Results 1 to 6 of 6

Thread: Mp3 tag informatie lezen

  1. #1

    Question Mp3 tag informatie lezen

    Beste forumleden,

    Ik wil de tag informatie uit mp3 bestanden lezen. In mijn zoektocht op het internet hoe ik dat zou kunnen doen heb ik gezien dat hierover al het nodige geschreven, ook op dit forum.

    • Op Torry’s Delphi Pages vond ik een code om tag informatie uit mp3 bestanden lezen.
    • Op dit forum vond ik de code voor de unit / class TID3v2.
    • Tot slot vond ik op het internet een TID3v2 component.

    Geen van deze codes lezen de tag informatie goed uit.

    • Het type TID3Tag, van Torry’s Delphi Pages, leest de tag informatie schijnbaar goed uit, maar breekt lange album namen af. Voor de titel, artist en album worden dan ook Strings van dertig karakters gedeclareerd.
    • De unit / class TID3v2 geeft als artist- en album-tag drie nietszeggende karakters. De year-tag klopt wel.
    • Bij de MP3Info component klopt de artist-tag maar blijven de album- en year-tag leeg.

    Met het lezen van de tags kan volgens mij niet veel fout gaan. Respectievelijk:

    • ReadID3Tag(OpenDialog.FileName)
    • ID3v2 := TID3v2.Create(OpenDialog.FileName)
    • MP3Info.Filename := OpenDialog.FileName

    Wanneer ik het mp3 bestand met het programma Mp3Tag open worden alle tags goed gelezen. In de kolom Tag staat: ID3v2.3 (ID3v1 ID3v2.3).

    Ik heb dan ook de volgende vragen:
    • Weet iemand waarom de tags niet goed worden gelezen op bovenstaande manieren?
    • Hoe kan ik de tags wel goed lezen?

    Alvast bedankt,

    Ilse

  2. #2
    Hoi!

    Die lengterestricties zijn volgende mij onderdeel van de ID3-standaard. Er is wel een 'Enhanced tag' die langere namen (tot 60 tekens) ondersteunt.
    ID3v2 introduceert een encoding byte die aangeeft in wat voor encoding de tekst is, wellicht verklaart dat de nietszeggende karakters?
    Dat is tenminste wat ik kan destilleren uit Wikipedia.

    Als je verwijst naar specifieke sites, pagina's en componenten, is het handig om links toe te voegen. Dan kunnen de mensen hier makkelijker zien wat jij ziet, en misschien helpen de code ervan uit te zoeken en het gebruik uit te leggen, zonder eerst ook nog speurwerk naar de bron te hoeven doen. Help us help you.
    1+1=b

  3. #3
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Ik heb lang geleden wat met het formaat gespeeld, en er waren vaak mp3s die van streams afkomstig waren die "anders" waren. De ID3 tag zat niet op een vaste positie achteraan, maar ergens in de laatste paar kb van de file. Ik heb toen geloof ik een zoek actie vanaf het eind van de file geïmplementeerd.

  4. #4
    Ik weet niet of Ilse alleen de ID3 tags wil lezen of dat ze de files ook wil afspelen, maar ik heb goede ervaring met audiogenie als het alleen om tags lezen gaat, of met de BASS library als je de files ook wil afspelen. Eventueel met de 'Tags'-plugin om diverse ID3Tags te lezen.
    Niemand houdt meer van hard werken dan diegene die ervoor betaalt.

  5. #5
    Quote Originally Posted by GolezTrol View Post
    Als je verwijst naar specifieke sites, pagina's en componenten, is het handig om links toe te voegen. Dan kunnen de mensen hier makkelijker zien wat jij ziet, en misschien helpen de code ervan uit te zoeken en het gebruik uit te leggen, zonder eerst ook nog speurwerk naar de bron te hoeven doen. Help us help you.
    Daar heb je zeker een punt. Ik heb er wel over nagedacht om de broncode bij te voegen. Het leek mij echter weinig toevoegde waarde hebben om codes van andere één op één bij te voegen. Ik veronderstelde eerlijk gezegd dat de Unit TID3v2 bij iemand wel een belletje zou doen rinkelen.

  6. #6
    Quote Originally Posted by AppY View Post
    Ik weet niet of Ilse alleen de ID3 tags wil lezen of dat ze de files ook wil afspelen, ...
    Ik wil de ID3 tags alleen uitlezen.

    Ik heb ettelijke duizenden mp3 bestanden die ik in afzonderlijke folders wil zetten op basis van de naam van de artiest en het album.
    Dat zou ik zelf kunnen doen, maar dat is behoorlijk tijdrovend en geestdodend. Een programmaatje schrijven dat dat voor je doet vind ik in ieder geval een stuk uitdagender.

    Inmiddels is het, met behulp van de classes van Mp3FileUtils, gelukt.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •