Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 15 of 18

Thread: Update methode applicatie

  1. #1

    Update methode applicatie

    hi

    Ik ben op zoek naar een web update methode/procedure/component voor een applicatie.
    De gebruiker moet kunnen controleren (of automatisch) of er een update beschikbaar is
    op de website en indien beschikbaar deze downloaden en installeren.

    Nu zijn er wel componenten zoals TMS en CleverInternetSuite maar die
    zijn aardig aan de prijs. Op de site van Torry staat allemaal oud spul.

    Iemand suggesties/code/voorbeelden?

    Greetz Peter

  2. #2
    Senior Member Wok's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,085
    Als het handmatig kan is hier in het verleden is hierover wat geschreven:
    https://www.nldelphi.com/showthread....ghlight=update
    10.4.2, Delphi2010, of Lazarus 2.2.0

  3. #3
    wij deden dat in het verleden met een client. Bij inloggen checkten we welke client nodig was voor die gebruiker en indien nodig werd de nieuwe versie gedownload. In dit geval werd het pushen van een nieuwe versie dus gestuurd door de authenticatie server, zodat we het in konden stellen per gebruiker / entiteit.

    We hadden een trucje om de exe te kunnen vervangen, maar zou de details ff op moeten zoeken.

  4. #4
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Quote Originally Posted by Benno View Post
    We hadden een trucje om de exe te kunnen vervangen, maar zou de details ff op moeten zoeken.
    Wij hernoemden de executable terwijl deze actief is (ja, dat kan echt), kill-de de oude en startte de nieuwe.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  5. #5
    Counting your refs Paul-Jan's Avatar
    Join Date
    Feb 2002
    Location
    Lage Zwaluwe
    Posts
    2,160
    Wow, dat je 'm wél kunt moven is een fijne tip, dank je Peter!

  6. #6
    Erg handig ja. Werkt met DLL's ook. Dat trucje gebruiken wij om ISAPI dll's te updaten. Hernoemen, nieuwe neerzetten en de app pool recyclen. Update zonder downtime.

    Een alternatief is om een simpele launcher te hebben, die op basis van een instelling de échte applicatie start. Je kan dan in feite gewoon een random naam voor de exe verzinnen. Je moet de boel dan alleen afsluiten (of een ander tructje hebben), om de launcher te updaten, maar dat hoeft waarschijnlijk niet zo vaak.
    1+1=b

  7. #7
    Mijn programma update ook de database wel eens direct na een update van het programma. In dat geval wil je meestal geen andere gebruikers in je programma

    Maar anders is het inderdaad een handige manier.

  8. #8
    Daar heb ik dan weer geen last van. We updaten onze database dagelijks, maar daarvoor hebben we doorgaans geen exclusieve toegang nodig (in ieder geval niet op de hele database. Gelukkig maar, want 'even' aan 5000 mensen vragen of ze de boel af willen sluiten is doorgaans geen optie.
    1+1=b

  9. #9
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Quote Originally Posted by Paul-Jan View Post
    Wow, dat je 'm wél kunt moven is een fijne tip, dank je Peter!
    Of je kan moven hangt vziw van het filesystem af. Op NTFS gaat het echter goed.

  10. #10
    Hi

    Op basis van van info op het forum/internet een eigen oplossing gebouwd:
    • op de webserver in een download map van de applicatie staat een bestand update.inf en update.zip (wanneer er een update beschikbaar is)
    • update.inf bevat versie info / update.zip bevat een installatie van de update en een release.html bestand
    • in de applicatie zelf wordt gecontroleerd of de update.inf bestaat op de server, gedownload, versie info opgehaald en vergeleken
    • wanneer de versie informatie uit update.inf groter is, dan wordt de update.zip gedownload
    • update.zip uitpakken en de update.exe starten en de eigenlijke applicatie afsluiten
    • na installatie van update.exe wordt de eigenlijke applicatie weer gestart

  11. #11

  12. #12
    Ik heb zelf daarvoor een REST API gemaakt in PHP, waar ik via mijn eigen dashboard nieuwe versies kan releasen, en de applicatie meld zich gewoon met versie - en krijgt dan als response of er een nieuwe versie beschikbaar is. Met een simpele tabel (MYSQL) en een kleine frontend is dit zo gemaakt, en zo kan je die release info ook direct gebruiken in de website.

  13. #13
    Senior Member Wok's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,085
    Zal of kan deze methode ook voor mobiele toepassingen werken ,zodat je niet afhankelijk ben van de play store?
    10.4.2, Delphi2010, of Lazarus 2.2.0

  14. #14
    Counting your refs Paul-Jan's Avatar
    Join Date
    Feb 2002
    Location
    Lage Zwaluwe
    Posts
    2,160
    Het hangt een beetje van welke "deze methode" je bedoelt uit de thread, maar i.h.a.:
    - Nee, je kunt op mobile geen executable downloaden en uitvoeren, dat zit dicht. Gelukkig maar.
    - Je mag sowieso geen uitvoerbare code downloaden, alleen pure data. Daar zit nog wel een wat vagere scheidingslijn
    - Als de stores zien dat je iets in die richting probeert wordt je heel snel gewipt, want het is expliciet tegen de richtlijnen van de store.

    Het principe, en niet alleen bij Apple: ze willen dat alle code die op de device draait (a) uitdrukkelijk centraal gereviewed is of er niks problematisch mee gebeurt en (b) uitdrukkelijk geaccepteerd is door de gebruiker. Dat kan alleen als updates ook echt via
    Last edited by Paul-Jan; 29-May-21 at 11:44.

  15. #15
    gelet op wat er nu gebeurt met de "pakket sms" spyware denk ik dat gebruikers beter gaan letten waar hun app vandaan komt en mogelijk zelfs Android dat strakker gaat afdwingen of melden als het niet uit de playstore komt.

    Verwacht dus dat belang playstore groter gaat worden.

    Pushen van updates vanuit playstore werkt volgens mij wel gewoon goed.

Page 1 of 2 1 2 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •