Results 1 to 6 of 6

Thread: UML modeling ervaringen met Delphi

  1. #1

    UML modeling ervaringen met Delphi

    Hallo hallo,

    Ik heb gisteren een beetje zitten spelen met de UML modeling functionaliteit binnen de IDE (D11 enterprise) en zo op het eerste gezicht lijkt dit allemaal redelijk goed te werken. Nu vroeg ik me af wat de ervaringen van andere zijn met deze functionaliteit? Als je dit zou willen delen, heel graag!



    Bij voorbaat dank!

  2. #2
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Ik denk dat je er mee om moet leren gaan en ben er zelf geen liefhebber van.
    Zelf heb er altijd grote moeite mee om iets vanuit mijn hoofd te visualiseren naar UML (ik ben alleen bekend met PlantUML overigens) of een Mind Map; wellicht is het gewoon een gebrek aan ervaring van mijn kant.

    Het is dat mijn manager het graag wil voor grotere projecten, maar ikzelf gebruik het nooit als ontwikkeltool en alleen als documentatietool voor anderen achteraf (en dan is het nog heel erg eenvoudig van opzet).

    Op dit moment zit ik nog op Delphi 10 en ga over een paar weken op Delphi 11, maar ik denk (weet vrij zeker zelfs) dat ik het niet ga gebruiken.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  3. #3
    Er zitten al lang modeling tools in Delphi, al weet ik niet of dat altijd al UML was. Maar die dingen heb ik in de IDE nooit gebruikt, en ik denk dat ik ze niet eens heb in onze versie.
    Vroeger zat die alleen in Architect, maar toen hadden wij Enterprise. Inmiddels hebben we volgens mij alleen Professional, juist omdat we dat soort spul toch niet gebruiken.

    We zitten overigens nog op 10.3, maar ook als we naar 11 gaan, gaan we absoluut geen Enterprise aanschaffen om plaatjes te kunnen tekenen.

    Ik gebruik sowieso eigenlijk nooit UML. Als ik al een diagrammetje maak, dan is dat een B&A-diagram. Boxes and arrows, met meestal een erg versimpeld beeld van de werkelijkheid.
    Die schets ik dan meestal op een whiteboard. Als ze bewaard moeten worden, ook weleens in Draw.io/Diagrams.net, waar je er dan leuke plaatjes in kan plakken om het wat te laten smoelen.

    Ik heb ooit weleens gespeeld met een C4 model, maar ook dat is wel een hoop werk. In de praktijk vind ik het meestal handiger om gewoon alleen het plaatje te schetsen wat voor die discussie nodig is, en ook alleen tot het detailniveau dat op dat moment nodig is. Veel efficiënter.
    Last edited by GolezTrol; 22-May-23 at 11:43.
    1+1=b

  4. #4
    Zelf gebruikte ik voorheen ook altijd de pro editie van Delphi, daarin kun je volgens mij alleen class diagrammen maken op basis van code. Bij mijn huidige werkgever hebben we een enterprise versie en daar kun je ook code genereren op basis van (class) diagrammen. Ik heb deze functionaliteit op dit moment voornamelijk nodig voor formele technische documentatie, maar het zou op zich ook wel handig kunnen zijn bij bijvoorbeeld het refactoren van legacy code. Ik ga er een beetje mee spelen en kijken of het wat voor me is.

  5. #5
    ik ben het in de praktijk nog maar zelden tegengekomen bij klanten. Wel soms sequence diagrammen om de samenhang en flow wat te verduidelijken.

    Wat bij dit soort documentatie altijd het probleem is om het up to date te houden. Ik ken de tooling binnen de IDE niet, mogelijk kan die op een of andere manier 2 weg werken zodat je het min of meer af kunt dwingen. Er was vroeger een tool / extensie voor Delphi die dat kon, geschreven door een Nederlander. Die kon bestaande code documenteren. Daarna kon je in die tool het model aanpassen waarna die het weer als code kon exporteren. De naam schiet me helaas niet te binnen nu.

    Databases documenteren met een ERD ben ik dan wel weer liefhebber van. Ik gebruik daarvoor Dezign for databases, een tool van Datanamic (van de Nederlander Rick van Dijk en geschreven in Delphi). Als je al je aanpassingen doet binnen die tool is je ERD altijd up to date. De tool voorziet er ook in om alleen een deel wat je net nieuw hebt gebouwd in een script te exporteren, zodat je ook een bestaande database kunt updaten.

    Ben benieuwd naar je ervaringen van de tool binnen de IDE.

  6. #6
    Waarschijnlijk bedoel je model maker tools?

    Als ik het goed begrijp kun je vanaf enterprise syncen tussen model en code, maar ik heb het nog niet uitgebreid getest. Zodra ik meer weet post ik het hier!

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •