Results 1 to 2 of 2

Thread: toch nog een klein vraagje over programma's buiten Delphi.

  1. #1

    Question

    Hierbij heb ik nog een klein vraagje over programma's buiten Delphi.

    Ik heb een aantal voorbeeldprogramma's gemaakt, om Delphi te leren kennen. Dit waren vrij eenvoudige programmatje en zeeeeer klein(grootste was ongeveer 250kB). Het waren voor het merendeel DOS-programmaatje en er was een windows-prog. bij. Dit zijn programmaatjes in de trant van: dialoogvenster met: Hallo (naam) !, waarbij de naam ingevult kan worden via een schermpje en een DOS-porg. waarbij je een datum in kan vullen en dan 'berekent' het prog. op welke dag die datum valt.

    Toen ik de .exe bestanden wou proberen op een computer was er een bij die het wel deed, bij de andere vroeg hij om een .dll bestand. Alleen dit stond niet verder gespecificeerd, hij gaf aan: mis een dll.

    Nu waren mijn vragen:
    * wat zou hij kunnen missen?
    * hoe weet ik nu welk dll-bestand(en) hij zoekt?
    * hoe kan ik op de PC waar Delphi op staat welk dll-bestand(en) hij gebruikt?
    * hoe kan ik zorgen dat deze programmaatjes wel draaien op een computer zonder Delphi?

    Dit alles vraag ik omdat een .exe toch zonder problemen moet kunnen draaien op elke PC, toch?

    Bij Voorbaat Dank.
    expert of doing notting groetjes,

    gajes

  2. #2
    Hoewel je bij het ontwerpen/implementeren van je programma meestal wel weet wanneer er een dll wordt gebruikt, kan het soms handig zijn om dit nog eens op te zoeken in de header van de executable (bij voorbeeld als je de executable of dll niet zelf hebt geschreven).

    Alle WIN32 executables en dll's hebben in hun header eventueel een lijst van referenties naar dll's staan. Dit worden de 'imports' genoemd. Deze header kun je bekijken met een PE viewer programma, zoals die in GExperts zit, of in het shareware programma PE Explorer.

    GExperts is een erg goede freeware uitbreiding op Delphi, waarin ook een PE viewer zit. Te downloaden van http://www.gexperts.org. Deze tool kan ik je zowieso aanbevelen.

    PE Explorer is een shareware programma, waarmee je echt alles in de header kunt bekijken. Te downloaden van bijvoorbeeld http://delphicity.net/component.cfm?componentid=565

    Met een van deze twee tools zie je precies welke dll's het programma bij het opstarten nodig heeft. Het kan zijn dat het programma na het opstarten, ook nog dll's wil gaan laden, en die staan niet in de header vermeld. Maar de foutmelding die jij krijgt wordt veroorzaakt door een dll die in de header staat, dus die moet je zo kunnen vinden.

    Succes
    Marco Hemmes

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •