Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 15 of 25

Thread: Windows 11

  1. #1
    Senior Member Wok's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,084

    Windows 11

    Zijn er al mensen die overgestapt zijn ?

    Of loopt iedereen (net als ik) tegen het Tpm 2.0 probleem aan.

    Zelfs met de door in allerijl gelanceerde workaround : Microsoft-geeft-instructies-om-tpm-20-check-te-omzeilen is het animo erg laag.

    Ik wacht het even af, vooralsnog ben ik prima tevreden met W10

    Peter
    10.4.2, Delphi2010, of Lazarus 2.2.0

  2. #2
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Mijn enige machine is de werklaptop (van januari dit jaar). Mijn nieuwste prive machine is een twijfel geval (Ryzen 2600, toegestaan, maar deze serie heeft als enige van de toegestane processors geen MBEC).

    Ik heb ook geen haast, maar vroeg of laat gaan we op werk over, als de OEM licenties alleen Windows 11 zijn. Er zal wel een machinetje geconverteerd worden voor tests.

    Er is nog veel onduidelijk. De meeste HVCI/MBEC maatregelen moeten alleen voor OEMs aanstaan, bij upgrade van toegestane systemen en nieuwe installs worden ze uit gezet. Dus Microsoft kan vroeg of laat nog water bij de wijn doen (en ze laten zakken b.v. tot Core 6000 serie die wel TPM hebben, maar geen MBEC)

    Sommige commentatoren lijken te suggeren dat het mutatie tempo van win10 minder zal worden. Dat is niet perse een slecht ding! Alleen maar security updates van nu tot 2025 voor Win10 klinkt als muziek in de oren.

  3. #3
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,703
    Ik ben sowieso geen volger van de "Altijd de laatste versie moeten hebben"-club en stap vaak pas over als iets EOL gaat of het niet anders kan: als het werkt, dan werkt het.

    Windows 10 gebruik ik pas anderhalf jaar ofzo (maart 2020) toen ik een nieuwe PC kocht (mijn oude i7 PC met W7 x64 was niet W10 x64 compatible).
    Laptop van mijn werk wordt volledig beheerd door de afdeling IT (loopt ook altijd "Achter"), dus een upgrade naar W11 zal ook wel weer ergens in 2025 zijn, denk ik.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  4. #4
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Ik in principe ook niet, eigenlijk was alleen Windows 8 een uitzondering. (en dat was meer een kans op licentie harmonisatie dan oprechte interesse in win8)

    Als kleine club hebben we geen site license of action pack, dus gebruiken grotendeels OEM licenses. We leveren wel system builder licenties uit voor de PCs die in onze machines ingebouwd zijn, maar de tot nu toe uitgeleverde machines(als in: afgelopen zomer) zijn vziw niet eligible (AMD 200GE, zelfde core als originele Ryzen). Door slechte leverbaarheid daarvan hebben we recentelijk Intels gekocht, weet niet precies of die eligible zijn.

  5. #5
    Op werk springen we niet direct op nieuwe versies. Eerst even de kinderziektes eruit, kijken wat de voordelen zijn, proberen om het goed te imagen, en uiteindelijk wordt het wel een keer uitgerold, maar dat kan zomaar nog een jaartje duren. Zelfde geldt overigens voor server software en platforms. .NET 5 (en 6) worden bekeken, maar nog niet gebruikt tot ze tenminste een paar maanden oud zijn, tenzij er een héél goede reden is om te upgraden. EOL van support is natuurlijk een goede reden, maar dat is meestal niet zo snel na de launch van een nieuwe versie. Security issues zijn ook een reden, maar ook daarvoor geldt dat dat meestal nog wel gepatcht wordt in de vorige versie.

    En thuis heb ik een ex-werklaptop met een bijgeleverde image. Ik had er even Linux op staan, maar om een hardware issue te kunnen diagnosticeren moest ik van HP weer terug naar Windows
    En dat is ook prima. Geen haast om te upgraden, maar dat doe ik tzt wel als het een keer zo uitkomt.
    1+1=b

  6. #6
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Er lekken nog steeds nieuwe feiten uit, lijkt erop dat sommige features op AMD nog niet helemaal gerijpt zijn:

    https://www.theregister.com/2021/10/07/windows_11_amd/

    Cache latencies die verdriedubbelen, brrr.

  7. #7
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Waarom moet het zo ingewikkeld zijn om een nieuw OS te runnen. Door die aanpassing kunnen toch heel veel computers niet over?
    Dit dacht dat de TPM-20 verhaal alleen was om je schijf beter te kunnen encrypten met bitlocker. Dat zit alleen vanaf pro. Home zal daar geen last van hebben.

    Of zijn ze bij Microsoft zo stom om oudere pc te niet te ondersteunen?

    Ik weet zeker dat mijn 5 jaar oude laptop het niet gaat trekken als dit een vereiste is.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  8. #8
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,703
    Quote Originally Posted by jkuiper View Post
    Waarom moet het zo ingewikkeld zijn om een nieuw OS te runnen. Door die aanpassing kunnen toch heel veel computers niet over?
    Ik geloof niet in complottheorieën en dat is hier ook niet echt gaande, maar is het natuurlijk wel zo dat makers van computers en besturingssystemen elkaar zo aan het werk houden.
    De geachte achter vernieuwing is eerder uit het oogpunt van "Stilstand is achteruitgang"; zouden ze dat niet doen, dan zouden we nu allemaal nog met Windows 3.11 op 486's werken.

    En ja: in computertermen is een vijf jaar oude laptop al bejaard, helaas.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  9. #9
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Het zijn vooral reacties op de CPU defecten van de afgelopen jaren. Alle veranderingen lijken te helpen wanneer zoiets gebeurd. De TPM beveiligd mogelijk keys, de memory isolatie en corruptie ook.

    En dat leidt tot een "meer security is beter" benadering, zonder al te veel kosten/baten analyse te maken. Niet voor niets ligt de grens bij de 8e generatie core, de eerste serie die ietwat aan mitigatie voor deze defecten heeft.

    De vraag echter is wat de features echt helpen. Dat hangt af van de kans op nieuwe defecten, en de aard daarvan (meer van hetzelfde of niet). Tel het aantal bladen maar die dit als een revolutie voor security noemen, terwijl de features default uit staan, en de dreiging die dit noodzakelijk maakt nog gemaakt moet worden.
    Last edited by marcov; 13-Oct-21 at 11:30.

  10. #10
    Senior Member
    Join Date
    Dec 2003
    Location
    Den Haag
    Posts
    210
    Mooi dat Microsoft met Windows 11 Linux steeds meer omarmt. Scott Hanselman heeft leuke video over: Windows 11 runs Graphical Linux Apps out of the box with WSLg

    Hij is enthousiast. Hij komt zelfs met voorbeeld van Lazarus onder Linux met Windows 11!
    https://twitter.com/shanselman/statu...80041048981508

  11. #11
    Senior Member Wok's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,084
    Quote Originally Posted by Erwin View Post
    Mooi dat Microsoft met Windows 11 Linux steeds meer omarmt.
    Ik denk dat ze veel te veel marktaandeel op de zakelijke deel verliezen aan de grote serverparken die voornamelijk Linux georiënteerd zijn.
    Dus ergens moeten ze wel, om dit deel 'terug' te winnen.

    Een bijkomend voordeel is dat structuur van Linux op vele punten voordeel bied tov de huidige Windows indeling,
    Zaken die vanaf het begin in Linux goed geregeld zijn.
    10.4.2, Delphi2010, of Lazarus 2.2.0

  12. #12
    Ben benieuwd of tpm de beperking gaat zijn, die kun je volgens mij los kopen om een systeem te upgraden.

    Beperking in cpu gaat denk ik een veel lastigere worden. Zowel mijn i7 laptop als mijn i7 desktop beide van eind 2017 hebben een niet ondersteunde processor. Ben benieuwd hoe ze dat in het bedrijfsleven uitgerold gaan krijgen, waar 5 jaar tegenwoordig heel normaal is om hardware te vervangen.

  13. #13
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Bedrijven zijn niet happerig om meteen over te gaan naar een nieuw OS

    Ik heb jaren geleden bij Aegon gewerkt en daar duurde het een tijd voordat men overging van DOS 3.3 naar DOS 5. Terwijl DOS 5 al een tijdje uit was.
    De enige die voor moeten blijven op de ontwikkeling zijn ontwikkelaars.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  14. #14
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Quote Originally Posted by Erwin View Post
    Mooi dat Microsoft met Windows 11 Linux steeds meer omarmt. Hij is enthousiast. Hij komt zelfs met voorbeeld van Lazarus onder Linux met Windows 11!
    Ik vraag mij af of mijn vrouw staat te wachten om een lunix applicatie te starten onder Windows. Ben allang blij dat ze office kan vinden

    Voor crosscompiling zal het wel mooi zijn met Lazarus. Maar in principe kan ik dat nu ook al met een VM.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  15. #15
    Senior Member Wok's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,084
    Quote Originally Posted by Benno View Post
    Ben benieuwd of tpm de beperking gaat zijn, die kun je volgens mij los kopen om een systeem te upgraden.

    Beperking in cpu gaat denk ik een veel lastigere worden. Zowel mijn i7 laptop als mijn i7 desktop beide van eind 2017 hebben een niet ondersteunde processor. Ben benieuwd hoe ze dat in het bedrijfsleven uitgerold gaan krijgen, waar 5 jaar tegenwoordig heel normaal is om hardware te vervangen.
    Ik heb een I7 Kabi Lake, wordt niet ondersteund, tpm kan niet apart geplaatst worden. Dus voor mij geen W11
    Bedrijven denk net zo. Op het werk W7 nog naar volle tevredenheid.

    Microsoft het zijn eisen al versoepelt, tpm 2.0 is niet meer noodzakelijk, en je kan W11 installeren op een niet ondersteund systeem, maar dan krijg je geen updates.
    Ik vraag me af hoelang ze dit volhouden, zo naief om te denken dat de hele wereld mee wilt. De verkopen vallen fors tegen.
    10.4.2, Delphi2010, of Lazarus 2.2.0

Page 1 of 2 1 2 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •