Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 15 of 17

Thread: Delphi 10.4 is beschikbaar

  1. #1

    Delphi 10.4 is beschikbaar

    Delphi 10.4 is beschikbaar. https://www.embarcadero.com/
    Onmogelijk... Is geen feit, maar een mening.

  2. #2
    Senior Member ErikB's Avatar
    Join Date
    Aug 2010
    Location
    Biddinghuizen
    Posts
    509
    Ging vlotjes. in 35 minuten stond ie er op. nu op "ontdekkingstocht"
    Erik

  3. #3
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Voor mij zal een component handig zijn: TTitlebar. Verder zie ik niet zoveel verschil met oudere versies. Maar ik gebruik alleen maar VCL. Ik zal mijn tijd wel uitzitten met D10.3.1.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  4. #4
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Managed records hebben wel de potentie om leuk te zijn. Met de Free Pascal versie ("Management operators") heeft iemand b.v. een set type in elkaar gesleuteld dat groter kan zijn dan 256 items/32byte. Nuttig als je statemachine enum > 256 items wordt.

    Ook voor iterators en andere simpele objectjes kan het nuttig zijn. Kleine feature dat wel, maar ja, beter dan de syntax balkanizatie van 10.3 inline var.

    Maar voor mij hoop ik alleen op IDE en debugger stabilizatie. Daar zitten gewoon mijn praktijk problemen, niet in features.

    Ik zit nog op Seattle.

  5. #5
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Hmmm, ik heb net mijn machine voorzien van Delphi 10.3.3; ik hoor van mijn werkgever wel wanneer we naar 10.4 mogen.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  6. #6
    Hi

    De update staat klaar...vraagje...moet je alle componenten weer opnieuw installeren of heb je hier geen last van
    of is er een optie om deze instellingen te bewaren/exporteren/importeren ?

    greetz Peter

  7. #7
    Senior Member Wok's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,085
    ik ben nieuwsschierig op te kijken of het iets gaat bieden.
    Ik heb nog een computer over dus de communty edition trachten te downloaden,

    Embarcadero is er zelf nog niet helemaal klaar voor, en wordt terugverwezen naar 10.3.3, zie onderstaande mail :-(

    Hello Peter,

    The team responsible for the community edition site to fix download link from 10.4 to the correct install link of 10.3.3. More recent update is that they fix the emails.

    To get the community edition to work you will need to download 10.3.3.

    Here is a direct link to the 10.3.3. web install:
    http://altd.embarcadero.com/download...esd7899_nt.exe
    10.4.2, Delphi2010, of Lazarus 2.2.0

  8. #8
    Senior Member ErikB's Avatar
    Join Date
    Aug 2010
    Location
    Biddinghuizen
    Posts
    509
    Peter, de componenten van "derden" zul je opnieuw moeten installeren, maar het wachten is op het moment dat ze voor 10.4 zijn vrijgegeven. De meeste leveranciers (al dan niet gratis) zullen (mogelijk kleine) aanpassingen moeten doen voor 10.4.
    Erik

  9. #9
    Quote Originally Posted by ErikB View Post
    Peter, de componenten van "derden" zul je opnieuw moeten installeren, maar het wachten is op het moment dat ze voor 10.4 zijn vrijgegeven. De meeste leveranciers (al dan niet gratis) zullen (mogelijk kleine) aanpassingen moeten doen voor 10.4.
    Dank je Erik, dan wachten we even af. Ik dacht dat het mogelijk was om registry settings te exporteren en importeren
    zodat je componenten niet opnieuw hoeft te installeren...maar kan me vergissen

  10. #10
    Peter,

    10.4 is een major upgrade, veel componenten werken dan niet meer vrees ik.

    Er is een migratietool binnen Delphi die instellingen en component settings kan exporteren. Die gebruik je vooral bij minor updates, heeft mij al een keer gered. Het blijft sowieso een prutsoplossing dat je bij een minor update ook de oude versie moet deinstalleren. Maar vrees dat we daar maar gewoon mee moeten blijven leven.

  11. #11
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Als de compiler verandert (en niet alleen de IDE) dienen de componenten en designtime libraries gehercompileerd te worden.

  12. #12
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Maar wat moet er veranderd zijn aan de compiler met een major update? Er zal nog steeds een backwards compability moeten zijn, toch?
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  13. #13
    Backwards compatible is niet vereist, maar is vaak wel zo, maar dat gaat dan om de code. Je voorgecompileerde units (dcu's) zijn niet meer compatible als de compiler bepaalde veranderingen heeft ondergaan. Die moet je dan opnieuw compileren van source. Voor je eigen code is dat geen probleem, de nieuwe VCL heb je gekregen bij Delphi, maar die 3rd party componenten zal je moeten vervangen. Daar zit vaak geen source bij. Zo wel, dan kan je die in sommige gevallen zelf hercompileren, maar er is de vraag of dat mag qua licentie, en of het kan, want vaak hebben die componenten een hele berg defines om verschillen tussen de versies te overbruggen, en die laatste versie zit daar dan natuurlijk nog niet bij.
    1+1=b

  14. #14
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Doorgaans is de source wel om te hercompileren. Er staat soms "for reference purposes" bij, maar dat is vziw meer een frase om geen support te hoeven leveren op de hercompilering en installatie source(not intended purpose). Er wordt namelijk niet echt iets explicit verboden of uitgesloten van de license.

    En ja, componenten koop je doorgaans met source, voor exact deze reden.

  15. #15

Page 1 of 2 1 2 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •