Results 1 to 12 of 12

Thread: Jullie mening over fpcupdeluxe

Hybrid View

  1. #1
    Senior Member AntonSteen's Avatar
    Join Date
    Dec 2006
    Location
    IJsselmonde (Rotterdam)
    Posts
    352

    Question Jullie mening over fpcupdeluxe

    Hallo allemaal,

    Onlangs kwam ik op internet fpcupdeluxe, een best wel uitgebreide installatiemethode voor Lazarus.
    In mijn ogen ziet het er gelikt uit, en werkt het naar behoren.
    Ik ben benieuwd wat jullie mening daar over is.

    Echter ben ik van mening dat de installatie wel vrij lang duurt, dat kan komen door de updates die worden gedownload.
    Achteraf gezien gaat het updaten in redelijk veel gevallen sneller met TortoiseSVN, maar dat is vooralsnog mijn persoonlijke mening.

    Ik ben benieuwd hoe jullie tegen aan kijken, zouden jullie zoiets gebruiken, of juist niet.
    Lazarus als hobby, en dan niet in de kroeg
    http://www.wavdsteen.com

  2. #2
    Op zich is het voor beginners de makkelijkste methode om de trunk versie te installeren.

    Zelf gebruik ik een eigen script.

    TortoiseSVN? Het is alweer even geleden maar Lazarus/FPC zit volgens mij nu op gitlab dus dan zou je eigenlijk ook TortoiseGit / git kunnen gebruiken

    Grote nadeel vindt ik dat er geen bootstrap compiler meer is. Ik moet dus elke keer een complete versie van FPC downloaden en daar alleen de fpc.exe uit extracten om een nieuwe versie te compileren (goed voor de download statistieken daar ).

    Mijn script download nu wel alles compleet (geen update) omdat de laatste keer een update niet lekker ging. Dat moet ik nog eens uitzoeken.

    Dus ja, fpcdeluxe is dan wel makkelijker.
    Geen ervaring met waarom dit nu zoveel langer duurt.

  3. #3
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Ik doe het ook handmatig. Ik download altijd de hele versie van FPC, simpelweg omdat je toch altijd een release nodig hebt om b.v. bugs of verschillen te bevestigen.

  4. #4
    Ik doe het net als marcov ook handmatig.
    Gebruikers van fpcupdeluxe hebben nogal eens de neiging (omdat het zo makkelijk is) om de combi Lazarus trunk met fpc trunk te installeren.
    Niet een handige combi voor beginners.

    Bart

  5. #5
    The main purpose of fpcdeluxe is to provide a means for installing and updating multiple versions of FPC and Lazarus in a self-contained manner. Self-contained meaning that an install by fpcupdeluxe will have no influence on (interference with) your system: Hence you can install multiple versions of FPC and Lazarus.
    Dus draaien in een soort sandbox/container zodat je meerdere versies naast elkaar kan draaien. Leuk voor experimenteren en testen, maar niet per se handig voor dagelijks gebruik voor de meeste mensen. Ik heb het ooit heel even geprobeerd, maar ik had er weinig profijt van. Maar ja, ik ben toch al geen fervente FPC-gebruiker.

    De traagheid, m/n bij installeren, staat overigens ook vermeld op deze pagina, waar bovenstaande kwoot ook vandaan komt.

    Overigens, als je je soort aan het traag installeren van een development tool, installeer dan eens Android Studio, met de hele Android SDK met verschillende versies. Daarna waardeer je geheid elke andere installatie een stuk beter.
    1+1=b

  6. #6
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Quote Originally Posted by GolezTrol View Post
    Dus draaien in een soort sandbox/container zodat je meerdere versies naast elkaar kan draaien. Leuk voor experimenteren en testen, maar niet per se handig voor dagelijks gebruik voor de meeste mensen.
    De gewone lazarus installer heeft overigens ook een optie voor een standalone install. Dan gaat de configuratie file niet naar appdata maar in de locale map. Heel prettig is ook dat zo'n install gewoon te zippen is en naar een andere computer te brengen (op dezeflde drive, andere drive is iets lastiger). Componenten geinstalleerd en alles.

    Het is met name de kant en klare crosscompile opties (crossbinutils downloaded e.d.) die interessant zijn.

    De kern voor schoon schip is controleren dat er geen FPC in je %PATH% zit, en dat de appdata lazarus directory weg is of gebacked up. Dan kan je gewoon de installer gebruiken voor een extra versie.

    Ik heb het ooit heel even geprobeerd, maar ik had er weinig profijt van. Maar ja, ik ben toch al geen fervente FPC-gebruiker.
    Dat is bekend. Ik ben zelf steeds meer overgestapt (professioneel bedoel ik, prive heb ik weinig Delphi gebruikt), alleen de verkochte hoofdapplicaties blijven Delphi. Utils en andere kleinere applicatie en inhouse spul zijn steeds meer lazarus.

    Ik zit alleen nog op anonymous methods support te wachten. Die is al feature complete in een git branch, maar moet nog naar trunk/main gemerged worden.

    Overigens, als je je soort aan het traag installeren van een development tool, installeer dan eens Android Studio, met de hele Android SDK met verschillende versies. Daarna waardeer je geheid elke andere installatie een stuk beter.
    Met name de opstartsnelheid van lazarus is een zegen. Daarnaast gebruik ik VS2015 (C++) en MP Lab X (een netbeans derivaat voor Microchip). VS2015 is wel ok, maar mplabx is traag bij opstarten, installeren en updaten (wat nogal regelmatig moet helaas)
    Last edited by marcov; 19-May-22 at 15:06.

  7. #7
    FPCUpdeluxe gebruik ik voornamelijk om verschillende versie naast elkaar te kunnen draaien.

    Voor mensen die niet precies weten hoe je de compiler bouwt of een crosscompiler bouwt is het een handig tool.
    Wordt goed onderhouden. Problemen binnen FPCUpdeluxe worden vlug aangepakt.

    FPCUpdeluxe geeft je de mogelijkheid om veel uit te proberen.

    Maw voor mij heeft het een gebruiksdoel en in dat kader is het handig.
    Voor productie werk installeer ik eerder een officiële release.

  8. #8
    Ik zie ook niet helemaal in waarom je fpcdeluxe zou gebruiken voor iets anders dan trunk.

    Een tweede of derde versie installeren gaat ook prima met de officiële installer.
    Gewoon bij installeren kiezen dat het gaat om een tweede versie en c:\laz220\config kiezen als config directory.
    Zo kun je 'tig versies naast elkaar draaien.

    (zover ik weet is Lazarus wat dat betreft redelijk 'portable', niet zo in de zin van verplaatsen maar wel in de zin van nergens anders iets installeren)

  9. #9
    Senior Member AntonSteen's Avatar
    Join Date
    Dec 2006
    Location
    IJsselmonde (Rotterdam)
    Posts
    352
    Nou de meningen zijn duidelijk, persoonlijk om het te proberen had ik het geïnstalleerd in een virtuele omgeving, hoewel het er gelikt uit zag, zat ik me redelijk te ergeren aan de snelheid.
    Aan crosscompiling doe ik niet, simpel weg dat de projecten die ik maak voornamelijk voor mezelf zijn, en ik weet wat ik draai.

    Zoals vele van jullie al aangaven is het ideaal voor de starter (of ik daar zelf onder behoor...), op mijn eigen systeem heb ik een normale versie staan, ofwel de officiële versie.
    Lazarus als hobby, en dan niet in de kroeg
    http://www.wavdsteen.com

  10. #10
    John Kuiper
    Join Date
    Apr 2007
    Location
    Almere
    Posts
    8,747
    Zoals all eerder is aangegeven is fpdeluxe best handig voor trunkversies te downloaden en te installeren. Ik heb het daarvoor wel eens gebruikt. Maar in de meeste gevallen hou ik mij aan de release versie. Ik ben niet zo van trunks. Daar werken dan weer dingen, die je niet terug kan vinden in de release versie en dat is frusterend.
    Delphi is great. Lazarus is more powerfull

  11. #11
    het leuke van fpcupdeluxe is dat je ook makkelijk cross compile omgevingen kunt installeren. Nooit handmatig geprobeerd, maar dat schijnt een tour te zijn.

  12. #12
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Tis vooral handig voor incidenteel gebruik. Als je het veel gebruikt is het traag, en bij niet recht toe rechtaan gebruik heb je toch weer de basis kennis nodig.

    Zoals zo vaak met builden is het builden niet lastig, maar met name de interpretatie van als er wat fout gaat. Ook nemen veel mensen aan dat crosscompile naar iets anders als windows net zo gaat als builden voor windows, nl dat je een app kan bouwen die DLLs (resp .so's/dynlibs) gebruikt zonder dat ze aanwezig zijn. Dat is vaak niet zo.

    FPCupdeluxe creert een ietwat gesloten build environment die je wat van beginner fouten (als niet FPC binaries als make, as, bash en ld eerder in je path) afschermt. Maar het allerbelangrijkste is eigenlijk dat het een focus punt voor creeren en maintainen van cross binutils (AS,ld) is.
    Last edited by marcov; 22-May-22 at 23:49.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •