Results 1 to 13 of 13

Thread: Sever onthoud niet wat ik gelezen heb, maar wat ik opgehaald heb?

  1. #1
    Senior Member Anders's Avatar
    Join Date
    Dec 2001
    Location
    Doetinchem
    Posts
    1,415

    Sever onthoud niet wat ik gelezen heb, maar wat ik opgehaald heb?

    Zo veer ik het nu kan redeneren werkt het zo, dat de server onthoudt wat welke berichten ik als ingelogde gebruiker heb opgehaald - correct my if I'm wrong.

    Ik had gisteren avond een vier taal berichten ongelezen laten staan. Maar bij op starten van DeX 2.x van morgen op een ander computer worden deze vier berichten niet opnieuw opgehaald.
    Dat is opzicht niet zo erg met deze vier berichten die haal je makkelijk terug met "Ophalen vanaf...." (Makkelijk behalve een uur tijdsverschil - he Richard ).
    Maar als ik zoals een paar weken geleden de Dex op 1800 berichten hadden staan wordt het onmogelijk om de niet gelezen berichten terug te vinden. Dit ook omdat ik berichten thread voor thread lees.

    Marcel is het niet mogelijk om wat je nu in de XML bestand op de computer opslaat ook op de server op te slaan?

    Dus wat ik heel veel waarde aan hecht is een goede Synchronisatie.
    Last edited by Anders; 13-Nov-02 at 11:14.
    Anders

    May your code compile!

  2. #2
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Dat idee is ooit naar voren gekomen, de client ruimte geven om eigen data op te slaan (aangezien DeX??/Pegasus natuurlijk de data anders opslaat dan DeX), maar mijn argument hiertegen is nog steeds dat dat een flinke belasting op de server is... maar goed, de keus is uiteraad aan Marcel, maar misschien geeft deze post aanleiding tot een brainstormsessie over de meest efficiente manier om dit op te lossen...


    ...tot die tijd ga ik maar de Synchronisatie functie maar repareren
    Qui custodiet ipsos custodes

  3. #3
    Senior Member Anders's Avatar
    Join Date
    Dec 2001
    Location
    Doetinchem
    Posts
    1,415
    Dat het een belasing worden voor de server realiseer ik mij ook, maar hij hoef ook diet de complete XML bestand per client op de server op te slaan maar misschien alleen de bericht ID's.
    Met synchronisatie bedoelde ik natuurlijk - synchronisatie tussen merdere computers van een gebruiker
    Anders

    May your code compile!

  4. #4
    Senior Member walterheck's Avatar
    Join Date
    Oct 2001
    Location
    Belo Horizonte, Brasil
    Posts
    4,212
    Ik ben het met Anders eens. Dat is ook een feature die ik graag zou zien, en k had eigenlijk verwacht dat wat er nu komt bij DeX engine 2 deze fucntionaliteit zou hebben, maar ik had me vergist. Ik denk idd dat een lijstje met id's van de ongelezen berichten op de server best te doen moet zijn, zeker als ik in de statistieken kijk naar het totale aantal mensen dat Dex gebruikt.
    Nee, de Romeinen spraken geen ISO-8859-1 LATIN

  5. #5
    Dat is zeker te doen, donaties voor een dedicated server zijn vanaf nu welkom.

    Uiteindelijk komt het er zeker van dat we deze gegevens gaan opslaan op de server. In de database wordt dan een lijst van ID's opgeslagen van berichten in je XML client. Na het inloggen komt de XML dan eerst terug aan de hand van deze lijst. Dus gewoon in de structuur zoals ie nu ook komt, maar nu opgebouwd aan de hand van die lijst van ID's. De manier van opslaan (die verschillend is per client) is dan niet meer van belang, de client ziet het gewoon als nieuwe data.

    Maar om meteen een nieuw probleem aan te snijden: wanneer gaan we dat opslaan? Ik heb DeX gewoon openstaan en sluit Windows af, is er dan nog tijd/mogelijkheid om de data naar de server te sturen?
    Marcel

  6. #6
    Senior Member walterheck's Avatar
    Join Date
    Oct 2001
    Location
    Belo Horizonte, Brasil
    Posts
    4,212
    Op het moment dat er berichten wordengevraagd door dex zet je die berichten in de lijst erbij, en op het moment dat je en bericht opent dat als "sender" (weet ik veel hoe dat heet ) dex heeft, wordt het id van dat bericht uit het lijstje van de server gehaald....
    Nee, de Romeinen spraken geen ISO-8859-1 LATIN

  7. #7
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Dat is inderdaad het probleem een beetje, je zal voor elke delete/lees-actie die je doet de server op de hoogte moeten stellen dat het bericht weg is... en als de server plat ligt komt het erop neer dat je weer alle berichten binnen krijgt omdat de client nog geen kans heeft gehad de server te updaten.

    En stel dat je de berichten ophaalt, de server slaat op dat je deze nog open hebt staan, en de client maakt een nieuwe request: moet ie dan weer alle berichten meesturen? Dat is tenslotte het idee, je stuurt alle nog onverwijderde berichten door...



    Ik denk natuurlijk vanuit een heel andere hoek dan jullie, ik weet namelijk al waar ik aan bezig ben voor Pegasus, en daarbij wil ik veel meer info opslaan per bericht dan deze opslagmethode mij biedt. Wat mij betreft heb ik dan liever nog het gedeelte user-defined-data op de server, wat mij in staat stelt om alles te synchroniseren. Of anders deze functionaliteit alleen inschakelen als de client daarvoor een bepaalde parameter meestuurt zodat het geen conflicten oplevert


    In ieder geval ga ik toch de hele DeX??-synchronisatie-optie uitwerken om soepeler te werken zonder afhankelijk te zijn van de NLDelphi-server. Ik denk dat het globale idee van shared data een waanzinnig idee is en enorm veel toevoegt aan de clients, maar ik vermoed dat er nog een flinke discussie zal moeten worden gehouden voordat er een praktische oplossing is
    Qui custodiet ipsos custodes

  8. #8
    Het idee van Walter is zeker in de goede richting, er is één nadeel: je bericht wordt verwijderd bij het openen en dat heb ik liever niet. En dan kom je toch weer terug op het syncen na iedere delete actie. Maar ja, zoveel is dat nou ook weer niet.
    Marcel

  9. #9
    Senior Member walterheck's Avatar
    Join Date
    Oct 2001
    Location
    Belo Horizonte, Brasil
    Posts
    4,212
    En als je dan twee lijstjes bijhoudt? een met gelezen/ongelezen en een met verwijderd/niet verwijderd. Dan kun je iig zorgen dat het meestal wel vrij goed gesynched is. Die paar keer dat het voorkomt dat het niet gesynched is, doe je toch niks aan, aangezien je op afstand werkt. Je kunt het natuurlijk ook zo doen dat je een kopie van dat lijstje lokaal houdt (dus naast de actuele lijst een stuk of drie laatste lijstjes bewaren of per 10 minuten een lijstje backuppen, zodat je altijd terug kunt gaan naar een oud lijstje in geval van een crash van server of client die een beetje fataal is
    Nee, de Romeinen spraken geen ISO-8859-1 LATIN

  10. #10
    Dat lijkt me dan logischer inderdaad. Eens in de X tijd wordt de lijst van de client naar de server gestuurd, en uiteraard ook bij het afsluiten. Als gebruiker moet je er dan zelf voor zorgen dat er nog wel een verbinding is, of eerst opslaan en dan pas afsluiten. Hmm, de DeX server versie 3 begint al in beeld te komen
    Marcel

  11. #11
    Senior Member walterheck's Avatar
    Join Date
    Oct 2001
    Location
    Belo Horizonte, Brasil
    Posts
    4,212
    OK, dan is de server in mijn ogen echt volwassen. Dat zou echt cool zijn als het er is. Veel succes en ik wacht in spanning...
    Nee, de Romeinen spraken geen ISO-8859-1 LATIN

  12. #12
    Senior Member Anders's Avatar
    Join Date
    Dec 2001
    Location
    Doetinchem
    Posts
    1,415
    Ook ik zal in spanning afwachten

    Maar even nog een klein opmerking. Is het oon niet mogelijk om bij het afsluiten van Windows DeX te laten vragen of je het op de server wil opslaan? (ja dan moet je inderdaad zelf zorgen dat er een verbinding is) Immers dat doet MSWord, MSExcel, etc. ook als het bestand niet opgeslagen is. Hoe dat zou moeten laten ik rustig aan julle Experts over

    PS:
    Een tijdelijke oplossing. Voeg een knop toe, die het XML bestand kopiert naar de A: drive. Dan kan je in iedere geval makkelijk die meenemen naar een ander computer.
    Anders

    May your code compile!

  13. #13
    Dat is wel mogelijk, maar als je dan Nee antwoordt heb je een probleem. Je Session op de server wordt nl. al bij het ophalen van de data geupdate.
    Marcel

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Similar Threads

  1. Welke versie Interbase / Firebird ?
    By Anders in forum Databases
    Replies: 17
    Last Post: 23-Sep-02, 10:45

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •