Results 1 to 8 of 8

Thread: Delphi als API server applicatie

  1. #1

    Delphi als API server applicatie

    Hoi allemaal,
    Zo'n 10 jaar geleden zijn wij gestopt met Delphi en overgestapt naar een andere tool, met als voornaamste reden dat daarmee met 1 codebase zowel windows als web applicaties gemaakt konden worden.
    Ondertussen hebben we ook de beperkingen van die tool ondervonden en zijn we weer overgestapt op Angular voor de front-end en gebruiken we de tool nog als backend applicatie. Alle beheersfuncties zitten daarnog in, maar voornamelijk dient hij als API server die de front-end bedient.
    Vanwege de kosten van deze tool zijn we aan het kijken of we de API backend ook kunnen migreren naar andere omgeving, NodeJS is iets wat we aan het bekijken zijn.
    Maar ik ben benieuwd of Delphi ook een oplossing zou kunnen zijn. Heeft er hier iemand ervaring met het maken/beheren van een Restfull API applicatie die de data via JSON objecten uitwisselt.

  2. #2
    Counting your refs Paul-Jan's Avatar
    Join Date
    Feb 2002
    Location
    Lage Zwaluwe
    Posts
    2,159
    Ja, bij mijn oude werkgever (Epona) deden we dat veel. Alleen daar bouwden we de hele server stack (request handling & routing, session management, auth, json parsing en generatie, etc) zelf in Delphi (IIS als server), als je die techniek en kennis niet al in huis hebt dan zou ik die route niet perse aanbevelen.

    In een ontwikkelomgeving als C# heb je het raamwerk daarvoor in 5 klikken bij elkaar geklikt, het kost niets, en is er enorm veel informatie over te vinden. Voor Delphi zijn er waarschijnlijk ook meerdere kant- en klaaroplossingen inmiddels, maar die ken ik dus niet. Wellicht dat iemand anders daar iets over kan vertellen.

    Het kan ook lonen om wat concrete vragen uit te schrijven die je graag beantwoord zou zien, dat nodigt misschien nog wat meer uit om te reageren.
    Last edited by Paul-Jan; 14-Aug-21 at 11:38.

  3. #3
    Voor Delphi zou je gebruik kunnen maken van het kbmMW framework. Ik gebruik dit zelf al bijna 10 jaar naar alle tevredenheid. TMS software heeft ook rest API framework. Persoonlijk ben ik geen fan van TMS componenten omdat het ik in het verleden met hun cloud componenten en VCL componenten tegen heel veel beperkingen ben aangelopen.

  4. #4
    Dank voor de reacties.
    Ik zal even kijken naar kbmMW framework.

  5. #5
    Senior Member
    Join Date
    Dec 2003
    Location
    Den Haag
    Posts
    210
    Kijk ook eens naar DMVCFramework.
    Open source met veel voorbeelden.

  6. #6
    Senior Member ErikB's Avatar
    Join Date
    Aug 2010
    Location
    Biddinghuizen
    Posts
    509
    Ik zou zeggen: TMS ! Veel goede componenten, groeien mee met de behoefte en hebben een supersnelle helpdesk die goed met je meedenkt.
    Ik was met kbmmw begonnen, maar - ondanks dat het goed in elkaar zit - voor mij niet te doorgronden. Met behulp van de TMS componenten had ik binnen no-time een werkende applicatie.
    Erik

  7. #7
    Ik was met kbmmw begonnen, maar - ondanks dat het goed in elkaar zit - voor mij niet te doorgronden. Met behulp van de TMS componenten had ik binnen no-time een werkende applicatie.
    Het hangt denk ik ook af wat het doel is van je backend.

    kbmMW is zeker een platform met een leercurve, maar is vervolgens wel flexibeler in te zetten dan de TMS oplossing. Wil je alleen een database mappen op een REST server dan is TMS mogelijk een simpelere oplossing.

    Overigens zijn er tegenwoordig vele oplossingen voor "middleware", sommige wat serieuzer dan andere. MARS framework hoor ik ook regelmatig langskomen als het over REST api's gaat.

    Als je kiest voor een van de Delphi oplossingen is het beste advies om een aantal frameworks serieus te bekijken. Jij bent degene die weet in wat voor soort omgevingen het gebruikt moet worden en met wat voor typische load. Je zult mogelijk ook kunnen voorzien waar het in de nabije toekomst heen gaat groeien.

    Ik zou dan het framework kiezen wat voor jullie doel het meest productief is en het beste aanvoelt. Kijk ook naar hoe actief er nog aan ontwikkeld wordt. kbmMW wordt bv nog erg actief doorontwikkeld. Ik ben zelf kbmMW gebruiker sinds ca 2003.

  8. #8
    Stijn Sanders develyoy's Avatar
    Join Date
    Jun 2008
    Location
    GentBrugge, Belgi?½
    Posts
    1,046
    Ik heb het daarentegen altijd jammer gevonden dat Delphi altijd moeilijk heeft gelegen wat front-end betreft. Een sterk punt van Delphi is mogelijk de data-aware controls op de form-designer, dus het lijkt een aangewezen punt om met web-design aan te kopen, maar je komt al snel in de knoop met web-server software en de moeilijke vertaling tussen HTML en hoe form-design ineen zit. Vanuit mijn ervaring in PHP en Cold Fusion dacht ik meer aan dat ander sterk punt van Delphi: zijn super snelle en krachtige compiler. Daarom ben ik al een paar jaar bezig aan een alternatief platform waarmee je HTML en server-side logica in dezelfde bestanden kan mixen, zoals PHP, Cold Fusion en ouderwetse ASP:
    https://github.com/stijnsanders/xxm

    Ik wou dat je met een druk op de F5-knop je wijzigingen lokaal door de Delphi-compiler worden gestuurd en zonder onderbreking die nieuwe binary je website levert, maar ook dat precies die binary (eigenlijk een doodgewone DLL achter de schermen!) kan doorgeven aan de echte webserver(s) en die ook zonder onderbreking overstappen op deze nieuwe versie.

    Het jammere is aan deze manier van werken, is dat je de volledige opbouw van je project en je development workflow moet aanpassen. Mogelijk krijg ik het daarom moeilijk aan andere mensen verkocht. In jouw geval kan je er gerust een web-front mee maken die JSON van en naar clients behandelt. Omdat de DLL gewoon op de server draait, en een Delphi-project is, kan je er in theorie aan alle services op de server (zoals de database). Een extra voordeel is, als je er 'gewone' webpagina's mee wil aanbieden, kan dat er ook gewoon bij.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •