Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 15 of 16

Thread: Delphi 10.3 IDE fouten

  1. #1
    Mindert Dusselaar
    Join Date
    Oct 2004
    Location
    Zuid westen van Drenthe
    Posts
    91

    Angry Delphi 10.3 IDE fouten

    Ik constateer binnen de IDE van Delphi de aantal irritante fouten en vraag mij af of dit te maken heeft mijn mijn installatie in een VMware omgeving, of dat dit op te lossen is via een instelling.
    Het betreft de volgende fouten in de Delphi XE 10.3 (met Compiler Speed Pack x86 6.4.4, IDE Fix Pack 6.4.4, GExperts Expirimental, Embarcadero Quality Insight, JEDI code Library 2.8.0.5677 en Visual Component Library 3.50):
    - Als ik binnen een SQLDataset, SQLTable en simpleDataset een wijziging maak, dan worden van de evt. Parameter items het Datatype consequent op "FtUnknown" gezet ongeacht wat er stond.
    - Als ik in de Object Inspector dubbelklik op een leeg event, dan wordt in de code een procedure aangemaakt.
    Echter de 1e letter van de procedure is steeds de 1e letter van de volgende procedure of function
    Als er bv boven een bestaande function deze nieuwe procedure wordt aangemaakt, dan heet deze procedure: fprocedure .... terwijl de function erna nu de f mist. Dus unction.

    Heeft iemand een oplossing?

    m.v.g. Mindert Dusselaar

  2. #2
    Dat "eerste letter" probleem is inderdaad erg irritant. Als het bij mijn installaties optreed (XE8,2010 ) dan gebeurt het bijna altijd als er een probleem in de al bestaande code zit, zodra dat is opgelost verdwijnt het probleem ook. Lijkt erop dat de "code completion/autocomplete" dan de weg even kwijt is.

  3. #3
    Mindert Dusselaar
    Join Date
    Oct 2004
    Location
    Zuid westen van Drenthe
    Posts
    91
    Quote Originally Posted by Miep View Post
    Dat "eerste letter" probleem is inderdaad erg irritant. Als het bij mijn installaties optreed (XE8,2010 ) dan gebeurt het bijna altijd als er een probleem in de al bestaande code zit, zodra dat is opgelost verdwijnt het probleem ook. Lijkt erop dat de "code completion/autocomplete" dan de weg even kwijt is.
    Dankje Miep
    Echter Wat voor probleem zou er dan in de bestaande code moeten zitten?
    De code is wel gemigreerd van Delphi 7 naar XE10.3

  4. #4
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Ik heb geleerd dat de code manipulatie van de IDE slecht tegen IFDEFs in declaraties kan, met name property declaraties. Workaround is alleen hele lijnen/declaraties te ifdeffen.

    Dus niet

    Delphi Code:
    1. property xxx  : {$ifdef iets} bla {$else} blag {$endif} read getbla write getbla

    maar

    Delphi Code:
    1. {$ifdef iets}
    2. property xxx  : bla  read getbla write getbla
    3. {$else}
    4. property xxx  : blag read getbla write getbla
    5. {$endif}

  5. #5
    Mindert Dusselaar
    Join Date
    Oct 2004
    Location
    Zuid westen van Drenthe
    Posts
    91
    Quote Originally Posted by marcov View Post
    Ik heb geleerd dat de code manipulatie van de IDE slecht tegen IFDEFs in declaraties kan, met name property declaraties. Workaround is alleen hele lijnen/declaraties te ifdeffen.

    Dus niet

    Delphi Code:
    1. property xxx  : {$ifdef iets} bla {$else} blag {$endif} read getbla write getbla

    maar

    Delphi Code:
    1. {$ifdef iets}
    2. property xxx  : bla  read getbla write getbla
    3. {$else}
    4. property xxx  : blag read getbla write getbla
    5. {$endif}
    Dankje Marcov
    Echter de fout ontstaat ook in code zonder enige {$ifdef} ......
    Dus eigenlijk altijd!

  6. #6
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,703
    Nog een paar van die onhebbelijkheden (Delphi 10.3.3):
    • Pas een willekeurige property aan in de object inspector, verandert de "Name" property ineens naar "Align" oid (komt een paar keer per dag voor en ik weet niet hoe je het express kunt reproduceren)
    • Doe een build (shift + F9) op een groot project en terwijl hij bezig is, druk je op de Enter-toets: poef, weg Delphi.
    • Wanneer een unit (veel) te groot is (tja, legacy code uit 2002, hè), dan werkt code completion niet meer en moet je soms zelfs Delphi killen omdat hij helemaal niets meer doet; dag werk van het afgelopen half uur
    Ach, gewoon blijven lachen.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  7. #7
    Mindert Dusselaar
    Join Date
    Oct 2004
    Location
    Zuid westen van Drenthe
    Posts
    91
    Quote Originally Posted by VideoRipper View Post
    Nog een paar van die onhebbelijkheden (Delphi 10.3.3):
    • Pas een willekeurige property aan in de object inspector, verandert de "Name" property ineens naar "Align" oid (komt een paar keer per dag voor en ik weet niet hoe je het express kunt reproduceren)
    • Doe een build (shift + F9) op een groot project en terwijl hij bezig is, druk je op de Enter-toets: poef, weg Delphi.
    • Wanneer een unit (veel) te groot is (tja, legacy code uit 2002, hè), dan werkt code completion niet meer en moet je soms zelfs Delphi killen omdat hij helemaal niets meer doet; dag werk van het afgelopen half uur
    Ach, gewoon blijven lachen.
    Dankje voor de aanvulling VideoRipper
    Ik heb van de genoemde fouten alleen de 2e ook wel eens.
    De oplossing is dan simpel: Niet op de Enter toets drukken.

  8. #8
    Senior Member Wok's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,084
    Het eerste letter probleem klinkt mij niet vreemd in de oren, In Delphi2010 heb ik daar ook wel eens last van, stoppen opslaan en opnieuw de Delphi opstarten helpt bij mij.
    Ga ik ermee door dan krijg ik onherroepelijk een editor crash en een Delphi die niets meer wilt. De VM opnieuw opstarten is dan de enige oplossing.
    Ik heb er nooit een oplossing voor kunnen vinden. Sinds een week heb ik 10.4 en daar heb ik het tot nu toe nog niet gehad.
    10.4.2, Delphi2010, of Lazarus 2.2.0

  9. #9
    Mindert Dusselaar
    Join Date
    Oct 2004
    Location
    Zuid westen van Drenthe
    Posts
    91
    Het is toch eigenlijk te gek, dat zo'n irritante fout er jarenlang in blijft zitten.

  10. #10
    Quote Originally Posted by mindert View Post
    Echter Wat voor probleem zou er dan in de bestaande code moeten zitten?
    :blush: vergeten, na echt jaren me er aan ergeren oplossing gevonden en die dus nu vergeten...

  11. #11
    Mindert Dusselaar
    Join Date
    Oct 2004
    Location
    Zuid westen van Drenthe
    Posts
    91
    Oh dat is erg jammer Miep.
    Ik wil me hier eigenlijk niet jaren aan ergeren.
    Misschien toch maar de XE10.4 aanschaffen. Het schijnt, dat het dan is opgelost.
    Echter het probleem zit er al vanaf versie 2010 in. Dat is dus 11 jaar ergernis.
    Ik vind de service van een dergelijke best wel dure ontwikkelomgeving ronduit slecht.

  12. #12
    10.4 heeft een andere manier van codecompletion maar ....... die heeft problemen. Workaround is die uitzetten

  13. #13
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,703
    Quote Originally Posted by Benno View Post
    die heeft problemen.
    Je verwacht het niet...

    De aangedragen work around bevalt me ook niet echt (binnenkort gaan we met z'n allen hier over naar 10.4, maar of ik zonder CC wil... denk het niet).
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  14. #14
    Mindert Dusselaar
    Join Date
    Oct 2004
    Location
    Zuid westen van Drenthe
    Posts
    91
    Welk Alternatief is er verder VideoRipper?
    Het is zo ook geen wonder, dat veel ondernemingen hun Delphi software vervangen door een andere taal
    Of: Blijf maar hangen op een oude versie. Nemen we de oude Windows op de koop toe?

  15. #15
    maar of ik zonder CC wil
    Dat hoeft gelukkig niet. Ik had het anders moeten schrijven. Er is een nieuwe manier van code completion in 10.4 die een soort server gebruikt. Die heeft / had problemen. Workaround was die uitzetten, waardoor je de oude codecompletion krijgt.

    Heb zelf 10.4 nog steeds niet geinstalleerd, intern gebruik ik nog 10.2.3. De bulk van de boterham verdien ik met delphi 2007, delphi 5 en delphi 7

Page 1 of 2 1 2 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •