Results 1 to 6 of 6

Thread: WebCam

  1. #1

    WebCam

    Hallo,

    Voor de uitgaande inspectie van enkele producten willen we enkele foto's maken en deze opslaan in onze database.
    Helaas blijkt het steeds erg lastig te zijn om een compact camera de foto's naar een netwerk schijf te laten schrijven
    Het idee is dan nu ook om hiervoor een webcam te gebruiken (het hoeven echt geen 20 Mpixel beelden te zijn ;-) )
    Nu ben ik dus opzoek naar een component die de live stream van je webcam kan tonen op het beeldscherm en waarmee je dus een still kan maken.

    Nu heb ik de volgende site gevonden
    https://www.delphibasics.info/home/d...captureexample

    Echter dit werkt heel erg traag (ook op een lagere resolutie)

    Heeft er nog iemand tips om deze code sneller te maken.
    Of weet iemand nog andere handige oplossing om gecontroleerd foto's te maken en deze direct op te slaan op een locatie waar je software ook bij kan

    Alvast bedankt

  2. #2
    Quote Originally Posted by cpri View Post
    Helaas blijkt het steeds erg lastig te zijn om een compact camera de foto's naar een netwerk schijf te laten schrijven
    ...
    Of weet iemand nog andere handige oplossing om gecontroleerd foto's te maken en deze direct op te slaan op een locatie waar je software ook bij kan
    Er zijn SD-kaartjes met ingebouwde WiFi. Die kunnen gemaakte foto's direct doorsturen naar een computer of uploaden naar een ander medium. Wellicht een low-tech oplossing voor je probleem?
    1+1=b

  3. #3
    welk deel is traag? Zelf meer dan een paar applicaties gemaakt die zelfs nog met 120fps zonder probleem de images lezen.

  4. #4
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    De traagheid hangt vaak van de webcam af, niet de API. Een goed voorbeeld zijn de vrij oude Playstation 2 cameras, die het vrij goed doen met VFW.

    Overigens is VFW oud, en worden tegenwoordig webcams doorgaans via directshow aangestuurd, b.v. via de dspack componenten.

    Let op, sommige (cameras maken een onderscheid tussen streams (waarbij de steam getoond wordt zonder veel mogelijkheid tot interactie) en (sequence of ) stills, waarbij je "er is een frame ontvangen" events krijgt. Doorgaans is de framerate daarvan lager.

    Wil je dat allemaal niet, en vooral, als je hardware triggering wilt (beeld nemen agv een TTL signaal), dan kan je ook naar het budget segment van industriele cams beginnen. Dat begint al vanaf Eur 100.

    Indien je kleur wenst, dan krijg je nog een extra probleem, white balancing.

  5. #5
    Het geen wat traag gaat bij mij is dat met de code van https://www.delphibasics.info/home/d...captureexample ik een hele lage framerate haal.
    Ik maak nu nog gebruik van mijn geïntegreerde webcam, maar deze werkt meer dan prima (qua framerate) in programma's zoals Zoom en Teams
    Wat ik veel zie is dat de componenten hiervoor vrij oud zijn en niet verder gaan dan D7

    Wel heb ik Delphi code gevonden gebaseerd op het FireMonkey platform
    https://docwiki.embarcadero.com/Code...mponent_Sample
    Wellicht kan ik hier wat mee proberen maar het is wel jammer dat dit component niet geschikt is voor VCL applicaties




    IK heb hiervoor ook wel naar de Wifi oplossing gekeken.
    Het nadeel hierbij is dat de verbinding van de PC naar de WifiSD card wegvalt wanneer de camera wordt uitgezet.
    Hier heb ik ooit wel eens een oplossing voor gemaakt

  6. #6
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Probeer dspack eens. Die zijn ook oud, maar gebruiken een iets nieuwere API. VFW gaat nog terug naar windows 98

    Zoals gezegd zit er vaak een verschil tussen streaming en stills en ook apis, dus vergelijken met zoom e.d. is nutteloos.

    Al is veel van mijn ervaring hier mee inmiddels weer 10 jaar oud. (we hadden een introductie spelletje dat een webcam gebruikte)

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •