Page 2 of 2 FirstFirst 1 2
Results 16 to 28 of 28

Thread: Sudoku solve algorithm

  1. #16
    Quote Originally Posted by rvk View Post
    Je bedoeld dat de meeste makkelijke Sudoku's hiermee zo opgelost kunnen worden.
    De Sudoku's die ik doe kunnen zo absoluut niet opgelost worden.
    Daar red ik het soms zelfs niet mee met de meest gangbare oplossingstechnieken (en dat zijn niet de 'single possible digit' technieken).
    Ik ga de uitdaging aan ... Heb je een voorbeeld?

    Brute force is in ieder geval veel makkelijker te programmeren
    Brute force levert weliswaar een oplossing, maar eist geen vooruitdenken voordat het programmeren start. Terwijl dat toch de essentie van efficiënt programmeren is.
    Ook levert het al te veel toepassen van brute force geen inzicht in welk probleem dan ook. Dus: brute force alleen toepassen als er geen efficiënter oplossing is!

  2. #17
    Quote Originally Posted by MaartenW View Post
    Ik ga de uitdaging aan ... Heb je een voorbeeld?
    Zoiets....
    https://extremesudoku.info/ (en dan extreme klikken)

    Of deze.
    Geen idee of dit echt een uitermate extreme is die de app voorgeschoteld heeft, dat verschilt nog wel eens.

    Click image for larger version. 

Name:	Untitled.jpg 
Views:	69 
Size:	70.8 KB 
ID:	8144

    Quote Originally Posted by MaartenW View Post
    Je gaat nu op zoek naar hokjes waar nog maar één enkel getal is toegestaan.
    Dit zal in ieder geval bij Hard en Extreme niet meer opgaan omdat er geen enkel hokje zal zijn waar maar één enkel getal in kan staan. Dat zal dan altijd met combo-technieken opgelost moeten worden.

    Is er eigenlijk een standaard voor sudoku moeilijkheden (zoals er een rating in schaak is)?

  3. #18
    Dank je Rik! Ik ga de uitdaging aan.
    Ik heb mijn oplosprogramma al uitgebreid met meer dan alleen de 'enkele' mogelijkheden zoeken.
    Dit omdat niet alle sudoku's oplosbaar waren.
    In de oplosbare sudoku's zocht ik dan weer nieuwe methoden om ze op te lossen.
    De komende dagen zal ik de gebruikte oplosmethoden noemen. Ik moet het programma weer eens uit het stof halen en kijken wat ik deed.
    Je leest het nog wel.

    Dank voor de uitdaging!

  4. #19
    Die ik daar liet zien was uiteindelijk oplosbaar met normale technieken.
    (Die was dus niet uitermate extreem)

    Bij de onderstaande loop ik nu met de mij bekende technieken vast.
    Er zijn nog meer geavanceerde technieken (zoals kruisvergelijken) die hier zelfs moeite mee hebben.
    (Maar hij is oplosbaar)

    Click image for larger version. 

Name:	Screenshot_20210217-231443.jpg 
Views:	75 
Size:	83.0 KB 
ID:	8145

  5. #20
    Senior Member Wok's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,085
    Probeer deze eens op te lossen, menig sudoku oplosser gaat er op stuk.
    Deze staar te boek als 6+ sterren, en ja hij is op te lossen :-)

    sudoku.bmp
    10.4.2, Delphi2010, of Lazarus 2.2.0

  6. #21
    Rik, Wok,

    Dank voor het mij op beide benen op de grond zetten.

    Ik stel voor dat we vragen of onze moderator deze draad vanaf ongeveer #16 afsplitst en in de koffiehoek plaatst.
    We kunnen dan ongegeneerd over oplosmethoden voor Sudoku's discussiëren. Uiteraard met Pascal (Delphi, Lazarus) voor ogen.

    Dank voor jullie uitdagingen! Ik heb er weer een doel (terug) bij in mijn rijke leven!

    Groet, Maarten.

  7. #22
    Doet mij denken aan mijn eerste 4-op-een-rij code in COBOL geschreven dit was een paar jaar nadat een leraar mijn schaakprogramma geschreven in sheffield Pascal op een Prime van de harddisk had gewist in de vakantie

  8. #23
    Hobby fröbelaar
    Join Date
    Nov 2002
    Location
    Goes
    Posts
    458
    @RVK:
    Met brute force: ongeveer 6 seconden
    Click image for larger version. 

Name:	Sudoku RVK.png 
Views:	65 
Size:	30.0 KB 
ID:	8147


    @WOK:
    Ook brute force, duurde iets langer ongeveer 12 seconden.

    Click image for larger version. 

Name:	Sudoku WOK.png 
Views:	63 
Size:	28.5 KB 
ID:	8148
    Greetzz Jacco

  9. #24
    Ik heb ongeveer hetzelfde, maar dan milliseconden..
    Source op GitHub.

    To do: Code opschonen en geschikt maken voor Windows.
    Last edited by GolezTrol; 24-Feb-21 at 23:19.
    1+1=b

  10. #25
    geschikt maken voor Windows
    Zou je dat wel doen, duurt het ineens 5 keer zo lang ...

  11. #26
    Quote Originally Posted by MaartenW View Post
    Brute force levert weliswaar een oplossing, maar eist geen vooruitdenken voordat het programmeren start. Terwijl dat toch de essentie van efficiënt programmeren is.
    Ook levert het al te veel toepassen van brute force geen inzicht in welk probleem dan ook. Dus: brute force alleen toepassen als er geen efficiënter oplossing is!
    Niet helemaal eens. In programmatuur kan je veel makkelijker een bewerking doen en backtracken. Voor mensen is het systematisch schrijven van nummertjes met een potloodje gewoon niet handig, en op een gegeven moment ga je met je gum door het papiertje heen.
    Tegelijk kan je als mens veel beter het overzicht van zo'n veld zien, en bijna instinctmatig de hoek kiezen waarin je een oplossing kunt vinden. Een programma ziet dat niet zomaar, tenzij je voor elk vakje statusen bij gaat houden, en allerlei logische regels gaat implementeren.

    Het kan zeker leuk zijn, of leerzaam om vanuit een bepaalde hoek het probleem te begrijpen. En dat kan ook nuttig zijn, als je bijvoorbeeld een Sudoku-assistent zou willen schrijven die aangeeft wat het volgende vakje zou zijn en waarom. Dan wil je dat op basis van een 'menselijk' algoritme doen.

    Maar ik ben benieuwd of het ook daadwerkelijk sneller is. Misschien morgenavond maar eens een poging aan wagen
    1+1=b

  12. #27
    een top schaker eens horen vertellen dat hij de beste zet eigenlijk al binnen een paar seconden ziet maar vervolgens veel tijd nodig heeft om na te gaan of het ook wel echt de beste zet is

  13. #28
    Quote Originally Posted by GolezTrol View Post
    Maar ik ben benieuwd of het ook daadwerkelijk sneller is. Misschien morgenavond maar eens een poging aan wagen
    De scanning technieken lijken mij op zich niet zo moeilijk.
    Iets moeilijker wordt het bij de analyseer technieken maar ook nog te doen.

    De makkelijke technieken
    https://www.conceptispuzzles.com/ind...oku/techniques
    https://www.learn-sudoku.com/basic-techniques.html

    In ieder geval heeft mijn brein af en toe al wel problemen met de x-wing techniek.

    En dan zijn er nog de 'scheve x-wing' en andere geavanceerde technieken.
    https://www.learn-sudoku.com/advanced-techniques.html
    http://hodoku.sourceforge.net/en/tech_wings.php

    Daar kun je je wat betreft programmeren lekker op stukbijten

Page 2 of 2 FirstFirst 1 2

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •