Results 1 to 15 of 15

Thread: installatie lazarus

  1. #1
    Senior Member Wok's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,085

    installatie lazarus

    Ik heb op een computer van een kennis (windows10 nederlands) virtual box geïnstalleerd met daarop linux mint (versie 13).

    Nu wil ik daar ook lazarus op zetten, maar krijg de meest vage foutmeldingen

    Click image for larger version. 

Name:	inst_laz.png 
Views:	105 
Size:	30.6 KB 
ID:	8093

    Wat zou een oplossing kunnen zijn, om dit te verhelpen?
    Linux is nog steeds min of meer onbekend terrein.

    Peter

    ps. thuis heb ik zonder problemen draaien, dus het kan wel :-)
    10.4.2, Delphi2010, of Lazarus 2.2.0

  2. #2
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Zegt mij helemaal niets. Een ander programma installeren werkt wel? Is dat alleen met de IDE?
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  3. #3
    Heb je FPC wel (eerst) geïnstalleerd?
    Welke stappen heb je voor installatie uitgevoerd?

  4. #4
    Eerst de afhankelijkheden installeren?
    O.a. binutils, devel packages (libc/glibc/gtk2/pango en wellicht nog een paar).
    Dan fpc installeren (gebruik de .tar van fpc 3.20RC1)
    Fpc source downloaden en uitpakken
    Lazarus broncode downloaden (svn checkout van trunk of 2.0.8) en dan "make bigide"

    Als je linker errors krijgt, weet je meteen welke devel package je nog nodig hebt.

    Dit is de manier waarop ik Lazarus/Fpc aan de praat heb gekregen op mijn 3 Linux bakken/VM's die ik had/heb.

    Bart

  5. #5
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Aangezien je een dependency (rode regel) op fpc-laz hebt, heb je mogelijk een 3rd party lazarus package (als in niet van de distributie, kan nog wel steeds van lazarus zelf zijn). fpc-laz zit dan niet in het package systeem en kan niet gevonden worden.

    Oplossing: fpc-laz downloaden op dezelfde plek als waar je deze archive gevonden hebt en eerste installeren. Evt andere FPC's eerst deinstalleren

  6. #6
    Senior Member Wok's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,085
    ik kan het volgen en uitvoeren, maar hoe leg ik dat uit aan een onervaren computer gebruiker.
    Is een fatsoenlijk installatie pakket niet een eerste vereiste als je nieuwe gebruikers wilt kietelen, en enthousiast maken??
    Wordt vervolgd
    10.4.2, Delphi2010, of Lazarus 2.2.0

  7. #7
    Quote Originally Posted by Wok View Post
    ik kan het volgen en uitvoeren, maar hoe leg ik dat uit aan een onervaren computer gebruiker.
    Je bedoeld een onervaren programmeur?

    Volgens de Lazarus site heb je drie pakketten nodig.
    fpc-laz, fpc-src en lazarus
    Heb je die niet allemaal in de software manager staan?
    Ik denk dat je wel fpc geïnstalleerd hebt maar fpc-laz en fpc-src vergeten bent.

    Je kunt ook hier de debian pakketten pakken.
    https://sourceforge.net/projects/laz...zarus%202.0.8/

  8. #8
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Quote Originally Posted by Wok View Post
    ik kan het volgen en uitvoeren, maar hoe leg ik dat uit aan een onervaren computer gebruiker.
    Is een fatsoenlijk installatie pakket niet een eerste vereiste als je nieuwe gebruikers wilt kietelen, en enthousiast maken??
    Wordt vervolgd
    Niet echt. Deze ellende is in feite onveranderd in de 25-26 jaar dat ik Linux gebruik.

  9. #9
    Een onervaren computergebruiker moet niet gaan willen programmeren op een Linux bak, die moet eerst maar eens vertrouwd raken met hoe Linux werkt.
    Dat mag je IMO verwachten van iemand die aan het programmeren slaat.

    Bart

  10. #10
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Je moet vooral af van de mentaliteit van "ik pak wel een installer en kijk hoe het gaat". In ieder geval als het buiten de gewone distributie kanalen omgaat.

    Dan is verstandig, de herkomst van de packages, de linux distro+versie waar het voor bedoeld is, en dependencies goed na te kijken. En ja dat vereist kennis, en meer dan om een installer-next-next te done op windows.

    Er zijn wel wat grote lijnen (b.v. debian based vs RPM based), maar bij problemen zijn de details doorgaans wel belangrijk.
    Last edited by marcov; 25-May-20 at 21:56.

  11. #11
    Er is ook geen één installer die Lazarus. Je zult eerst fpc-laz en fpc-src moeten installeren. Ook in een program manager.

  12. #12
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Quote Originally Posted by Wok View Post
    ik kan het volgen en uitvoeren, maar hoe leg ik dat uit aan een onervaren computer gebruiker.
    Is een fatsoenlijk installatie pakket niet een eerste vereiste als je nieuwe gebruikers wilt kietelen, en enthousiast maken??
    Wordt vervolgd
    Maar jij installeert het toch voor die onervaren gebruiker? Dus dan weet je ook de volgorde.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  13. #13
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    @Peter: is het niet eenvoudiger om Lazarus te installeren op Windows zelf; ik zie even niet het voordeel van een Linux VM in deze context (gebruiker is een beginner).
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  14. #14
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Ik denk dat die geen 'vervuiling' van bestanden wilt hebben . Al staat bij Lazarus alles bij elkaar (als je het goed installeert).
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  15. #15
    Senior Member Wok's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,085
    die persoon wilde perse linux.... 'klant is koning'
    alleen viel heb dat een beetje tegen
    we zijn nu op een windowsversie
    10.4.2, Delphi2010, of Lazarus 2.2.0

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •