Results 1 to 14 of 14

Thread: Speciale tekens veel kleiner in Android 12

  1. #1
    Ik had na de update van de smartphone nu ook ineens het probleem dat deze speciaal karakters nu heel erg klein weergegevens worden.
    Dit heeft natuurlijk niets met de LocationSensor te maken, maar wie weet hier ook iemand een oplossing voor.
    Label1.Text := Chr(9680);
    Label2.Text := Chr(9683);
    Last edited by GolezTrol; 20-Jul-22 at 23:32.

  2. #2
    en
    Of zijn het andere tekens?

    Hoe zien ze eruit?
    Hoe zagen ze eruit?
    Welk font, size, style en encoding is gekozen?
    Heb je nog andere tekens in dezelfde font, size en style en zijn die hetzelfde gebleven?

    Edit:
    Ok, deze
    Circle With Left Half Black
    En deze
    Circle With Upper Half Black

    Hier op het forum zijn ze ook klein(er).
    Dit is de standaard letter zonder size ◓
    Last edited by rvk; 21-Jul-22 at 02:26.

  3. #3
    Het gaat inderdaad om de tekens: ◐ ◓

    Op het Form had ik een TLabel geplaatst, en deze label vulde ik gewoon:
    Label1.Text := 'X';
    en soms zo:
    Label1.Text := Chr(9680);

    De X werd netjes getoond, en ook die speciaal karakters werden op dezelfde grote als de X getoond.
    Nu wordt de X nog steeds steeds op de normale grote getoond, maar de speciaal karakters zijn nu dus ineens een heel stuk kleiner.

    Hoe zien ze eruit?
    Welk font, size, style en encoding is gekozen?
    De standaard instellingen van de Label, ik had er niets aan veranderd omdat het goed was.

    Hoe kan ik dit het beste oplossen denken jullie ?
    Last edited by MMSoft; 21-Jul-22 at 10:51.

  4. #4
    Heb je ook een screenshot van voor en na?

    Beste oplossing is om zelf iets te tekenen (dan weet je altijd hoe groot het is). (Nee, ik weet zo even niet hoe. Misschien iemand anders)
    Mindere oplossing (omdat dit de oorzaak niet aanpakt en opnieuw kan optreden door weer groter te worden) is gewoon een grotere tekengrootte instellen.
    Een progressbar gebruiken.
    Een spinning icon (animated gif) of stilstaande icons gebruiken.

    (die laatste 2 even uitgaande dat dit was voor iets van progress of ronddraaiends)

  5. #5
    Heb je ook een screenshot van voor en na?
    Nee, ik kan de Update niet terug draaien, dus de "Voor" kan ik niet meer maken.

    Een spinning icon (animated gif) of stilstaande icons gebruiken.

    (die laatste 2 even uitgaande dat dit was voor iets van progress of ronddraaiends)
    Daar is het inderdaad voor bedoeld, maar stel dat je speciaal karakters in een string tussen normale karakters wilt gebruiken, dan zou het fijn zijn om hier een oplossing voor te hebben.
    Ook vraag ik mij af waarom dit probleem er nu ineens is.

  6. #6
    Ook als ik de Font instellingen van de Label wijzig, het probleem blijft (de speciaal karakters zijn een heel stuk kleiner dan een normaal karakter).
    Het probleem is er met Android (na de update), op mijn windows PC heb ik dat probleem niet.

    Ik ben nu bezig met utf8 en UnicodeString, maar weet daar te weinig vanaf...
    Wat kan ik nog testen/proberen, of nog mooier wie weet wat het probleem is ?

  7. #7
    We hebben nog steeds niet gezien hoe het er nu uitziet.
    (Met tekst om dat teken)

    Ik weet niet of er ook een probleem kan zijn met het verkleinen van tekst omdat de layout (Android scherm layout) anders is, maar dat zou niet verklaren dat de tekst om dat teken dan wel groter is.

    Het lijkt mij in ieder geval niets met unicode te maken want werk je standaard al mee in Delphi (en utf8 zal de font niet wijzigen). Dan moet je het misschien meer zoeken in het kiezen van een andere font.

    Maar aangezien je daar ook niets over gezegd hebt kunnen wij daar ook niets over zeggen.

    Hoe zien ze eruit?
    Welk font, size, style en encoding is gekozen?

  8. #8
    Met een leeg project begonnen en alleen een label en button op het Form geplaatst.
    Verder niets veranderd, en het probleem is er al:

    Code:
    procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
    begin
     Label1.Text := 'X' + Chr(9680) + 'X' ;
    end;
    Windows:
    Name:  Windows.jpg
Views: 117
Size:  1.1 KB

    Android:
    Name:  Android.jpg
Views: 117
Size:  1.3 KB

    Een ander font en size instellen bij de label brengt geen verschil, maar wat bedoel je met style en encoding ?
    Last edited by MMSoft; 22-Jul-22 at 17:58.

  9. #9
    Ik zie ook in de browser, in de post van RvK, al verschil tussen Windows en Android:
    Name:  groter-windows.png
Views: 105
Size:  6.7 KB
    Click image for larger version. 

Name:	klein-android.png 
Views:	68 
Size:	85.0 KB 
ID:	8246

    Op Android zijn de symbolen kleiner dan de tekst. Op het forum op Windows (FireFox), zijn ze ongeveer zo groot als de kleine letters.

    Dat kan ook erg te maken hebben met de beschikbare lettertypes. Het lijkt erop dat dit symbool in veel fonts niet beschikbaar is. Je browser en/of OS moet dan overschakelen op een ander font voor dat teken, en dat font kan een wat andere schaal hebben.

    Het lijkt al met al niet met FireMonkey te maken te hebben, en ik ben ook bang dat er geen standaard oplossing voor is.
    1+1=b

  10. #10
    Vroeger toen ik met microprocessors werkte kon je zelf karakters maken, door de pixels aan of
    uit te zetten:

    //Eigen gemaakte Karakter °C
    LCD_Chr_Cp(8) ;
    LCD_Chr_Cp(20) ;
    LCD_Chr_Cp(8) ;
    LCD_Chr_Cp(0) ;
    LCD_Chr_Cp(3) ;
    LCD_Chr_Cp(4) ;
    LCD_Chr_Cp(4) ;
    LCD_Chr_Cp(3) ;

    //Eigen gemaakte Karakter °F
    LCD_Chr_Cp(8) ;
    LCD_Chr_Cp(20) ;
    LCD_Chr_Cp(8) ;
    LCD_Chr_Cp(0) ;
    LCD_Chr_Cp(7) ;
    LCD_Chr_Cp(4) ;
    LCD_Chr_Cp(6) ;
    LCD_Chr_Cp(4) ;


    Zelf een Karakter samenstellen voorbeeld: https://forum.arduino.cc/t/lcd-custom-characters/675535
    Of deze: https://chareditor.com/

    Ik heb gezocht of dit ook niet mogelijk is in Delphi, maar heb dat helaas nog niet kunnen vinden.
    Ik zou graag enkele Karakters maken die ik dan kan gebruiken.
    Is dat mogelijk denken jullie ?
    Last edited by MMSoft; 23-Jul-22 at 08:47.

  11. #11
    Zelf één karakter samenstellen zal niet voldoende zijn. Want je wilt dit karakter tussen de andere tekst, toch?

    Dus als je dat karakter wilt wijzigen dan zal je het originele font moeten pakken en die aan moeten passen met een font-editor en opslaan als nieuwe font. En dan laat je alle andere karakters intact. (dat zal er dus misschien ook gebeurd zijn bij de update, een nieuwe font-versie). Geen idee hoe je dat zou moeten doen.

    De andere optie is om dit karakter los te trekken van de tekst en zelf iets tekenen (zoals je met die led's doet). Dus gewoon een re-design van je applicatie waarbij je geen gebruik maakt van die karakters. Dus een aparte progress-indicator, TProgress, op TCanvas of iets anders.

    Of een ander karakter zoeken in de unicode die je zou kunnen gebruiken (die niet zo klein is geworden)
    bv https://changaco.oy.lc/unicode-progress-bars/
    of zoek eens op https://www.google.com/search?q=unicode+progress
    (of andere zoektermen)

  12. #12
    Dat doe je door een bepaald font te kiezen. Dat is in feite wat je op dat LCD-scherm ook doet. Het heeft een buffer voor een aantal tekens, en jij beïnvloedt hoe elk teken eruit ziet. Kan dus wel met Delphi, maar niet zomaar op die manier. Er zitten ook heel wat meer softwarematige abstracties tussen dan wanneer je met een microcontroller een LCD-scherm aanstuurt.
    1+1=b

  13. #13
    Of een ander karakter zoeken in de unicode die je zou kunnen gebruiken (die niet zo klein is geworden)
    Daar heb ik (voorlopig) voor gekozen, ik gebruik nu deze:
    Chr(5125); //Driehoek met punt naar Rechts
    Chr(5121); //Driehoek met punt naar Onder
    Chr(5130); //Driehoek met punt naar Links
    Chr(5123); //Driehoek met punt naar Boven

    Nu heb ik ook het idee dat de tekst die je krijgt met een ShowMessage, ook kleiner is geworden, dat is niet zo fijn als je alweer 60+ bent zoals ik

  14. #14
    Nu heb ik ook het idee dat de tekst die je krijgt met een ShowMessage, ook kleiner is geworden....
    Deze is afhankelijk van de ingestelde Tekstgrootte in Android

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •