Results 1 to 5 of 5

Thread: Inloggen met sqlcmd (MS SQL Server)

  1. #1

    Inloggen met sqlcmd (MS SQL Server)

    Via een shell roep ik SQLCMD aan om in the loggen in een SQLSERVER wat werkt, maar dan loop ik in wat gekke situaties en misschien begrijp ik het verkeerd.

    als ik ALLEEN maar een instance heb genaamd MSSQLSERVER.

    dan kan ik het met dit aanroepen

    -U sa -P 123456 -S localhost,1433
    -U sa -P 123456 -S .\SQLEXPRESS,1433

    maar NIET met

    -U sa -P 123456 -S .\MSSQLSERVER,1433

    Er is totaal geen SQLEXPRESS op de PC, dus waarom werkt het 2e commando ?

    Hetzelfde heb ik als ik het via een netwerk wil doen waar ook alleen maar een MSSQLSERVER instance is geinstalleerd

    -U sa -P 123456 -S \PCnaam\koekjes,1433 werkt prima ?
    -U sa -P 123456 -S \PCnaam\MSSQLSERVER,1433 werkt NIET?

    ik kan er geen touw aanvast knopen.

    Enig idee? Ik ben er weken mee bezig, en de MS documentatie zegt allemaal hetzelfe.

    Hartelijk dank voor enig inzicht.

  2. #2
    Ik ken de tool niet zo, maar twee mogelijkheden lijken me voordehandliggend:

    - Je hebt twee servers draaien. Op de poort waarop je probeert te verbinden heet de instance daadwerkelijk SQLEXPRESS
    - Je verwart db_name met instance name. De instance heet SQLEXPRESS en daarin heb je een database MSSQLSERVER gemaakt.
    1+1=b

  3. #3
    Ik heb maar 1 server draaien en dat is SQL Server 2016 die een instance heeft genaamd MSSQLSERVER
    De database naam is klantendb

  4. #4
    Blijkbaar is `MSSQLSERVER`precies de default naam voor een instance, en als je dat als naam opgeeft, dan krijg je een instance waarheen je kan verbinden door alleen de servernaam (localhost) op te geven. Het is me (nog) niet helemaal duidelijk of je dan wel `MSSQLSERVER` op mag geven, maar wellicht zit daar het probleem.

    Zie o.a. Stack Overflow

    -edit-

    Blijkbaar mag dat niet. De default instance is een naamloze instance. Die naam expliciet opgeven mag dan niet, volgens dit antwoord op Server Fault.

    Code:
    MY-MACHINE-NAME\SQLEXPRESS  /* named version - correct */
    MY-MACHINE-NAME             /* unnamed version (default instance) - correct */
    MY-MACHINE-NAME\MSSQLSERVER /* unnamed version (default instance) - Wrong */
    1+1=b

  5. #5
    klopt ja, had inmiddels ook het e.e.a. gevonden en de default instance gebruiken is verboden.
    dus dat probleem ook weer opgelost

    Bedankt ook voor de informatie

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •