Results 1 to 6 of 6

Thread: TCustomControl met scrollbars

  1. #1

    Lightbulb TCustomControl met scrollbars

    Ik heb voor Delphi verschillende components gemaakt, en met Delphi de scrollbars op een customcontrol zetten doe ik met
    Code:
    SetScrollInfo(Handle, SB_VERT, SI, True);
    en met
    Code:
    procedure WndProc(var Message: TMessage); override;
    In Lazarus Freepascal probeer ik nu een aantal components te herschrijven, maar daar werkt bovenstaand niet. Ik heb al op google gezocht, maar kan geen bron van informatie vinden over hoe ik scrollbars kan gebruiken op een customcontrol met freepascal. Is er iemand die hier een antwoord op heeft? Het tekenen etc gaat allemaal prima, maar voor een aantal controls zou ik de scrollbars nodig hebben,

  2. #2
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Vreemd, ik weet niet hoe Lazarus/FreePascal zijn controls tekent, maar bij Delphi (VCL) zijn het eigenlijk niets meer dan schillen rond de controls die in Windows zitten.
    Vandaar dat SetScrollInfo() bij Delphi gewoon werkt (het is een functie uit user32.dll) op de controls die de VCL bevat.

    Ik ga er vanuit dat je SI (TScrollInfo) netjes gevuld hebt?
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  3. #3
    Ja ik heb wat verder nagezocht en het lijkt erop dat op de LCL zelf een scrollbar gezet moet worden, ik heb zitten zoeken maar de zelfde manier als op Delphi levert allerlei foutmeldingen op - dus ik ga eens kijken naar wat scrollboxen, en zien hoe die werken. Ik ben bang dat ik zelf gewoon scrollbars zal moeten plaatsen.

  4. #4
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Voor zover ik weet doet Lazarus dat niet omdat b.v. GTK geen aparte scrollbalken heeft, maar alleen een "canvas met scrollbalken".

    In dit geval dus is de Windows aanpak nogal erg Windows specifiek, en wijkt Lazarus dus af.

  5. #5
    Oke dankjewel dan kijk ik even hoe ik het kan oplossen

  6. #6
    Heeft Lazarus een TScrollBox? Misschien kan je daaruit afkijken..
    1+1=b

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •