Results 1 to 9 of 9

Thread: vreemd error gedrag: bij debug niet en bij release wel

  1. #1
    Senior Member
    Join Date
    Mar 2002
    Location
    Edam
    Posts
    426

    vreemd error gedrag: bij debug niet en bij release wel

    Hallo,

    Ik ontwikkel in eerste instantie altijd in debug mode. Bij het vervolmaken van de applicatie en het overschakelen naar de release krijg ik heel soms opeens een foutmelding. Bij teruggaan naar de debugmode verdwijnt de melding weer. Lastig zoeken. Als ik de plek waar de fout optreedt heb gelokaliseerd blijkt niet duidelijk waarom het fout gaat ( er wordt wel wat concreets gemeld maar e.e.a is niet te pinpointen in de procedure. De foutmelding verdwijnt als het stukje code in een try/except blokje wordt gezet. Logisch. Als ik echter de foutmelding probeer af te vangen om te analyseren blijkt dat alle acties in het try/except blok worden genegeerd. M.a.w het try/except blok meldt de fout niet alleen niet meer maar lijkt die ook op te lossen. Het blok reageert pas als er een "echte" fout in de code wordt aangebracht.

    Gelukkig gebeurt het maar zelden maar leidt er wel toe dat ik nu na overgang naar release modus alles weer langsloop. Kan geen kwaad maar blijft toch knagen.

    Heeft iemand een idee waardoor dit soort false error door kunnen ontstaan?

  2. #2
    'Handig' dat je ook totaal de foutmelding niet noemt of zegt wat voor foutmelding het is.

  3. #3
    Senior Member
    Join Date
    Mar 2002
    Location
    Edam
    Posts
    426
    Ja, ben ik me van bewust maar de meldingen lijken ook een beetje random en het gebeurt te weinig om al echt lijstje te hebben van waar en wat. Nu ging het om een database error bij het inserten van een records (Adodataset, "field to short": veld was niet te klein record en het werd na het plaatsen van het blok netjes verwerkt). Omdat het "al" de tweede keer was in vier maanden kon ik die vorige nog terugvinden dat bleek een (blijkbaar?) willekeurige melding van een niet assigned object ( niet database gerelateerd).
    Gewoon nieuwsgierig waar zoiets vandaan kan komen.

  4. #4
    Reader
    Join Date
    May 2002
    Location
    Holland
    Posts
    3,382
    unassigned pointers leiden altijd tot onvoorspelbaar leed. try except blocks of niet, debugmode of niet :-)

  5. #5
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Zoiets wordt ook wel een heisenbug genoemd. Typisch komt het door geheugen corruptie, maar soms ook door dingen als niet gezette (en dus ongedefinieerde) result variabelen.

    Werk warnings weg, zet zoveel mogelijk checks aan (range check e.d.) en gebruik fastmm dll om gebruik na free te detecteren, en zo mogelijke issues te vinden waar iets niet deugt.
    Last edited by marcov; 13-Oct-20 at 18:44.

  6. #6
    Ik weet niet zeker of je er in dit specifieke geval iets aan hebt, maar je zou misschien een tool zoals Eureka log kunnen gebruiken.

  7. #7
    Senior Member
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Rotterdam
    Posts
    151
    Kan ook het gevolg zijn van timing issues. Database afhandeling die in een andere thread wordt uitgevoerd en tijdens debuggen wel snel genoeg is maar in de release niet.

  8. #8
    Senior Member
    Join Date
    Mar 2002
    Location
    Edam
    Posts
    426
    Dank allen! ik ga ermee aan de slag.

  9. #9
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Quote Originally Posted by luigi View Post
    Ik weet niet zeker of je er in dit specifieke geval iets aan hebt, maar je zou misschien een tool zoals Eureka log kunnen gebruiken.
    Tracebacks zijn redelijk lastig omdat het exceptie punt en de oorzaak vaak niet hetzelfde zijn.

    Reproductie tijdens debug + optimizatie valt ook te proberen

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •