Results 1 to 5 of 5

Thread: TSE/TSS via KassensichV (van Fiskaly)

  1. #1
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,703

    TSE/TSS via KassensichV (van Fiskaly)

    Voor de duidelijkheid: onderstaand is een regel/eis die alleen gaat gelden in Duitsland, dus mocht je denken "Huh?", dan hoef je je (hoop ik) geen zorgen te maken.


    Het is weer zo ver: al jaren lang is het bekend dat er, op fiscaal gebied, iets aan zit te komen waar een product aan moet gaan voldoen en een paar weken voor de daadwerkelijke verplichting (over pak 'm beet drie weken) gaat er ergens een lampje branden dat er toch iets aan gedaan moet gaan worden.

    Nou ben ik echt niet vies van dit soort klusjes (ik kan er zelfs behoorlijk veel voldoening uit krijgen), maar aangezien de enige documentatie hierover alleen in het Duits beschikbaar is (en nee: aan Google translate heb je met dit soort heel technische onderwerpen dan niet veel) en mijn MAVO-Duits nou ook niet overhoudt, heb ik geen idee waar ik moet beginnen.
    Officieel heb ik de klus nog niet gekregen (de team leader/product owner moet eerst nog de eisen voor de taak definiëren en documenteren en hij komt er ook niet echt uit), maar ik weet dat het mijn kant op komt, dus ben ik alvast vooronderzoek aan het doen.

    Mijn vraag luidt: wie heeft er al iets gedaan met de TSE/TSS van KassensichV en kan in het kort uitleggen wat het behelst?

    Voor zover ik begrijp moet er bij iedere kas-transactie een sleutel worden gegenereerd middels een TSE (Duits voor: "Technische Sicherheitseinrichtung") of TSS (Engels voor: "Technical Security Device").
    Deze sleutel moet je vervolgens naast je transactie (in je database) opslaan en wanneer nodig in bulk kunnen exporteren naar bestand voor (integriteit-) controle bij een accountant/belastingdienst.
    Ook moet er een QR-code op de factuur gaan komen (toekomst-dingetje: tot nader order is een melding dat factuur voldoet aan de eisen nog voldoende).

    Voor het sleutelgedeelte biedt Fiskaly een cloud-based oplossing en daar moeten wij tegen aan gaan praten.
    Ik ben nog documentatie bij elkaar aan het sprokkelen (tot zover heb ik het belangrijkste... denk ik) en proberen een beeld te vormen, maar ervaringen van anderen hier zouden ook zeer welkom zijn.

    Nou vraag ik niet om kant en klare code, maar als er mensen zijn die (wel op tijd) dit varkentje gewassen hebben, weten waar de vlakuilen liggen of gewoon praktische tips hebben, dan hoor het ik van harte.


    Groet,

    Peter
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  2. #2
    ipv google translate even kijken of deepl.com het beter vertaald. Die vertaler is echt veel beter.

  3. #3
    KassensichV is ten dele ook in het Engels te lezen.
    Geeft hun step-by-step-guide duidelijkheid?
    Anders kan je contact opnemen met fiscaly om te vragen of ze informatie in een andere taal (engels?) hebben.

    Succes!

  4. #4
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,703
    Quote Originally Posted by Miep View Post
    ipv google translate even kijken of deepl.com het beter vertaald. Die vertaler is echt veel beter.
    Het "Duits" an sich (pun intended) is nog wel te begrijpen (ook zonder Google translate): het zijn de a-typische Duitse accountant termen waar het niet zo lekker gaat, zeker als je als (buitenlandse) leek deze materie leest.
    Duitsland heeft werkelijk alles in regeltjes gestopt lijkt het en als je als techneut geen economie gestudeerd hebt, is het toch wel een beetje hoog gegrepen materie.

    Quote Originally Posted by MaartenW View Post
    KassensichV is ten dele ook in het Engels te lezen.
    Geeft hun step-by-step-guide duidelijkheid?
    En daar wringt juist de schoen: Fiskaly is de technische kant van het verhaal (daar moet ik uiteindelijk tegenaan praten via een RESTful service) en dat is totaal geen probleem.
    Hun documentatie is uitgebreid en in het Engels en er zijn voldoende voorbeelden (mbv Postman) over hoe je met hun server moet praten, maar da's helaas het probleem niet.

    Het is puur het boekhoudkundig verhaal waar je een beetje de weg in kwijtraakt als niet-econoom.

    Overigens probeer ik al een aantal dagen contact met deze tent te krijgen (je kunt je aanmelden op de hoofdsite voor de white-paper), maar er komt geen email van ze terug.

    Maar bedankt voor het meedenken in ieder geval.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  5. #5
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,703
    Quote Originally Posted by VideoRipper View Post
    contact met deze tent te krijgen (je kunt je aanmelden op de hoofdsite voor de white-paper), maar er komt geen email van ze terug.
    Altijd fijn als het spamfilter van je bedrijf berichten 24 uur vasthoudt en de download-link die er in staat verloopt....
    TMemoryLeak.Create(Nil);

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •