Results 1 to 10 of 10

Thread: SQL vanuit Delphi 10.4 naar Fastreport

  1. #1

    SQL vanuit Delphi 10.4 naar Fastreport

    Vanuit Delphi10.4 heb ik een programma lopen die met keuzes van de gebruiker een SQL loslaat op een database en deze gegevens op het scherm toont in een tabel. Dit werkt goed.
    Nu wil ik de gegevens die met deze SQL opgehaald zijn afdrukken. Ik heb in fastreport een mooie layout gemaakt en deze laat ook gegevens zien. Maar ik wil afhankelijk van de SQL in Delphi deze gebruiken in Fastreport.
    De SQL opdracht kan dus wisselen.
    Hoe draag ik de SQLtext over naar Fastreport VLC
    Ik heb in het report een ADOquery staan met een parameter SQL deze wil ik dus aanpassenl

    Of moet ik het zoeken om in Delphi met de SQL opdracht een tijdelijke database te maken dan heb ik vanuit Fastreport steeds dezelfde database en hoef ik daar niets aantepassen.
    Wie heeft er ideëen. Mijn kennis is na 20 jaar stilstand niet helemaal uptodate. Was hobby maar nu kriebelt het weer.

  2. #2
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Welkom jandoedel99.

    In fastreports kan je gebruik maken tfrxdatabaseset (uit mijn hoofd). Deze wordt gevuld om gegeven te tonen in FR.
    Wat ik heb gedaan is een memorytable gebruiken (Tclientdataset / Tvirtualtable / tmemtable) en deze vullen met gegevens, die jij wilt tonen. Daarna deze koppelen aan de tfrxdatabaseset.
    In die memorytable kan je alles neerzetten wat jij wilt. Je kan zelfs een master / detail relatie opzetten voor FR.

    Zo heb ik meerdere rapportages gemaakt, die niet afhankelijk zijn van een dataset vanuit de database
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  3. #3
    John,

    Bedankt voor het mee denken. Ik moet gaan kijken wat ik hiermee kan.
    Vroeger Delphi 3 en Rave report werkte het report printen meteen en nooit geen problemen.
    Nu na 20 jaar is er toch wat veranderd. het was vroeger een grote hobby het programmeren van uit basic ,clipper, pascal naar delphi en tussen door ook nog wat machinetaal.
    Maar dit wordt moeilijk met 66 jaar maar we lezen en proberen.

  4. #4
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Ik kan je een voorbeeld geven hoe ik het heb gedaan.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  5. #5
    Als je een voorbeeld hebt dan kan ik misschien daarmee verder.

    Bedankt voor het mee denken

  6. #6
    Ik denk misschien te simpel maar hoe krijg ik de aangemaakte SQL string in Delphi naar het Fastreport daar heb ik een ADOQurey component met een SQL parameter als string.
    Is de string niet over te dragen naar Fastreport 2022.1.3 . Als ik de string hadmatig in fast report zet werkt het.
    Vroeger met clipper en pascal en Begonnen met Delphi 2 en 3. Bij delphi 3 zat rave report en dat had ik geheel werkend. Maar met Delphi 10.4 is het weer even stoeien.

  7. #7
    Senior Member ErikB's Avatar
    Join Date
    Aug 2010
    Location
    Biddinghuizen
    Posts
    509
    Ik gebruik daar een script voor
    https://www.fast-report.com/public_d...-en/index.html
    Dat is voor mij flexibel genoeg
    Erik

  8. #8
    Wat voor een script gebruik je?

  9. #9
    Senior Member ErikB's Avatar
    Join Date
    Aug 2010
    Location
    Biddinghuizen
    Posts
    509
    Fastreport heeft de mogelijkheid om een script te gebruiken (zie ook de link in mijn vorige post).

    Ik heb er zelf een variabele voor:
    Code:
    HetScript := TStringlist.Create;
    Ik heb bijvoorbeeld een rapport waarin een Query component is gedefinieerd, genaamd qStat.
    Dan zou en deel van de code kunnen zijn:
    Code:
    HetScript.Clear;
    HetScript.Add('begin');
    HetScript.Add('qStat.SQL.Clear;');
    HetScript.Add('qStat.SQL.Add(' + s + ');' );
    HetScript.Add('end.');
    
    frxReport1.ScriptText := HetScript;
    waarin s de SQL-tekst is, bijvoorbeeld SELECT * FROM TABLEA
    Erik

  10. #10
    Bedankt ik ga hiermee verder stoeien

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •