Results 1 to 6 of 6

Thread: Meerdere Forms, op dezelfde plek, zelfde size

  1. #1

    Meerdere Forms, op dezelfde plek, zelfde size

    Hi,

    ik maak een applicatie waar vanuit het elk form andere forms kunnen worden geopend.
    Nu wil ik dat de forms die geopend worden op precies dezelfde plaats en met dezelfde size als het aanroepende form tevoorschijn komen, zodat de gebruiker steeds maar een Form ziet en niet tussen de forms kan switchen.
    Hoe kan ik dat het beste doen?

  2. #2
    Senior Member Wok's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,084
    Volgens mij is een panel plaatsen, en daar alle forms die je wilt tonen daar in docken, dus parent := panel en align := alclient
    10.4.2, Delphi2010, of Lazarus 2.2.0

  3. #3
    Delphi & OO in Vlaanderen SamWitse's Avatar
    Join Date
    Sep 2007
    Location
    Brussel
    Posts
    833
    Als het één form mag zijn, gebruik een TTabControl, met de property TabPosition <- None.
    Meerder forms boven mekaar laat de user toe de bovenste form te verslepen, en de form eronder te zien, of met Ctrl+Tab van de ene naar de andere form te switchen!
    Should array indices start at 0 or 1? My compromise of 0.5 was rejected without, I thought, proper consideration.

    Sam Witse.
    Delphi & OO in Vlaanderen

  4. #4
    @wok : het was mij niet duidelijk hoe ik forms in een panel kan docken.
    @samwitse : dit lijkt een prima aanpak, maar.... ik heb tamelijk veel forms. Ik kan dus wel veel tabs aanmaken. De forms die ik in de tabs moet gaan onderbrengen bestaan uit een scaledlayout met daarop een aantal Buttons, editboxen enz. Op veel van de forms hebben sommige componenten identieke namen (bijv. BtnOk). Deze kan ik natuurlijk allemaal renamen naar bijv tb1_btnok enz. maar is daar geen simpelere aanpak voor?

  5. #5
    Delphi & OO in Vlaanderen SamWitse's Avatar
    Join Date
    Sep 2007
    Location
    Brussel
    Posts
    833
    Je kunt in de OnShow-event de Position, Widht en Heigth van de form aanpassen, zodat die steeds op dezelfde plek met dezelfde grootte zichtbaar wordt, maar dan nog kan de user een onderliggende form naar boven toveren, of de bovenste minimizen, etc.
    Should array indices start at 0 or 1? My compromise of 0.5 was rejected without, I thought, proper consideration.

    Sam Witse.
    Delphi & OO in Vlaanderen

  6. #6
    Senior Member Wok's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,084
    Quote Originally Posted by kees View Post
    @wok : het was mij niet duidelijk hoe ik forms in een panel kan docken.
    Hier een klein voorbeeldje Demo.zip
    10.4.2, Delphi2010, of Lazarus 2.2.0

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •