Page 1 of 3 1 2 3 LastLast
Results 1 to 15 of 32

Thread: printerpoort aansturen

  1. #1
    Registered User
    Join Date
    Apr 2001
    Location
    meerssen
    Posts
    2

    Cool

    Ik wil een systeempje maken mbv delphi op de pc waarmee ik een lampje kan aansturen

    Nu heb ik een kastje dat ik aan kan sluiten op de printerpoort van de pc.
    Op dat kastje zitten 8 latjes (9 volt) en dus ook 8 uitgangen die ik kan aansturen via de printerpoort.
    Ik heb alleen nog geen software, die moet ik dus nog maken

    Heeft iemand misschien een idee hoe ik deze latjes (lampjes) via deze printerpoort kan aansturen, oftewel hoe kan ik in delphi een printerpoort aansturen.
    Kan dit eigenlijk wel.

    Zelf dacht ik aan iets van

    0 = lamp is uit
    1= lamp is aan

    dus input is "01001000" beteken lamp 2 en 5 zijn aan en de rest is uit.

    Maar de vraag is hoe doe ik dit

  2. #2
    5th member of nldelphi
    Join Date
    Mar 2001
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,127

    Hoi DKan,

    Allereerst is het belangrijk, wat voor een (kastje) met "LEDJE's" ipv Ladjes heb jij, dit kan een zelfbouw construktie zijn, of een bouwpakket of een kant een klaarpakket van bv. de Conrad, of van Velleman, of Electruur.
    Zonder de juiste gegevens zul je er bijna 'nooit' achterkomen.
    Het aansturen van de printerpoort gaat door middel van een byte of een serie bits te versturen naar het Dataregister, Statusregister, Stuurregister, afhankelijk van hoe het (kastje) intern is opgebouwd.

    Wat mischien een goede tip is:
    Lees eerst het boek 'PC-Poorten anders benut' van B.Kainka (electuur), in dit boek wordt de hardware opbouw beschreven voor het aansturen en uitlezen van de Seriele, Parallelle, Joystick poort.

    Veel suc6.
    En ik hoor het nog wel van je.
    Groeten uit een Donker Alkmaar.
    RLD

  3. #3
    Registered User
    Join Date
    Apr 2001
    Location
    meerssen
    Posts
    2

    bedankst

    Allereerst bedankt voor jou reactie, maar je zult wel begrijpen dat ik hier niks aan heb.
    In feite wat jij zegt koop een boek, daar had ik zelf ook wel op kunnen komen.

    Mijn vraag wat, hoe kan ik een printerpoort in delphi aansturen (dat hoopte ik te kunnen vinden op internet)
    het princiepe is denk ik wel duidelijk.
    ik heb

    1 kastje met 8 ledjes. Deze zijn gekoppeld aan de printerepoort.
    Hoe kan ik een ledje laten branden ????

    ps dit heb ik gekregen, en dit kastje was een zelfconstructie

    alvast bedank
    dkan

  4. #4
    Old Navigator Matthijs's Avatar
    Join Date
    Mar 2001
    Location
    Ede, NL. Delphi: Delphi 7/2005 :). Matthijs schrijf je Matthijs
    Posts
    2,199

    Exclamation

    Sorry,
    maar Richard heeft aangegeven dat er meer informatie nodig was om een goed antwoord te geven. Voor het aansturen van de printerpoort zou je eens naar componentjes / informatie kunnen zoeken op de Delphi Super Page, Delphi 3000 of zo.
    Op de Delphi Top 100 page vind je allerlei links naar andere Delphi-sites.
    Of had je dit ook allemaal zelf kunnen bedenken?
    Last edited by Matthijs; 08-Apr-01 at 13:50.
    What's in a sig?

    Would my posting be less valuable if it didnot have a sig? (Vrij naar William S.)

    Let op de kleine lettertjes. For all postings: e&oe!
    This program performed an illegal function, the police are on their way

  5. #5
    5th member of nldelphi
    Join Date
    Mar 2001
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,127

    Cool Bedankt Matthijs

    Bedankt Matthijs voor deze morele steun, en Dkan sorry dat je hier niets mee kan, dat wist ik uiteraard ook wel van te voren, maar goed ik wou je alleen aangeven dat je zonder de juiste info over het 'kastje' praktisch gezien gewoon niet verder komt, en zeker als je waarschijnlijk geen ervaring hebt met het aansturen van seriele en parallelle poorten.
    Maar goed het maakt niet uit, ik wens je verder veel succes.

    het princiepe is denk ik wel duidelijk.
    ik heb 1 kastje met 8 ledjes. Deze zijn gekoppeld aan de printerepoort.
    Hoe kan ik een ledje laten branden ????
    en by the way het pricipe hoeft helemaal niet zo duidelijk te zijn, ik weet niet of je het toevallig weet maar er zijn een paar duizend onderdelen op de markt die waarschijnlijk allemaal het zelfde werken maar dan net even anders, denk maar aan een parallell schuifregister, serieel schuifregister, transitoren direct aan D0..D7 of via de andere registers.
    dus om een lang verhaal kort te maken, het zal niet mee vallen.

    Last edited by Richard; 08-Apr-01 at 15:58.
    RLD

  6. #6
    Registered User
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Canada
    Posts
    7

    HAHA

    O wat geweldig dat hij dan ook niet meer reageert. ik weet niet of het hier op het forum gezegd mag worden maar ik noem het gewoon de bek gesnoerd.

    maar daar reageedre ik helemaal niet voor. uum ik zoek een kaart om rele's aan te sttren voor 220 of 110 volt. maar niet gewoon voor een paar lampjes. ik wil mijn bedrijf (melkvee bedrijf) automatizeren en om dat door een bedrijf te laten doen is best wel duur. en zo profesioneel hoeft het allemaal niet.
    dus mijn vraag is:

    wie kan mij goeie tips/informatie/link's geven over kaarten die op seriele poorten of paralele poorten aan te sluiten zijn waar mee ik zo veel mogelijk rele's aan kan stuuren.
    de bedoelling is uit eindelijk om bij voorbeeld een buiten lamp aan te stuuren via een file die via het netwerk is ge shared
    dus als er in de file staat buitenlamp = 1 en de computer leest het bestand elke minut uit dan gaat in eens de lamp aan tot dat er staat buitenlamp = 0
    snap u
    ik hoop dat ik een beetje duidelijker was als mijn voor ganger

    Gr Roelof

  7. #7
    Roelof,

    Ik weet niet precies welke bedrijven er in Canada zijn op dit gebied. Voor jouw toepassing moet je goed opletten op de EMC eigenschappen, omdat je waarschijnlijk lange leidingen krijgt die deels buiten lopen.

    Hier in Nederland zit een bedrijf, RS-components. Dat is een internationale club, dus mogelijk zitten ze ook in Canada. Zij hadden een IO systeem in hun pakket, dat bestond uit een basismodule, waar je vervolgens allerlei IO blokken in kon steken. Die IO blokken kunnen bijvoorbeeld relais zijn, maar ook analoge ingangen. Ik kan niet op de merknaam komen, het is in ieder geval een amerikaans systeem. Voordeel is dat al rekening is gehouden met EMC eigenschappen.

    een andere bekende is Beckhoff. Www.beckhoff.nl Zij maken allerlei softplc systemen, en hebben een heel leuk modulair IO systeem.

    Hiebij nog een aantal interessante links:
    Printerpoort info: http://www.warmcat.com/parallel/index.html
    Puffin Linux PLC project: http://puffinplc.org/

    Ik zou als ik jou was voor deze toepassing ook eens kijken naar de CAN bus. Dit is een seriele bus die heel stabiel is en redelijk simpel te gebruiken. Er zijn massa's IO modules voor te koop (vallen heel erg mee in prijs). Voor de PC kant heb je een heel scala aan insteekkaarten. Verder zijn er IO interfaces voor CAN te koop die passen op de printerpoort van een PC. Ook elektuur heeft projecten gepubliceerd over de can bus (www.elektuur.nl)

    Het is heel leuke materie om mee aan de gang te gaan, maar vergis je niet in de tijd die je ermee moet investeren (al is dat als hobby natuurlijk niet erg). Ik ken een klant die zelf een hele metaalgieterij heeft geautomatiseerd met dat RS systeem. Hij is daar 2 jaar mee bezig geweest, maar het draait als een trein (op een oude Tulip XT onder dos )

    Suc6 met je project. Laat nog eens horen hoe je ermee gevaren bent.

    Benno

  8. #8
    Unindentified error amic's Avatar
    Join Date
    Apr 2002
    Location
    Zeeland
    Posts
    77
    Hoi Roelof,

    ik ben pas ook bezig geweest met het aansturen van relais op de printerpoort, maar de meeste relais trekken te veel vermogen van de printerpoort. Het computersignaal naar de relais heb ik daarom eerst versterkt:

    1. Zoek een gelijkstroomvoeding
    2. Sluit de minpool van deze voeding aan op de GND (pin 18 t/m 25) van de printerpoort (ik weet niet of of het voltage van de gelijkstroomvoeding op 5V moet blijven staan of hoger mag, voor mijn project was 7V genoeg en dat werkte)
    3. Sluit de pluspool van de voeding aan op de collector van een transistor (ff goed type opzoeken dat niet lekt als er zoveel op de collector komt)
    4. Sluit een van je datalijnen van de printerpoort (pin 2 t/m 9) aan op de basis van je transistor.
    5. Sluit de emitor aan op de spoel van je relais
    6. Sluit de andere kant van de spoel van je relais (met spoel bedoel ik dus de twee pinnetjes van je relais waarop je stroom moet zetten voordat hij opengaat) aan op de minpool van je voeding (die dus ook verbonden zit met de GND van je printerpoort).

    Ik weet niet of het zo helemaal officieel is, maar bij mij werkte het in iedergeval. Voor de aansturing van de printerpoort heb ik Tsmallports van torry's gebruikt.
    Als je nog vragen hebt zeg je het maar. Deze optie is ook alleen maar interessant als je graag knutseld :-D.

    Michel
    visit http://splash.family.filternet.nl and become a member!

  9. #9
    5th member of nldelphi
    Join Date
    Mar 2001
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,127

    Lightbulb

    mama goose,

    ik weet niet of je ze toevallig al gelezen hebt ? of het mischien wat voor je is.

    thread : opzoek naar een I/O kaart
    thread : Parallelle poort


    Succes en we horen het wel.

    Richard.

    PS. wij hebben ooit ook eens een project gedaan in de states (klimaatbeheersing
    via een klimaat computer geheel driven by het canbus protocol )
    Waar wij heel erg op moesten letten en voor zorgen was :
    dat AL onze electrotechnische materialen UL en CSA approval waren.
    (eerder mochten ze niet gebruikt en mischien wel ingevoerd worden.

    Dit is mischien wel iets om rekening mee te houden indien je 'materiaal' uit
    nederland laat overkomen. (denk aan verzekeringen etc)
    RLD

  10. #10
    Registered User
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Canada
    Posts
    7
    WOW ik heb nog nooit zo'n behulpzaam forum gezien (ben dus nieuw hier)
    uum ik ben naar velleman.be geweest die hebben een hele mooie kaart te koop voor $169 die ik in kingston kan ophalen (wel een dag rijden maar goed) die bevalt mij wel toen ben ik naar Www.beckhoff.nl geweest en die heeft een mooi schakel blok te koop prijs geen idee maar die kan ik rechtstreeks op het netwerk aansluiten zonder computer er tussen wat mij ook wel wat lijkt. je snap het al, nu ik die mooie multie functionele kaarten heb gezien pas ik even mij mijn eigen knutsel werk. maar voor dat ik in 16 slote tegelijk loop moet ik natuurlijk eerst nog weer meer weten dus daar gaan we dan.
    als ik een dan eindelijk I/O aansluiting heb die kan lezen en schrijven, kan ik daar dan rechtstreeks een bijpassend relays aan sluiten die dan ook 24 uur kan blijven uuum branden zeg maar?? :-) (weet even niet hoe ik het anders moet vragen)
    vraag 2- als ik een module heb die digitaal een nummer door geeft kan dat dan ook weer op die zelfde soort I/O poort? of wordt dat een rotzooitje van meerdere bits en zo....?? en vraag 3, we hebben een Boiler in de stal waar eingelijk geen hond langs loop en niemand naar kijkt. nu is hij mij 4 dagen terug uit gevallen. dat was niet zo erg alleen het vroor ook nog eens -25 (was even extreempje hoor) maar goed de hele melkstal dus bevroren met alle waterleidingen. heeft ons 2 uur gekost met 3 man om alles weer te ondooien om 3:30 snachts K*T werk.
    maar goed ik wil dus dat mijn computer mij wakker maakt met een loop-ende Wav file dat het ERROR LED van de boiler brand. mijn stelling : mogelijk of onmogelijk????
    met die kaart velleman of Www.beckhoff.nl dan he...

    de lijnen staan open
    en we hebben een beller......
    lijn 1 spreekt u maar????

  11. #11
    5th member of nldelphi
    Join Date
    Mar 2001
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,127
    Mama Goose,

    Persoonlijk denk ik dat de hardware op beckhoff niet leuk is om te betalen,
    het ziet er extreem proffesioneel en duur uit.
    Als je het zou overwegen om het beckhoff spul aan te schaffen dan is het nog maar
    de vraag of je het wel knap aangestuurd krijgt.

    Dus mijn persoonlijke en financiele voorkeur zou uitgaan naar de velleman kits
    je schrijft dat het een dag rijden is om het op te halen, maar is er bij jullie dan geen
    post, courier of pakket dienst aanwezig ? want een dag rijden voor een pakketje
    van een paar euro's is ook wel erg bizar.

    Of je direct een relais aan je hardware kan hangen ligt helemaal aan je hardware
    zelf, en dan is het natuurlijk ook nog de vraag wat voor een relais ? qua spoel spanning en qua opgenomen vermogen.
    Een beetje knap relais kan zonder problemen gewoon nonstop jaren in geschakeld
    blijven, dus dat zou het probleem niet echt mogen zijn.

    vraag 2 is me nog wat onduidelijk, mischien dat je deze iets meer kunt specificeren ?
    ik denk in de eerste instantie dat dit ook wel eens sterk kan afhangen wat voor
    hardware je koopt.

    Wat die Boiler in de stal betreft... ik zou daar gewoon heel simpel een thermostaatje
    voor nemen, en die een led / lamp i.c.m een zoemer / bel laten schakelen.
    Op deze manier ben je.. 1) simpel klaar. 2) goedkoop klaar. 3) zeer bedrijfszeker.
    Want je moet er toch even niet aandenken (indien je de stal aan de pc knoopt)
    je pc uit staat of je software niet loopt.

    Dit was het weer even voor vandaag, we horen het nog wel van je.
    Keep us informed

    Richard
    RLD

  12. #12
    Registered User
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Canada
    Posts
    7
    ok uum vraag 2.
    ok stel ik heb een Vat met water uum een regen ton bijvoorbeeld en ik heb een module die kan meten hoeveel water er in zit een flotter zeg maar en die flotter kan de water stand omzetten naar een nummer. wat ben ik dan nodig (aan hardware)om dat nummer in mijn programma te krijgen.

    wat de boiler betreft. die heeft zelf een modulle die de boiler 2x probeerd te starten als dat niet werkt kan het nog heel lang duuren voor dat het koud wordt. snachts word er geen warmwater gebruikt. maar sochtends slaat de automatische voor was van de melkstal aan. dat zorgt er voor dat de melk leidingen worden voor verwarmd en zo. dat zijn we weer heel veel warm water nodig. in iedergeval er zit al een lampje op die aan geeft dat hij een probleem heeft daar kan ik wel een relay op aan sluiten moet dacht ik geen probleem zijn.
    die zoemmer komt er zowezo. maar het gaat mij er om de 4 uur dat die boiler aleen staat. van 11:00 savonds laatste ronde tot 3:00 ochtend melking.

    PC moet 24/P dag lopen om de melk liters te registreren maar je hebt wel gelijk niet echt zeker. om ook heel eerlijk te zijn er zit ook wel een stuk hobby in....
    computers blijven leuke dingen.

    die beckhoff heb ik nog nooit eerder van gehoord dus ik heb geen idee hoe die mensen bekend staan. het zag er wel handig uit. probebly i was wrong.

  13. #13
    Beckhoff is professioneel spul.

    Velleman is hobby spul (maar zeker niet slecht)

    Ik zie jou echter op een kleine ramp afstormen eerlijk gezegd. Stallen zijn elektrisch gezien een hele slechter omgeving voor computers (bliksem e.d.). Bovendien is er bij jullie denk ik nog een extra probleem met een hoop bekabeling boven de grond.

    Ik zou als ik jou was toch kiezen voor een min of meer professionele oplossing om een teleurstelling te voorkomen en een kapotte computer over te houden.

    Let vooral op galvanische scheiding (relais of opto couplers). Heel veel van die kaarten hebben uitbreidingsmodules die dat kunnen verzorgen. Velleman heeft volgens mij ook zoiets.

    Kijk anders eens op Internet naar ICP (fabrikant van industriele IO kaarten) of anders Advantech

    Benno

  14. #14
    5th member of nldelphi
    Join Date
    Mar 2001
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,127
    Even een toevoegende link op Benno :

    Zelf heb ik in het verleden, eens besteld bij de firma Hermac in scherpenzeel
    deze hebben een zeer breed assortiment aan kaarten (ook te leveren)
    de prijzen vallen opzich nog mee, zei zijn momenteel zelf leverancier van
    onze Industriele Pc's voor onze klimaat computer.

    Bel de mensen daar even op (of email ze) voor een catalogus.

    Hierbij de link : Hermac

    Richard
    RLD

  15. #15
    Registered User
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Canada
    Posts
    7
    we hebben een warm/droog gedeelte in onze stal een omgeving waar de andere aparatuur ook staat en ons kantoor zit er aan vast. daar staat de server-kast ook.
    lijkt wat mij betreft wel een gezonde omgeving voor computers. bliksem, ... er is een bedrijf die verkoopt speciale kontact dozen, surge protectors als je een doos van $35,- koopt is de aparatuur die je daar op aansluit levenslang tot $50.000 verzekert tegen bliksem en stroom piekken die ze hier ook nog wel eens hebben. alles wat op de computer zit aangesloten gaat door die contact doos. telefoon netwerk stroom en zelft coax kabel als je dat nodig hebt. tevens verzekeren ze alle data die op je hardeschijf is opgeslagen en ze hebben een lab ergens in america die alle gegevens weer terug kunnen halen van je hardeschijf.
    nee dat zit wel goed.

    en nog maals het blijft een stukje hobby

    Let vooral op galvanische scheiding (relais of opto couplers). Heel veel van die kaarten hebben uitbreidingsmodules die dat kunnen verzorgen. Velleman heeft volgens mij ook zoiets.
    Galvanische watte? is dat tegen impedantie of zo

Page 1 of 3 1 2 3 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Similar Threads

  1. INFO: Aansturen van LED via COM1 of LPT1
    By peer01 in forum Algemeen
    Replies: 17
    Last Post: 04-May-05, 09:01
  2. Handenschudden met de printerpoort
    By MetalMaarten in forum Algemeen
    Replies: 2
    Last Post: 13-Oct-03, 00:19
  3. [COM] Relais aansturen
    By ObelixPower in forum Algemeen
    Replies: 1
    Last Post: 05-Apr-03, 00:20
  4. Printerpoort aansturen vanuit Delphi
    By Delphi stagiair in forum Algemeen
    Replies: 4
    Last Post: 12-Jun-02, 12:16
  5. led aansturen via internet??
    By mazda626 in forum Algemeen
    Replies: 20
    Last Post: 02-Jun-02, 13:27

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •