Results 1 to 6 of 6

Thread: HTML tabel uitlezen

  1. #1
    Senior Member
    Join Date
    May 2002
    Location
    Utrecht
    Posts
    103

    HTML tabel uitlezen

    Hoe kan ik een HTML tabel uitlezen? Ofwel, hoe duid ik een cel aan in een HTML tabel?

    Groeten,
    Mark

  2. #2
    Een HTML tabel ziet er doorgaans uit alsvolgt:

    Code:
    <table>
    <tablebody>
    <tr>
    <th>kolom1</th>
    <th>kolom2</th>
    </tr>
    <tr>
    <td>blah</td>
    <td>ferh </td>
    </tr>
    <tr>
    <td>blah</td>
    <td>ferh </td>
    </tr>
    </tablebody>
    </table>
    table geeft uiteraart de tabel aan
    tr is een tabelrij
    td is een cel binnen deze rij

    De tablebody tag is niet verplicht, maar ik heb me laten vertellen dat bijvoorbeeld DreamWeaver deze er wel tussen zet.
    de th tags zijn ook niet verplicht. th staat voor table header. Dit is eigenlijk gewoon een cel waarvan de inhoud per default vet wordt gemaakt.

    Let er trouwens op dat de tags ook properties kunnen hebben, bijvoorbeeld <td rowcount=2>. Ook zijn browsers niet al te kritisch en kan het dus best zijn dat een slecht geprogrammeerde pagina, die goed weergegeven wordt bijvoorbeeld geen sluitende td tag heeft. Bij een nieuwe openende td tag wordt dan door de browser gewoon een sluiten (/td) tag erbij bedacht.

    Is dit wat je bedoelt, of zit er ook nog een Delphi-staartje aan dit muisje?
    1+1=b

  3. #3
    notice-itter SvG's Avatar
    Join Date
    Apr 2002
    Location
    's-Hertogenbosch
    Posts
    4,865
    Hij moet m uitlezen Je moet dus op zoek gaan naar die <tr> / </tr> / <td> / </td>.
    !

  4. #4
    Klopt, maar de vraag was hoe een cel werd aangeduid. Met td dus
    Ik had even geen zin om een hele HTML parser te schrijven, vooral omdat je dan ook rekening moet gaan houden met ongeldige html code, comment tags, script tags etc. etc. Niet te vergeten met geneste tabellen en cellen die zich over meerdere kolommen of rijen uitbreiden.
    Als dat de bedoeling is, dan zou ik liever op zoek gaan naar een html-parser. De search op dit forum levert dan bijvoorbeeld deze thread, maar je kunt ook de rest van de resultaten even bekijken, of op zoek gaan op torry.net of bij google (keywords als {"html parser" delphi source} doen het altijd leuk.)
    1+1=b

  5. #5
    Senior Member
    Join Date
    May 2002
    Location
    Utrecht
    Posts
    103
    Ja, wel, dat parse gedoe dat is me teveel gedoe. Ik sla nu op in hidden fields met handige namen, die ik dan weer kan uitlezen. Stom dat ze daar geen voorziening voor hebben - voor tabellen... in HTML..
    Mark

  6. #6
    Als het er echt om gaat om een tabel in een ander programma te krijgen, dan kun je misschien wel met behulp van een TWebBrowser en COM voor aansturing van Excel of Word je tabel naar Office 'porten'.
    Ik begreep uit je vraag dat je die html code wou parsen, maar nu begrijp ik dat dat niet echt het hoofddoel is?
    1+1=b

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Similar Threads

  1. Uitlezen waarde uit een html pagina
    By mrniceguy in forum Algemeen
    Replies: 3
    Last Post: 10-Jun-04, 19:29
  2. Replies: 3
    Last Post: 18-Feb-04, 00:16
  3. Replies: 1
    Last Post: 15-Feb-02, 00:33

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •