Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 15 of 16

Thread: Hoe mailbox opvragen?

  1. #1
    Registered User
    Join Date
    Nov 2002
    Location
    Antwerpen
    Posts
    6

    Hoe mailbox opvragen?

    Hoi,

    hoe kan ik een mailtje ophalen van mijn mailserver dat voldoet aan bepaalde voorwaarden. (Bijvoorbeeld afzender is xxx@hotmail.com).
    Welke componenten kan ik hiervoor gebruiken (en hoe moet ik ze gebruiken).
    Ben een newbie op het gebied van internet-programmeren!

    Groeten
    Testdriver

  2. #2
    TCustomVader JosAikema's Avatar
    Join Date
    May 2002
    Location
    Harderwijk
    Posts
    1,491
    Dat ligt een beetje aan de mailserver. Wanneer de mailserver het POP3 protocol ondersteunt heb je een POP3 component nodig. Wanneer de mailserver een MAPI-compliant is heb je een MAPI component nodig. Ik hoop voor je dat een POP3 server is want dat is iets eenvoudiger te implementeren.

    Jos
    Vanaf 1 oktober 2004 geen Delphi programmeur meer

  3. #3
    Registered User
    Join Date
    Nov 2002
    Location
    Antwerpen
    Posts
    6
    dat ziet er dan niet goed uit. Is MAPI.

  4. #4
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Indy heeft volgens mij wel een MAPI component ertussen zitten...
    Qui custodiet ipsos custodes

  5. #5
    Verder hadden mensen hier ook goede ervaringen met TJclSimpleMapi van JCL.
    Marcel

  6. #6
    Registered User
    Join Date
    Nov 2002
    Location
    Antwerpen
    Posts
    6
    Bedankt, zal die componenten is bekijken. Hopelijk kan ik ze tot leven brengen.

    Testdriver

  7. #7
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Oops, we zitten hier twee termen door elkaar te halen realiseer ik me net, even een net-uit-m'n-mouw-geschudde-uitleg:


    MAPI

    Mail Application Programming Interface

    De standaard interface voor het communiceren met mail clients. De meeste grote applicaties ondersteunen dit, zoals Outlook.



    IMAP

    Internet Message Access Protocol

    Een protocol om email op te halen van een server. Het doet dus wat POP3 ook doet, maar veel meer: het slaat de berichten gestructureerd op de server op en heeft veel meer management functies.



    Ik had het over IMAP met die Indy-tip, Marcel's TJclSimpleMapi kan je daarentegen gebruiken om mail clients aan te spreken, niet om zelf mail te checken dus
    Qui custodiet ipsos custodes

  8. #8
    Registered User
    Join Date
    Nov 2002
    Location
    Antwerpen
    Posts
    6
    Zal mijn probleem is een beetje concretiseren:

    1) De enige verbinding die ik kan gebruiken tussen mijn programma en de buitenwereld is een mail server (tenzij er gehackt wordt wat niet de bedoeling is).

    2) Heb een database thuis en een op het werk die beide synchroon zouden moeten draaien. Dus mijn gedacht was om via de email de database(s) te synchroniseren.

    3)Hiervoor zal ik dus een email met een herkenbare header moeten versturen en aan de andere zijde aan de hand van herkenning van de header het bericht ophalen van de mail server, de datagegevens in de body omvormen en in de database invoeren. Hierna moet het bericht van de server verwijderd worden.

    De indy componenten lijken me het meeste geschikt omdat ik die mail-demo's al gedeeltelijk aan de praat heb gekregen, de headers van de server afhalen lukt, maar de body afhalen niet?

    Heeft er iemand ervaring met de werking van de Indy componenten of voorbeelden hiervan?

  9. #9
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Hoe het bij IMAP zit weet ik niet, maar ik vermoed dat die via hetzelfde IdMessage component zullen gaan als POP3 gebruikt. In dat geval hangt het voorderest af van de opbouw van het bericht: voor normale tekst zal je Body.Text kunnen gebruiken, voor multi-part berichten is er de MessageParts property die je kan aflopen, elk deel kan vergelijken met "if MessageParts[Index] is TIdText" en als die matched dan "TIdText(MessageParts[Index]).Body.Text" gebruiken. Die laatste kan misschien niet geheel correct zijn wat betreft Body.Text, maar het zal minstens in de goede richting zitten
    Qui custodiet ipsos custodes

  10. #10
    Als het alleen met email kan is het dan, omdat je een DB synchroniseerd, niet makkelijker om je synch gegevens als een XML bestand als het aanhangsel te versturen? Waarbij je bijvoorbeeld als onderwerp een speciale herkenningsstring gebruikt zoiets van
    SSEA!34234##$$asdfsad#$#$
    De meeste db's kunnen vrij simpel (clientdataset?) een XML file genereren/exporteren en importen gaat dan eigenlijk ook simpel.
    De speciale herkenningstring kan dan als trigger dienen om de sync te starten.?
    Het recht is als licht, het kan gebogen worden

  11. #11
    Registered User
    Join Date
    Nov 2002
    Location
    Antwerpen
    Posts
    6
    Loom,
    Het probleem zit hem daar niet echt, de databasegegevens heb ik goed onder controle. Weet alleen niet hoe ik de gegevens kan versturen. Maar ben eraan aan het werken met Indy smtp en pop3 componenten om eens uit te testen op mijn eigen systeem.

    Testdriver

  12. #12
    Registered User
    Join Date
    Nov 2002
    Location
    Antwerpen
    Posts
    6
    Eureka, met smtp en pop3 lukt het, nu nog met de exchange mail server communiceren waar ik enkel de naam van de mailbox en de servernaam van heb geen port en ook het passwoord is vermist (Tenzij dit hetzelfde is als de windows aanlogcode).
    Iemand een idee met welke component ik het beste met zo'n exchange server kan communiceren?

    Testdriver (nog altijd testende)

  13. #13
    Welk protocol gebruikt Exchange dan? Kun je daar niet gewoon met POP op terecht?
    Marcel

  14. #14
    Senior Member walterheck's Avatar
    Join Date
    Oct 2001
    Location
    Belo Horizonte, Brasil
    Posts
    4,212
    Je kunt bij een exchange server (afhankelijk van de instellingen) wel terecht met POP maar dan mis je 3 kwart van alle functies die niet direct met meel te maken hebben, zoals bijvoorbeeld agenda en contacts.

    MS exchange heeft zijn eigen API, maar je kan hem ook aanspreken met MAPI of CDO. Check deze site: http://www.imidev.galaxite.net/delphi/
    Nee, de Romeinen spraken geen ISO-8859-1 LATIN

  15. #15
    Helaas geen gratis source op de bovengenoemde site.

Page 1 of 2 1 2 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Similar Threads

  1. hoe werkt tijdsynchronisatie
    By marian19 in forum Koffiehoek
    Replies: 2
    Last Post: 30-Sep-04, 22:38
  2. Replies: 2
    Last Post: 14-Jul-04, 08:06
  3. Replies: 7
    Last Post: 12-May-04, 22:55

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •