Results 1 to 7 of 7

Thread: Op een windowserver openen nieuwe executables niet, oude executables wel

  1. #1

    Op een windowserver openen nieuwe executables niet, oude executables wel

    In de aanhef staat mijn probleem beschreven, als ik een verse "Hallo wereld" programma maak opent deze executable niet op een Windows Server (2019), als ik daarentegen een oude executable pak, dan opent deze zich wel. proefondervindelijk lukken alleen de exe bestanden van een paar jaar terug. Werk nu met Delphi 11, en eigenlijk alles wat ik hiermee heb gemaakt lukt niet. Programma's die ik heb gemaakt met Delphi 10 lukken wel.
    Heeft iemand een idee hoe ik de nieuwe exe ook kan openen ? ik heb zitten kijken naar verschillen in de beveiligings-tabjes van de eigenschappen van een programma maar kan niets ontdekken wat het verschil zou maken.
    Dit geld voor VCL als multi-device applications.
    Click image for larger version. 

Name:	error_message_windows.png 
Views:	45 
Size:	4.6 KB 
ID:	8224

    Alvast bedankt voor het meedenken, groet Ronaldo

  2. #2

  3. #3
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Admin rechten?
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  4. #4
    hmm blijf het vreemd vinden, ik heb de linkjes bekeken, bedankt Rik. maar de nieuwe programma's wil hij nog steeds niet openen.
    John, de admin rechten zou hij toch ook moeten vragen bij de oudere executables ?
    Ik heb geprobeerd om met Delphi 10.2 een super simpel programma hallo wereld te maken, lukt niet. Het stomme is dat programma die ik (> 2 jaar terug) gemaakt heb in deze software wel opent.
    Ik heb met PowerShell de datum " Gemaakt" en " Gewijzigd" aangepast naar 3 aug 2013, ook deze opende niet, blijf dezelfde melding krijgen.

  5. #5
    Quote Originally Posted by Ronaldinho View Post
    Ik heb geprobeerd om met Delphi 10.2 een super simpel programma hallo wereld te maken, lukt niet.
    Is het probleem in Delphi 11 EN Delphi 10.2?

    Je hebt de virusscanner en real-time protection van Windows Defender op die Windows Server (2019) al helemaal uitgeschakeld?

    Wat als de de .exe naar de C:\Temp verhuist en daar start?

    Kun je de .exe wel verwijderen op de Server zelf?

  6. #6
    Senior Member
    Join Date
    Aug 2004
    Location
    Rotterdam
    Posts
    151
    Moet je via de properties misschien de executable nog vrij geven?
    Bij sommige programma's staat er dan ergens een vinkje dat voorkomt dat je het mag uitvoeren.

    Dit zie je vaak bij programma's die niet via een setup op een computer terecht komen.
    Ze worden dan door Windows gelockt.

    Click image for larger version. 

Name:	unlock program.png 
Views:	57 
Size:	51.5 KB 
ID:	8225

    en de link

  7. #7
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    In aanvulling op Knollie, zijn de oude EXEs er nu pas op gezet, of toen ze gemaakt hebben? Dan is het misschien niet de EXE, maar de instellingen van de server tijdens het kopieren het verschil maken.

    Het kan zijn dat execute bits van bepaalde shares er inmiddels is afgehaald, en dat WS dat vasthoud als je het van de share naar het systeem is. Ik zou dat het eerst controleren.

    Dan antivirus uitsluiten (Rvk). Als dat het allemaal niet is, komt het in het vage gebied.

    Ik kan me vaag iets herinneren dat er sprake van was Servers alleen signed binaries te laten uitvoeren. Het zou evt ook kunnen dat toen b.v. signing requirement geenabled is, de binaries op het systeem gesigned zijn, en dat dat het verschil maakt. Maar eerst de simpele dingen dus checken.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •