Results 1 to 4 of 4

Thread: Gekke kleuren titelbalk

  1. #1
    Registered User
    Join Date
    Nov 2021
    Location
    Noord-Hooland
    Posts
    7

    Gekke kleuren titelbalk

    Goedmiddag,

    ik ben nieuw op dit forum. Heb jarenlang geprogrammeerd in Delphi 1, 2, 3 en 7 en sinds 2 jaar, in between jobs, overgestapt op Lazarus.
    Ben al geruime tijd werkzaam in de IT en weet echt wel iets van Windows10 en programmeren, maar heb nu een uitdaging.
    Windows10/x64 met Lazarus 2.0.12. Programmaatjes tot nu toe hadden allemaal een fel blauwe titelbalk in de vensters. Precies zoals ik het
    hebben wilde. Hedenmorgen nieuw project gestart, één simpel mainform met één simpel sub-form. Beiden hebben een gedimde, bijna grijze titelbalk.
    Messageboxen etc, eveneens zo'n rare blauw-grijze balk. Las hier iets over dat het te maken heeft met een windows-manifest waardoor je programma
    gebruik kan maken van de windows-thema's. Maar ongeacht wat ik opgeef bij de project-opties, die titelbalken blijven grijs-blauw. Alle projectfiles (*.lpi etc.)
    van dit programma vergeleken met de overeenkomstige files uit eerdere, wel goedwerkende, projectfiles. Ik zie geen verschil.
    Wat doe ik fout?
    Kan iemand mij op weg helpen naar een oplossing zodat "mijn" titelbalken er net zo uit zien als de titelbalken van Windows/vorige programma's?

    In ieder geval alvast hartstikke bedankt voor het meedenken.

    Met vriendelijke groet,
    Tin.

  2. #2
    Registered User
    Join Date
    Nov 2021
    Location
    Noord-Hooland
    Posts
    7
    Quote Originally Posted by Tinis63 View Post
    Goedmiddag,

    ik ben nieuw op dit forum. Heb jarenlang geprogrammeerd in Delphi 1, 2, 3 en 7 en sinds 2 jaar, in between jobs, overgestapt op Lazarus.
    Ben al geruime tijd werkzaam in de IT en weet echt wel iets van Windows10 en programmeren, maar heb nu een uitdaging.
    Windows10/x64 met Lazarus 2.0.12. Programmaatjes tot nu toe hadden allemaal een fel blauwe titelbalk in de vensters. Precies zoals ik het
    hebben wilde. Hedenmorgen nieuw project gestart, één simpel mainform met één simpel sub-form. Beiden hebben een gedimde, bijna grijze titelbalk.
    Messageboxen etc, eveneens zo'n rare blauw-grijze balk. Las hier iets over dat het te maken heeft met een windows-manifest waardoor je programma
    gebruik kan maken van de windows-thema's. Maar ongeacht wat ik opgeef bij de project-opties, die titelbalken blijven grijs-blauw. Alle projectfiles (*.lpi etc.)
    van dit programma vergeleken met de overeenkomstige files uit eerdere, wel goedwerkende, projectfiles. Ik zie geen verschil.
    Wat doe ik fout?
    Kan iemand mij op weg helpen naar een oplossing zodat "mijn" titelbalken er net zo uit zien als de titelbalken van Windows/vorige programma's?

    In ieder geval alvast hartstikke bedankt voor het meedenken.

    Met vriendelijke groet,
    Tin.
    Ik word niet goed. Net het project opgeslagen en cleanup+build gegeven en voila: exact de titelbalkkleur die ik wil.
    Sorry voor het lastigvallen.

    Grt.
    Tin

  3. #3
    Welkom bij de club! En op NLDelphi
    1+1=b

  4. #4
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Misschien een neven effect van de high-DPI awareness? Enfin, de resource dingetjes zitten in "project options->Application".

    Wat is daar aangevinkt?

    Het zou kunnen dat de "clean" een oude .RES opgeruimd heeft, en de build daarna deze geregenereerd.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •