Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 15 of 17

Thread: simpel database programma

  1. #1

    simpel database programma

    Ik werk al jaren met Delphi en Firebird.
    Echter de gebruiker had hierbij zelf weinig tot geen toegang tot de data
    Nu moet ik echter een editor maken waarbij de gebruiker middels wat filters data kan inladen en deze eventueel kan bewerken
    Uiteraard kan ik dit weer helemaal zelf gaan schrijven maar volgens mij hebben we juist hier de database componenten voor.
    Weet iemand wat voorbeelden

  2. #2
    Quote Originally Posted by cpri View Post
    Nu moet ik echter een editor maken waarbij de gebruiker middels wat filters data kan inladen en deze eventueel kan bewerken
    Dat heet toch gewoon een programma (die je zelf moet programmeren)

    Natuurlijk kun je zelf aan de gang met de volgende componenten en het heel simpel houden:
    TIBDatabase + TIBTransaction -> TIBQuery -> TDataSource -> TDBGrid -> TEdits

    (of iets met FireDac in elkaar draaien)

    Je kunt ze ook een Firebird Database Manager geven.
    FlameRobin, TurboBird (in Delphi geschreven), IB_SQL, DBeaver en nog een hoop andere.

    Er zal volgens mij geen kant en klaar component zijn want dat is erg afhankelijk van de database zelf.
    "Kant en Klaar" is gewoon een database component gekoppeld aan een Query met een TDBNavigator en wat Edits.

    Eerste vraag is dan, met welke wil je gaan werken. Is het voor Client/Server of alleen lokaal op 1 computer?
    Heb je Delphi Pro of Enterprise (belangrijk voor de vraag als je FireDac wil gebruiken in Client/Server settings).

    Zelf gebruik ik IBX. (dus de TIBDatabase etc van hierboven)

  3. #3
    Ok hier nog wat uitleg.
    Het gaat dus om een client server applicatie.
    Zelf maak ik tot nu gebruik van de FireDac componenten.

    Ik snap dat ook zelf wat moet programmeren

    Momenteel maak ik altijd de interface zelf en koppel ik de data aan wat Tedits of Tlabels.