Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 15 of 22

Thread: Aaarhg! Toetsenbordperikelen: ANSI vs ISO

  1. #1
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708

    Aaarhg! Toetsenbordperikelen: ANSI vs ISO

    Ja sorry hoor, dit is een mini-rant.

    Al jaren doe ik vol genoegen mijn werk op een bepaald soort toetsenbord en na 10 jaar trouwe dienst dacht ik van "Hee, ik heb draadloze muizen (van Logitech), waarom neem ik geen nieuw toetsenbord die gebruik maakt van dezelfde ontvanger; dat mag toch wel na 10 jaar?".
    En ook met het oog op de komende versoepeling en daardoor (helaas, maar gelukkig in deeltijd) weer fysiek naar kantoor (met nieuwe flexplekken) moeten, zoek ik iets zonder draadje.

    Click image for larger version. 

Name:	KB Internet 350.jpg 
Views:	395 
Size:	51.9 KB 
ID:	8174

    (Mijn huidige "Internet 350" van Logitech, met draad uit modeljaar 2006; in nog verrassend goeie en prima werkende staat voor z'n leeftijd)

    Dus een beetje internetten en rondkijken wat er allemaal bestaat.
    Nou, als je bepaalde eisen en wensen hebt, dan hou je niet veel over helaas:
    • Mechanisch (-achtig) toetsenbord met "Hoge" toetsen, het liefst zoals een oude IBM Model M met Cherry keys
      Deze tikken, vind ik, voor programmeerwerkzaamheden "Duidelijk en scherp"; ik kan niet overweg met moderne fancy ronde toetsen, laptoptoetsen of toetsen die "Vaag" (of niet) klikken.
    • Eentje van Logitech, niet omdat ik daar zo'n fanboy van ben, maar ik wil dezelfde "Unifying" ontvangen als die van mijn muizen gebruiken
    • QWERTY in "US International" en dan in de indeling waar het apenstaartje boven de "2" zit (en niet een dubbele quote).
      De meeste winkels/verkopers (her)kennen deze indeling en kunnen je daar uitsluitsel over geven of het staat netjes op de website
    • ANSI toetsindeling en niet ISO: in het kort daar waar de "Enter"-toets de vorm van een balk heeft en niet een ondersteboven "L".
      Dit is waar de meeste verkopers geen weet van hebben of zelfs klakkeloos "Ja" zeggen als je er expliciet om vraagt
      (hee: "Nee" is ook een antwoord, wees gewoon eerlijk als je het niet weet of niet kunt leveren).

    Physical keyboard layouts comparison ANSI ISO
    Brilliantwiki2, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons


    Ik ben nu dus al weken bezig om het correcte toetsenbord te vinden.
    Eerst goed gezocht en vergeleken en toen (b)leek het winkeltje van een van onze gewaardeerde forumcollega's een dergelijke uitvoering te kunnen leveren.
    Helaas was de advertentie incorrect en kreeg ik een ISO uitvoering toegestuurd, maar dankzij de geweldige service van het bedrijf kon deze gewoon, en zonder problemen, terug en kreeg ik zelfs een waardebon als doekje voor het bloeden en hebben we nog wel gekeken naar andere opties, maar bij navraag bleken alle toetsenborden van Logitech (die ze kunnen leveren) de ISO indeling te hebben.

    Verder op het web gezocht, maar bij Nederlandse winkels lijkt er nergens een toetsenbord te vinden met ANSI indeling van het soort (en de wensen/eisen) dat ik zoek.
    Het toetsenbord bestaat overigens wel gewoon, volgens de website van Logitech; het is (of lijkt) alleen niet leverbaar in Nederland.

    Toen gekeken op eBay en na enige tijd viel mijn oog op een Duitse verkoper: alles klopte: QWERTY, US International, foto, omschrijving, ... exact wat ik zoek!
    Het enige dat niet expliciet bij de omschrijving stond was of het ISO of ANSI was (plaatje was ANSI, maar als je al een dag bezig ben geweest met vergelijken, dan weet je dat het plaatje niet altijd overeen komt met de tekst).
    Dus (in het Duits) een bericht gestuurd met de vraag of het geleverde de ISO of ANSI indeling had.
    Click image for larger version. 

Name:	EsHandelt.png 
Views:	272 
Size:	27.2 KB 
ID:	8175
    Joepie: het heeft de ANSI indeling; meteen bestellen!

    Het pakje was er eerder dan verwacht en vol verwachting maak ik hem open...
    Click image for larger version. 

Name:	MK710_ISO.jpg 
Views:	355 
Size:	94.7 KB 
ID:	8176

    Aaaaaaarrrrggghhh!
    Name:  argh.png
Views: 3666
Size:  67.1 KB

    [UPDATE]
    Nou, ere wie ere toekomt: ik had gisteravond ook mijn frustratie richting de verkoper op eBay geuit (met een open eind, dus niet een klacht of de vraag wat te doen) en ik krijg zowaar zojuist een allesvriendelijk antwoord:
    Click image for larger version. 

Name:	Refund.png 
Views:	290 
Size:	40.1 KB 
ID:	8178
    In ieder geval ook een winkel die zijn klanten netjes behandeld (de laatste maanden heb ik een beetje wisselende ervaringen gehad met andere soorten winkels).
    Ik had het toetsenbord met alle liefde teruggestuurd, maar vond dit toch een meer dan schappelijke oplossing, waarvoor hulde!


    Ik moest even mijn frustratie kwijt, maar wens allen hier nog een fijne dag toe.

    Groet,

    Peter
    Last edited by VideoRipper; 18-Jun-21 at 12:47.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  2. #2
    Counting your refs Paul-Jan's Avatar
    Join Date
    Feb 2002
    Location
    Lage Zwaluwe
    Posts
    2,160
    Eeriljk is eeriljk, je komt ook wel van een heel fijn toetsenbord af. Als die van mij niet zo veel koffie had gedronken, had ik er ook nog steeds heerlijk op weggetyped.

  3. #3
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Ik snap ook niet dat veel mensen (buiten gamers) genoegen nemen met van die fancy pruttoetsenborden.
    Zelfs de goedkope "K120" van €10 was vroeger beter dan nu; tegenwoordig zijn ook die niet zo geweldig meer (toetsen blijven zelfs soms hangen als ze nog spiksplinternieuw zijn, of ik moet gewoon vorig jaar een dud gehad hebben)
    En als ik de recensies van de MK710 lees (las ik vanmiddag pas), dan is dat ook niet echt een top-product (opdruk die vervaagt, toetsen die het opgeven).

    Ach ja, het is toch het gereedschap waar je je geld mee moet verdienen, dus misschien moet ik gewoon bij een bedraad mechanisch toetsenbord blijven en een eentje kopen van een goed merk zoals de Cherry Stream (al heeft die nu vrij lage toetsen...); het is geen ramp, maar een soortgelijke draadloze was leuk geweest...
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  4. #4
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Ik heb een goedkopere cherry, "Cherry Stream 3.0" van Amazon, die is wel fijn. Ik heb nog wel een batterij IBM ramplanken, maar windows toets heb je gewoon nodig tegenwoordig, en PS/2 poorten zijn schaars.

  5. #5
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Quote Originally Posted by marcov View Post
    en PS/2 poorten zijn schaars.
    Ik heb nog ergens zo'n toetsenbord/muis/USB-hub naar USB (voor oude laptops) liggen, dus niets is onmogelijk.

    Maar alle gekheid op een stokje: mijn oorspronkelijke doel was een lekker toetsenbord dat draadloos is en dat gaat niet echt lukken, vrees ik.
    Mijn huidige bedrade Logitech voldoet nog prima, dus zal ik het daar nog maar even bij moeten houden.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  6. #6
    Dan zul je het meer richting Amerikaanse sites moeten zoeken. Daar is de ANSI indeling normaler.

    Dat was vroeger in Nederland ook zo maar het schijnt dat in de afgelopen 15 jaar hier ook de ISO meer standaard is geworden.

    https://gathering.tweakers.net/forum...ssages/1749637

  7. #7
    En zou het plaatje hier gewoon verkeerd zijn?

    https://www.officecentre.nl/p/32455/...rd-en-muis-set

    Edit: yikes, ja, op de doos staat weer een andere. De marketing mensen weten gewoon het verschil niet en plaatsen een verkeerd plaatje.

    Dan zal die toch uit Amerika moeten komen

  8. #8
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Ja, producten en hun plaatjes... het is een vak op zich (daar was ik door schade en schande al achter gekomen).

    Ik heb overwogen om een toetsenbord uit de VS te halen, maar weet dat Trump allerlei tarieven omhoog heeft gegooid, waardoor zaken laten verzenden onevenredig duur is geworden.
    Het laatste dat ik gehoord heb, is dat bedrijven als eBay daar (op dezelfde manier als AliExpress/China in voorbereiding op 1 juli a.s.) op inspelen, door zelf de volledige de shipping te regelen, met centrale distributiecentra in het land van verzending en ontvangst, waardoor tarieven laag kunnen blijven (al ontkom je niet aan de invoerrechten/belasting), waardoor de kosten weer enigszins normaal zullen zijn/worden.

    Ach, mijn toetsenbord aan een draadje doet het nog prima, dus echt veel haast is er niet bij, maar ik heb dit draadje gestart uit frustratie dat:
    • "Mensen" blijkbaar besloten hebben dat we in de EU allemaal ISO gaan gebruiken (dit wist ik nog niet)
    • Verkopers het verschil niet weten, ook niet als je er expliciet naar vraagt (op de betere sites, zoals CoolBlue, staat het er vaak gelukkig wel bij)
    • Plaatjes van een product niet overeenkomen met datgene er geleverd wordt (waarschijnlijk als gevolg van punt 2 hierboven, of omdat ze gewoon uit kosten overweging de stock-images van de fabrikant gebruiken)


    Zoals we hier zeggen: "Het is echt een eerste wereld probleem".
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  9. #9
    Hier is het nog erger (Belgie) ze gebruiken hier Azerty toetsenborden, en daar bestaan dan ook nog 4 of 5 varianten in.. Ik heb zo dus 3 verschillende azerty toetsenborden (ook op werklaptop een azerty), op de macbook zit een ander soort azerty toetsenbord, en op mijn desktop heb ik een ANSI Qwerty toetsenbord, en een ANSI Azerty (Belgish punt).

  10. #10
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Dat is inderdaad een probleem; ik vermoed dat er meer landen zijn waar de keuze reuze is; het wordt er niet echt eenduidiger op.

    Met een AZERTY toetsenbord kun je inderdaad nog meer combinaties hebben.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  11. #11
    Op zichzelf een prachtig verhaal! Spannende wendingen, hilarische kwesties... boeiend geschreven!

  12. #12
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Quote Originally Posted by Anant View Post
    boeiend geschreven!
    Hehehehe, sarcasme?
    (retorische vraag)
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  13. #13

    Red face

    Nee hoor!
    Normaal gesproken behoeven retorische vragen geen antwoord (want bij de vragensteller al bekend) maar ik maak toch graag een uitzondering op de regel.
    Ik meende het oprecht wat ik schreef. Bedoelde juist dat ook futiliteiten (toetsenbordperikelen!) kunnen inspireren tot levendig proza!
    En daar hou ik van...
    Zo goed weer?

  14. #14
    Wat dat betreft had Dvorak wel iets, heb je al die problemen niet

  15. #15
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Quote Originally Posted by Anant View Post
    Nee hoor!
    Nou, ik ben blij dat ik je heb kunnen amuseren.
    Soms kan ik mijn frustraties in het leven kwijt bij mijn ex-vrouw, die me dan vervolgens "Brombeer" noemt, maar als het om technische zaken gaat, dan ben ik bij haar aan verkeerde adres... Dan maar afreageren bij mijn vakbroeders.

    Quote Originally Posted by Benno View Post
    Wat dat betreft had Dvorak wel iets, heb je al die problemen niet
    Wellicht, maar als ik nu aan een Dvorak toetsenbord moet gaan wennen, komt er, qua werk, helemaal niets meer terecht.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

Page 1 of 2 1 2 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •