Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 15 of 16

Thread: Weer beginnen met Delphi

  1. #1

    Weer beginnen met Delphi

    Na een hele tijd niets met Delphi gedaan te hebben, wil ik daar weer graag mee beginnen.
    Nu ben ik maar een hobbyist en is dit programma veel te duur voor mij.

    Is het nog mogelijk om een 30 dagen versie te installeren, en zo ja welke heb ik dan precies nodig om een enkel Android appje te maken, en een ouder Windows programma dat ik ooit gemaakt heb iets aan te passen ?

    Ook heb ik hier gelezen/gehoord dat als je geen geld verdient aan je programmeerwerk je Delphi XE gratis mag blijven gebruiken, klopt dat en zoja hoe moet ik dat precies doen.

  2. #2
    Senior Member Wok's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,085
    Kijk eens hier

    Een redelijk complete delphi, en gratis te gebruiken zolang je geen commerciële belangen heb
    10.4.2, Delphi2010, of Lazarus 2.2.0

  3. #3
    Of Lazarus?

    Bart

  4. #4
    Member Duiker's Avatar
    Join Date
    May 2020
    Location
    Hamont-Achel (Belgie), Pattaya (Thailand)
    Posts
    55
    Ik installeerde delphi 10.3 enterprice student version. 1 jaar geldig. Het is maar een idee.

  5. #5
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Ik denk dat @mmsoft niet echt meer student is.
    Lazarus is een goed alternatief, zolang je geen mobiele native smartphones applicaties wilt maken.
    Community edition is een goede start, maar echte databasondersteuning is er niet. Tenzij je overgaat op third party.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  6. #6
    Ik heb de Community Edition geinstalleerd en een klein test App'je gemaakt, dat werkt.
    Nu wil ik ook nog een App'je maken dat met een kleine database werkt, zou dat mogelijk zijn met deze versie ?

  7. #7
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Dat zal je met de firedac componenten moeten bekijken. Ik zie bij FDConnection.Drivername wel een aantal connecties voorbij komen, maar weet niet of ze allemaal werken. Overigens zal alleen SQLlite via je smarthone benaderd kunnen worden. Alle andere zal met REST moeten gebeuren.
    ..een klein test App'je gemaakt...
    Opbasis van: windows of smartphone?
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  8. #8
    Op basis van: windows of smartphone?
    Beide, en voor de smartphone nog een met een database, dit alles werkt.

    Ik begrijp alleen nog niet hoe ik de App aan de gebruiker toestemming kan laten vragen om bijvoorbeeld toegang tot bestanden te mogen hebben.
    Nu geef ik deze toegang bij instellingen op de GSM zelf bij App's maar is het (eenvoudig) mogelijk om dit door de App zelf te laten vragen ?
    Last edited by MMSoft; 11-Jul-20 at 21:53.

  9. #9
    Community edition is een goede start, maar echte databasondersteuning is er niet. Tenzij je overgaat op third party.
    Dat blijf je zeggen maar klopt niet. Community is gewoon de delphi pro versie maar met commerciele beperking.

    Bij de pro versie kun je gewoon firedac gebruiken, alleen voor lokale databases. Ook daar is omheen te werken via een ssh tunnel, daar zijn zelfs al standaard gratis oplossingen voor.

    De meeste mensen, zeker de pro gebruikers, zullen al andere data access componenten gebruiken, gratis of commercieel.

    Naar mijn mening maken ze met de community versie al heel veel toegankelijk voor de hobbyist die gewoon lekker met Delphi wil knutselen.

  10. #10
    Overigens zal alleen SQLlite via je smarthone benaderd kunnen worden. Alle andere zal met REST moeten gebeuren.
    Volgens mij is sqlite inderdaad standaard geinstalleerd op Android.

    Maar ook interbase en waarschijlijk nog tig andere databases is er gewoon voor installatie op de mobiel.

  11. #11
    Senior Member Wok's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,085
    Quote Originally Posted by Benno View Post
    Maar ook interbase en waarschijlijk nog tig andere databases is er gewoon voor installatie op de mobiel.
    Afgezien Rest of (lokaal) SqlLite loop ik behoorlijk te klooien met database's op de mobiel
    Als iemand weet hoe je bv MySql of MariaDb op een eenvoudige manier goed kan koppelen hou ik mij aanbevolen.
    10.4.2, Delphi2010, of Lazarus 2.2.0

  12. #12
    Bedoel je dat je MySQL op een mobiel wilt draaien? Lijkt me geen goed idee..
    1+1=b

  13. #13
    Senior Member Wok's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,085
    Quote Originally Posted by GolezTrol View Post
    Bedoel je dat je MySQL op een mobiel wilt draaien? Lijkt me geen goed idee..
    Nee, dat je een server kan benaderen, en daar wat data mee uitwisselen.
    10.4.2, Delphi2010, of Lazarus 2.2.0

  14. #14
    Quote Originally Posted by Wok View Post
    Nee, dat je een server kan benaderen, en daar wat data mee uitwisselen.
    Lijkt me ook geen goed idee om een sql server 'open' te zetten voor de buitenwereld. Dat doe je dus met REST.

  15. #15
    ik sluit me aan bij rvk. Databases zou ik nooit benaderbaar maken over Internet, tenzij via een goede vpn (en dan ook bij voorkeur niet).

    Peter met de gratis versie van kbmMW zou dat kunnen. Die kun je aanvragen en downloaden als je een recente delphi hebt. De smart services zijn erg krachtig en ook het orm is erg flexibel. Luigi heeft daar ook al hele mooie dingen mee gedaan. Die komt (een beetje) uit je regio, dus wie weet een keer een hands-on knutselmiddag

    Ook Mars curiosity schijnt een hoop moois te hebben voor Rest gebruik (server en client). Zelf niet gebruikt maar ik kom het heel vaak tegen in discussies. Het is te vinden op github en volgens mij gewoon gratis te gebruiken.

Page 1 of 2 1 2 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •