View Poll Results: Wat is jouw status als Delphi-ontwikkelaar?

Voters
44. You may not vote on this poll
  • Beginner (categorie studenten, stagiares, hobby-isten)

    24 54.55%
  • Beginner (categorie professionals, bijvoorbeeld overgestapt van ander platform)

    4 9.09%
  • Gevorderd (professionals of hobby-isten)

    14 31.82%
  • Meester (Borland certifieds, trainers, managers e.d.)

    2 4.55%
Page 1 of 3 1 2 3 LastLast
Results 1 to 15 of 32

Thread: Behoefte aan beginnerspagina's op NLDelphi?

  1. #1

    Behoefte aan beginnerspagina's op NLDelphi?

    Beste NLDelphi-leden,

    Ik speel met het idee een beginnerssite te maken over Delphi. De doelgroep van die site bestaat voornamelijk uit beginnende Delphi-ontwikkelaars die snel de basis onder de knie willen krijgen. Denk hierbij aan studenten, stagiares, hobby-isten en beginnende ontwikkelaars.

    Op deze site wil ik tutorials en artikelen van derden gebruiken (natuurlijk met hun toestemming) en die voorzien van aanvullende uitleg. Die uitleg bestaat voornamelijk uit zaken die in het betreffende artikel niet worden besproken, omdat ze als vanzelfsprekend worden beschouwd. Echter, voor een beginner maakt juist het ontbreken van die informatie zoveel verschil.

    Daarnaast wil ik de diverse artikelen voorzien van links naar interessante sites over gerelateerde onderwerpen. Zo zou een artikel over WebDelphi bijvoorbeeld kunnen worden voorzien van links naar pagina's met uitleg over Webservers, HTML, TCP/IP enz enz.

    Ik vraag me af of er behoefte is aan een dergelijke site op NLDelphi. Een soort beginnerssectie dus. Hierbij zou gebruikt gemaakt kunnen worden van het bestaande NLDelphi-forum. (Dus geen aparte sectie op het forum voor beginnersvragen!)

    Dit is slechts een eerste inventarisatie waarmee ik te weten wil komen of er behoefte is aan een dergelijke site, of jullier daar goede ideeën over hebben en of deze gehuisvest zou kunnen worden op NLDelphi.com.

    Daarom verzoek ik iedereen, of je nu wel of geen beginner bent een constructieve bijdrage aan de discussie te leveren.

    Reacties zijn meer dan welkom!

    En stem aub ook in de poll, zodat ik een beeld kan krijgen van de samenstelling van ons cluppie.
    "Who is this?" they say.

    "It's me I think" I say, having successfully attended a telephone skills course.


    ~ B.O.F.H.

  2. #2
    Misschien heb ik makkelijk praten, omdat ik (vind ik) geen beginner meer ben, maar persoonlijk denk ik dat het handiger is om als beginner gewoon een goed boek te lezen. Het begin is namelijk altijd hetzelfde. Je kan in Delphi nagenoeg alles, en je kunt dus niet alles zomaar weten. Wanneer je dus gaat zoeken naar zo'n specifiek onderwerp wordt er automatisch vanuit gegaan dat je een bepaalde basiskennis hebt. Deze kennis kun je steeds verder uitbreiden, waardoor je steeds een moeilijker artikel kunt gaan lezen.
    Als de informatie in het artikel te complex is, dan kun je je afvragen of je wel genoeg basiskennis in huis hebt om al met de betreffende technieken aan de gang te gaan.
    Wanneer je die basiskennis nog niet hebt, dan is het nog maar de vraag of je er met dat artikel wel komt. In sommige gevallen kan dit zelfs schade aanbrengen aan je PC, of misschien aan een netwerk waar je op werkt.

    Mijn mening is dat je kennis geleidelijk aan op moet bouwen. Je verwacht toch ook niet dat je zondermeer wiskunde kunt gaan studeren en bij elke differentiaalvergelijking (bestaat dat uberhaupt?) ook nog even uitgelegd krijgt hoe optellen ook alweer ging?

    Natuurlijk zijn er ook slechte artikelschrijvers die te snel op de kern afstormen en hun artikel zodoende alleen beschikbaar maken voor de mensen die het eigenlijk al weten, maar het nog eens bevestigd willen zien. In zo'n geval zeg ik: Gooi het artikel in de prullenbak en zoek een ander.

    Het klinkt misschien een beetje negatief, maar het is gewoon een heel moeilijke klus om op deze manier je informatie volledig genoeg te maken. Waar ligt de grens? Ga je (puur hypothetisch) in een artikel over het lezen en schrijven van IniFiles alleen nog eens extra haarfijn uitleggen hoe je nou zo'n instantie van een object creëert, of ga je ook nog uitleggen wat een variabele is? Op een gegeven moment krijg je een artikel dat zo groot is dat zowel de beginner als de gevorderde er niets meer aan heeft.
    1+1=b

  3. #3
    Het zal inderdaad best lastig zijn om te bepalen tot hoever je moet gaan. Ik heb ook niet de illusie alles te te kunnen verklaren op zo'n site. Wanneer we echter (bijvoorbeeld) een pagina zouden maken met de belangrijkste en steeds terugkerende begrippen, kun je daar in de artikelen naar linken voor meer informatie over een genoemd begrip. Snelle naslag, zeg maar.

    Citaat van GolezTrol Je kan in Delphi nagenoeg alles, en je kunt dus niet alles zomaar weten.
    Dat is ook niet de bedoeling hoor! Deze site moet juist een leerpunt gaan vormen, waar men gemakkelijk informatie kan vergaren.

    Citaat van GolezTrol Mijn mening is dat je kennis geleidelijk aan op moet bouwen (...) Natuurlijk zijn er ook slechte artikelschrijvers die te snel op de kern afstormen en hun artikel zodoende alleen beschikbaar maken voor de mensen die het eigenlijk al weten, maar het nog eens bevestigd willen zien. In zo'n geval zeg ik: Gooi het artikel in de prullenbak en zoek een ander.
    Ik denk juist dat zo'n artikel met enkele aanpassingen alsnog zeer waardevol kan zijn. Dat is een beetje het uitgangspunt van mijn idee. Maar ik ben het helemaal eens met jouw mening dat kennis geleidelijk aan opgebouwd moet worden. Ik hoop alleen daar een beetje bij te kunnen helpen met een heldere site waar juist de anders onbesproken zaken worden verklaard.

    Citaat van GolezTrol Het klinkt misschien een beetje negatief, maar het is gewoon een heel moeilijke klus om op deze manier je informatie volledig genoeg te maken. Waar ligt de grens? Ga je (puur hypothetisch) in een artikel over het lezen en schrijven van IniFiles alleen nog eens extra haarfijn uitleggen hoe je nou zo'n instantie van een object creëert, of ga je ook nog uitleggen wat een variabele is? Op een gegeven moment krijg je een artikel dat zo groot is dat zowel de beginner als de gevorderde er niets meer aan heeft.
    Het zal ook geen gemakkelijke klus worden, maar dat hoeft ook niet. Hoever we precies moeten gaan, zal de tijd moeten leren. Zo concreet zijn de plannen zelfs nog niet uitgedacht, maar commentaar als dat van jou is daarbij juist bijzonder waardevol! Bedankt voor je reactie.

    Overigens zie ik dat er inmiddels ook 5 beginners hebben gestemd. Ik hoop dat jullie ook willen reageren, want tenslotte zou die site voor jullie worden opgezet. Zien jullie er iets in?
    "Who is this?" they say.

    "It's me I think" I say, having successfully attended a telephone skills course.


    ~ B.O.F.H.

  4. #4
    Hoi,

    het is wel leuk een aardig allemaal. Het zal zeker tijdrovend zijn. Want je praat over de absolute beginner. Je zult dus eerst alle basis dingen moeten gaan uitleggen. Wat betekent het etc. Ik heb geen ervaring met beginnersboeken. Maar volgens mij moet je op dezelfde hoogte zitten als Delphi voor Dummies. (niet lullig bedoeld).

    Verder is het ook erg moeilijk om je artikelen te gaan testen, jij als gebruiker weet het al. Je moet dus mensen gaan zoeken zonder enige ervaring om te kijken of alles duidelijk is wat je wil.

    Success

  5. #5
    Delphi for Dummies is niet lullig: Dat is juist precies de bedoeling!

    Het testen wordt ook niet moeilijk: Ik ben zelf ook beginner, daardoor ben ik juist op dit idee gekomen.

    Het wordt lastiger om mensen te vinden die een artikel op juistheid kunnen controleren, maar daar lopen en dan weer genoeg van rond op NLDelphi!
    "Who is this?" they say.

    "It's me I think" I say, having successfully attended a telephone skills course.


    ~ B.O.F.H.

  6. #6
    Senior Member Wok's Avatar
    Join Date
    Dec 2002
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,085
    Een beginners pagina is prima, maar daar heb je er meer van,
    Ik als hobbist ben dat statium al voorbij,..
    Ik loop tegen een heel ander probleem aan:
    -hoe pak ik iets aan
    -waar vindt ik wat
    -hoe los ik iets op
    -waarmee waarom

    Dit forum is prima en geeft en bied waardevolle reactie's

    Wat gebruikt een gemiddelde delphi programmeur,.. wat is handig etc...
    Dat is voor iedereen verschillend dus sommige (bijgeleverde) programmaatjes werken niet zonder meer
    Verkeerde versie van delphi,.. diverse componentjes niet geinstalleerd etc...
    Misschien kan daar in de toekomst iets meer aandacht aan besteed worden.
    10.4.2, Delphi2010, of Lazarus 2.2.0

  7. #7
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Ik ga eerlijk gezegd volledig met GolezTrol mee. In het begin van mijn leerperiode ben ik begonnen met wat boeken doorlezen, en dat helpt je enorm wat betreft het begrijpen van de syntax, dus waarom zou je beginnerstutorials willen maken die 't niet halen bij de boeken? De echte beginners (mensen die zich afvragen wat een for-lus precies doet ) kan je toch niet helpen met tutorials, die hebben een complete cursus nodig... en 200 pagina's online theorie en praktijkvoorbeelden is niet echt bevoordelijk


    Kom je als programmeur een stap verder dan worden de vragen vrij specifiek, wat ook weer lastig is te verwerken in een tutorial/artikel. Het forum is hier uiteraard ideaal voor, en zodra een onderwerp vaker voorkomt is het handig dit te verzamelen. Dit begon met de artikelen, en ondertussen staan er ook al FAQs op het forum.



    Dus komen we uiteindelijk aan bij de veelgestelde beginnersvragen, en dus de artikelen, maar zoals al gezegd: waar trek je de grens tussen beginners en gevorderde programmeurs? Is het nodig hiervoor een aparte sectie op te richten? Wok geeft in zijn post al een heel duidelijk voorbeeld: verschillende mensen hebben verschillende problemen... en er is niet 1 oplossing...


    Mijn mening: de artikelen moeten niet worden vergeten, en ik vind dat de artikelen-pagina wel mag worden gewijzigd qua overzicht en dat er wellicht meer specifieke artikelen moeten komen. Maar een aparte pagina ben ik eerlijk gezegd tegen, integreer (niet samenwerken met dus) het liever in NLDelphi zoals het nu al is...


    Ook dit lijkt vrij negatief, maar vergeet niet dat ik (en de rest ook) het wel enorm waardeer dat er inderdaad aandacht aan wordt besteed, hetzij op een net iets andere manier
    Qui custodiet ipsos custodes

  8. #8
    Bedankt voor jullie reacties. Ik vind het jammer dat er inmiddels 9 'beginners' hebben gestemd in de poll maar niet hebben laten weten of zij wel behoefte hebben aan een beginnersgedeelte.

    Als reactie uitblijft of zij ook vinden dat er niet echt behoefte aan is of denken dat het niet haalbaar is, zullen we het natuurlijk ook niet op die manier opzetten.

    Misschien kunnen we, zoals Mark en Wok al enigszins aangaven, anders proberen om de artikelen op NLDelphi iets anders op te zetten: Enigszins toegankelijker te maken.

    Hierbij denk ik aan een iets gestructureerdere opzet. Bijvoorbeeld door bij ieder artikel te vermelden voor welke Delphi-editie (Personal, Professional, Enterprise) en versie (1 t/m 7) het artikel geldt, welke componenten er voor nodig zijn (en waar die zijn te downloaden) en waar meer informatie is te vinden over gerelateerde onderwerpen.

    Lijkt iemand dat een goed plan?
    "Who is this?" they say.

    "It's me I think" I say, having successfully attended a telephone skills course.


    ~ B.O.F.H.

  9. #9
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Daar ben ik het volledig mee eens
    Qui custodiet ipsos custodes

  10. #10
    Dat lijkt me wel een goed plan. Misschien kan er wel een soort voting systeem ingebouwd worden bij NLDelphi, zoals op Delphi3000.com. De lezer kan dan een cijfer geven voor de moeilijkheidsgraad en de inhoudelijke kwaliteit van het artikel. Na een aantal votes kan een nieuwe lezer dan al meteen zien hoe anderen over het artikel denken.

    [edit]
    Natuurlijk kan deze beoordeling ook door de moderators worden gedaan.
    1+1=b

  11. #11
    Persoonlijk ben ik ook voor een dergelijke beoordeling. Het is natuurlijk vrij lastig om een moeilijkheidsgraad te bepalen, maar we hoeven een uitdaging natuurlijk niet uit de weg te gaan!

    Als er duidelijke richtlijnen worden opgesteld kun je daar een heel mooi systeem van maken!

    Laten we eens wat mogelijkheden op een rij zetten ('afkijken' van andere succesvolle sites, om het wat oneerbiedig te zeggen) en laten we eens vragen hoe de andere leden en Marcel hierover denken.
    "Who is this?" they say.

    "It's me I think" I say, having successfully attended a telephone skills course.


    ~ B.O.F.H.

  12. #12
    Marcel?
    "Who is this?" they say.

    "It's me I think" I say, having successfully attended a telephone skills course.


    ~ B.O.F.H.

  13. #13
    Mag ik als voorlopgige conclusie trekken dat er geen behoefte is aan een aparte beginnerspagina, maar wel aan meer informatie bij de artikelen? Of is dat te kort door de bocht?
    Marcel

  14. #14
    TD5user
    Join Date
    Sep 2002
    Location
    Den Bosch
    Posts
    210
    Wat mijn inziens betreft is er misschien niet echt de behoefte
    aan een beginnerspagina, maar wel aan tutorials

    Als voorbeeld neem ik het creeeren van componenten:
    Op deze site staan honderden post mbt het creeeren van componenten. Maar nergens staat voor de beginnende programmeur een stap-voor-stap handleiding hoe ik het beste kan beginnen met het schrijven van een component.
    Voor zulke dingen denk ik dan ook dat het REUZE makkelijk is om een tutorial te doorlopen hoe te beginnen. De meer geavanceerde vragen kunnen dan mbt het forum wel opgelost worden. Misschien is een tutorial-pagina dan wel een idee om de beginnende programmeur met vele onderwerpen van Delphi kennis te laten maken ...

    Mvg


    Mileke (categorie: Student)

  15. #15
    Senior Member Anders's Avatar
    Join Date
    Dec 2001
    Location
    Doetinchem
    Posts
    1,415
    Ik denk dat zowel Marcel en Mileke hier de juiste conclusies trekken.
    Last edited by Anders; 27-Mar-03 at 11:58.
    Anders

    May your code compile!

Page 1 of 3 1 2 3 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Similar Threads

  1. Replies: 10
    Last Post: 09-Feb-03, 01:02
  2. Nieuw!!! NLDelphi links
    By Marcel in forum De website
    Replies: 0
    Last Post: 30-Oct-01, 23:12
  3. NLDelphi links
    By Marcel in forum De website
    Replies: 0
    Last Post: 30-Oct-01, 23:12

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •