Results 1 to 3 of 3

Thread: firebird/delphi 11 'connection rejected by remote interface'

  1. #1

    firebird/delphi 11 'connection rejected by remote interface'

    Hoi,

    Ik heb een database toepassing ontwikkeld in XE7 rond een firebird database, op mijn oude laptop (win7 pro) werkt alles perfect. Op de de nieuwe laptop (win10 pro) met Delphi 11 Alexandra (Enterprise), kan ik geen connectie meer maken met de database.
    Bij een connectie naar de server krijg ik de foutmelding 'connection rejected by remote interface' wanneer ik op connect klik bij de TIBDatabase component. Op de laptop kan ik zelfs geen connectie krijgen met de lokale database, dan krijg ik dezelfde foutmelding of 'database unavailable'.
    Zowel op de server als op de laptop draait een Firebird 2.5. De firewall op de laptop staat af
    Met EMS Manager (en Flamerobin) krijg ik wel verbinding met de diverse databases en kan ik ze bewerken.
    Vermoedelijk zit het probleem bij gds32.dll en/of FBclient.dll maar heb al vanalles geprobeerd om deze bestanden te verplaatsen, te kopiëren en niets wil lukken.
    In het begin kreeg ik 'on disk structure' foutmeldingen, vermoedelijk omdat ik een nieuwere versie van firebird wou gebruiken, daarom dus op beide computers de oude FB2.5.
    TIBDatabase verlangt gds32.dll in syswow64, dit wordt daar geplaatst bij de installatie van Delphi/Interbase2020.
    als ik het gds32 gemaakt bij de installatie van de firebird server copieer naar syswow64 dan zegt delphi dat hij dat bestand niet kan vinden.
    Helemaal bizar is dat het voor nieuwjaar wel werkte op de nieuwe laptop, maar we hebben deze moeten resetten omwille van een Bitlocker issue.
    Graag hulp want ik ben al twee dagen aan het zoeken en wordt er helemaal gek van.

  2. #2
    Ok, NLdelphi is dus echt inspirerend ! Nog wat rondgestruind op het forum en een laatste poging gedaan :

    Heb FBclient.dll die door Firebird in syswow64 was geplaatst hernoemd naar gds32.dll en nu werkt het !

    Bij rechts klikken op IBDatabase verschijnt het infoscherm en daar staat nu : gds-version 6.3, daarvoor was dit 14
    Interbase2020 installeert dus een gds die te recent is voor FB2.5

    Hopelijk help ik hier nog iemand mee.

  3. #3
    Firebird 2.5 vraagt nog steeds op de laatste pagina van installatie of je een legacy gds32.dll aan wilt maken in de system directory.
    Ik weet niet of dat bij 3.0 ook nog zo is. Maar mijn installatie programma, die een silent install doet van Firebird, maakt al jaar en dag de gds32.dll automatisch aan. Als je bij een silent install de parameter NOGDS32 dan wordt deze niet aangemaakt.

    Probleem is bij sommige Firebird versies echter wel dat als er al gds32.dll in de system directories staat (system32 en SysWOW64) deze niet geupdate wordt.

    Als je handmatig een gds32.dll gaat kopiëren moet je ook goed opletten of je de 32 bit of 64 bit versie pakt. De C:\Program Files\Firebird\Firebird_2_5\bin\fbclient.dll (64bit) moet naar C:\Windows\System32 en de C:\Program Files\Firebird\Firebird_2_5\WOW64\fbclient.dll moet naar C:\Windows\SysWOW64 (32 bit). Maar het is dus makkelijker om dat door de installatie te laten doen. En als het daarna niet werkt even te kijken of de goede versies er staan.

    Als je naar Firebird 3.0 of hoger gaat dan komen er ook wat leuke dingetjes kijken. Inderdaad de on disk structure (ODS). Firebird 3.0 kan geen lagere ODS aan. Tevens is het zo dat, als je client er geen rekening mee houdt, je wat dingetjes in firebird.conf aan moet passen voor de server. En bij Firebird 4.0 hebben ze wat nieuwe velddefinities die IBX in de war kan gooien (maar die kun je ook weer op legacy zetten). Maar mijn programma kan verder wel ongewijzigd op Firebird 4 draaien (nadat ik natuurlijk een backup/restore gedaan heb om de ODS te verhogen).

    (De gds32.dll / fbclient.dll van Firebird 4 heb ik nog niet geprobeerd om Firebird 2.5 te connecten maar volgens mij mocht dat geen probleem zijn)

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •