Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 15 of 27

Thread: CTTM 2003

  1. #1

    CTTM 2003

    Hallo vanuit Papendal! De CTTM 2003 gaat morgen van start, maar om de files te vermijden is het tegenwoordig de gewoonte om op zondagavond al aanwezig te zijn. Dus een rustige nacht in het hotel, morgen uitslapen en toch op tijd voor de openingssessie. Uiteraard ga ik weer een poging doen om iedereen direct up-to-date te houden vanaf de CTTM, dus zodra ik Delphi beroemdheden tegenkom hoor je het van me.

    De locatie is in ieder geval erg leuk. Erg groot ook vooral en ik hoop dat ik alleen naar mijn kamer maar buitenlangs hoef, in de stromende regen was dat niet echt een succes. Laten we hopen dat de sessies gewoon binnendoor te bereiken zijn.
    Marcel

  2. #2
    5th member of nldelphi
    Join Date
    Mar 2001
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,127
    Kom maar op met al het mooie nieuws wij verwachten natuurlijk wel een mooie
    update / samenvatting van 'jullie' bezoek aan de CTTM.

    Dat het maar net zo leuk / mooi / en gezellig mag worden als vorig jaar

    Richard
    RLD

  3. #3
    Old Navigator Matthijs's Avatar
    Join Date
    Mar 2001
    Location
    Ede, NL. Delphi: Delphi 7/2005 :). Matthijs schrijf je Matthijs
    Posts
    2,199
    Papendal leuk? Ik heb er eens een tijdje geslapen, tijdens een cursus in Wageningen. Mij viel het (als hotel) behoorlijk tegen. Maar goed, dat was ook dik 10 jaar geleden.
    Is de bar al wat beter?
    What's in a sig?

    Would my posting be less valuable if it didnot have a sig? (Vrij naar William S.)

    Let op de kleine lettertjes. For all postings: e&oe!
    This program performed an illegal function, the police are on their way

  4. #4
    Ik vind de lokatie eigenlijk best leuk. Papendal is een sportcentrum waar onder andere het NOC verblijft. Als hotel is het niet mega luxe, maar voor een conferentie hoeft dat ook niet van mij. De bar is gezellig, het ontbijt was goed.... wat wil je nog meer

    Oh ja, goede sessies natuurlijk. Ik ben benieuwd! Zoals je op de site al hebt kunnen zien (zie logo rechtsboven) zijn er nogal wat .NET sessies. Terecht wat mij betreft want dat is natuurlijk de nieuwe techniek waar we nieuwsgierig naar zijn. Voorlopig wordt er meer over .NET geschreven als in .NET (hee, een paar jaar geleden zeiden we dat over Java) maar gaat daar verandering in komen? Gaan we .NET gebruiken? Gaat iedereen .NET gebruiken? Hoe gaan we .NET gebruiken? Maar naast .NET staan er natuurlijk ook 'gewone' Delphi sessies op de planning. Zo is Chad Z. Hower aanwezig om e.e.a. over Indy 10 te vertellen, gezien het aantal Indy gebruikers hier op het forum zeker interessant.

    Tot later!
    Marcel

  5. #5
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Gaaf! Als .Net net zo goed aansluit op .Pas als het in het Nederlands taalkundig doet dan wordt het zeker weer interessant . Ook over Indy 10 heb ik veelbelovende dingen gehoord, dus hou ons zeker op de hoogte!


    En uiteraard: veel plezier!
    Qui custodiet ipsos custodes

  6. #6
    Ik ben zeker benieuwd hoe Delphi omgaat met .NET of andersom. M$ .NET heb ik al enige ervaring mee

    Hou ons op de hoogte!

  7. #7
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Originally posted by Dees
    M$ .NET heb ik al enige ervaring mee

    Yep, je scheldpartijen waren tot in Schiedam te horen
    Qui custodiet ipsos custodes

  8. #8
    Wat betreft Delphi & .NET heb ik zeker een hoop gezien vandaag. De sessies van vandaag:

    ASP.NET met Delphi for .NET (preview) en een beetje C#
    Bob Swart

    Deze sessie vond ik zelf een beetje basic. In Notepad werden een aantal codevoorbeelden getoond waar ASP.NET en Delphi.NET werden gecombineerd. Meestal niet meer dan een paar regels, vandaar waarschijnlijk dat er ook niet meer dan Notepad nodig was. Op de vraag wat nou het voordeel was van deze aanpak boven WebModules en WebSnap vond Bob vooral deployement belangrijk. Kortom, het voordeel ligt vooral bij de webmaster en niet bij de programmeur. Ach, met een eigen server (en voor serieuze webapplicaties ga ik uit van een eigen server) heb je daar geen problemen mee.

    De voordelen van webservices op deze manier lagen vooral in het feit dat je geen interface en een SOAP interface hoeft te maken.

    In deze sessie heb ik niet erg veel gezien van wat Delphi.NET nou voor ons gaat betekenen. Het heeft me zeker niet overtuigd, integendeel. Bob was ook erg kritisch over de Delphi.NET preview, maar ik denk zelf dat dat vooral ligt aan het feit dat het nog een preview is en nog lang geen versie.

    Indy 10 Overview
    Chad Z. Hower a.k.a. Kudzu

    ERG interessante sessie. Eén ding is duidelijk: er gaat nogal wat veranderen aan Indy: "vragen wat het verschil is tussen Indy 9 en Indy 10 is hetzelfde als vragen wat het verschil is tussen TP 3 en Delphi 6". Ook is duidelijk dat dat nog wel even gaat duren. De VCS van Indy is momenteel gesloten omdat er nog zoveel wijzigingen worden gedaan, maar die zal binnenkort weer open worden gesteld.

    Een paar wijzigingen:

    • SSL gaat kan ook voor andere protocols worden gebruikt. Naast OpenSSL zullen dit ook andere (commerciële) varianten worden.
    • FTP parsing zal voor elke bekende (en onbekende) FTP server worden geleverd. Zelfs servers die men niet kon vinden maar wel specs op newsgroups hadden worden ondersteund
    • Het threading model wordt helemaal anders en zal gebruik gaan maken van Fiber techniek. Later meer hierover maar het idee hierachter is dat Indy gaat bepalen (en wij dus) hoe threads 'aandacht' krijgen en niet Windows. Op deze manier zal het mogelijk zijn veel meer connecties te ondersteunen


    Erg leuke sessie, Chad is ook een erg goede spreker. Veel informatie en zeker een bevestiging dat Indy ERG veel toekomst heeft.

    An introduction to C# ÔÇô why Delphi programmers have a head start
    Jeroen W. Pluimers

    Wauw, hoeveel informatie kun je in 5 kwartier kwijt! ERG veel dus Deze sessie had dan ook niet onwijs veel diepgang maar Jeroen kreeg het zeker voor elkaar om mij in één sessie een erg goed beeld te geven van C# (door sommige aanwezigen nog steeds "Siehasj" genoemd). Is C# Delphi? Nee, net niet, maar het lijkt er wel zo veel op dat een ervaren Delphi programmeur zich er erg snel in thuis zal voelen. Veel te veel informatie in deze sessie om het even samen te vatten zonder Jeroen te kort te doen, maar als je in een korte tijd een beeld van C# wil hebben moet je deze sessie meemaken.

    C# Builder Launch
    Blake Stone & Jason Vokes

    Destijds via de NLDelphi chat geïntroduceerd in Nederland en nu op de CTTM: SideWinder, oftewel C# Builder. Een mooi beeld van de IDE die we waarschijnlijk voor een groot gedeelte ook in Delphi 8 / Delphi .NET terug zullen gaan zien. Het is eigenlijk simpel: C# Builder is een Borland IDE voor C# (en gedeeltelijke ondersteuning voor VB.NET). Het was voor mij moelijk om onderscheid te maken tussen wat nou C# is en wat Borland, het product wat eruit komt moet immers gelijk zijn, maar alleen al het feit dat Borland ook C# ondersteund vind ik zelf belangrijk.

    Overigens zal het zelfs mogelijk zijn code te delen met VisualStudio.NET ontwikkelaars. De code is gelijk (en kan dus worden gedeeld) en C# Builder heeft een import / export functie voor VS.NET projecten.


    Maar goed, tijd voor de volgende sessie! Later meer.....
    Marcel

  9. #9
    LoL SieHasj Nice samenvatting. Heb je misschien ook een paar foto'tjes ofzo??

  10. #10
    Marcel leuk dat je ons op de hoogte houdt

    Ben benieuwd naar je andere ervaringen op de CTTM.
    Programmeren is spelen met lego voor volwassenen. De steentjes raken niet op en je kan zelf nieuwe steentjes bedenken!

  11. #11
    Ik ben erg benieuwd naar de .NET dingen .. (vooral het ASP.NET), en leuk die samenvattingen van die sessies ga zo door!..

  12. #12
    ....en daar was ik weer

    De volgende sessie was:

    Creating Custom .NET Components
    Ray Konopka

    Deze sessie was misschien wel de meest interessante omdat het een erg goed beeld geeft van wat Delphi.NET gaat worden. Ray Konopka is natuurlijk bekend van zijn boek "Building Custom Delphi 3 components" voor veel componentenbouwers hét boek waaruit we het allemaal hebben geleerd. En nu dus de volgende stap: een component bouwen in Delphi.NET en dit vervolgens installeren en gebruiken in VS.NET. Want mocht dat nog niet duidelijk zijn: de 'markt' voor Delphi componenten wordt opeens veel groter, elke .NET programmeur kan er immerg direct gebruik van maken. Zonder extra installaties, zonder extra packages, zonder extra DLL's maar alleen de DLL waar het component in zit.

    Het component was een TSpinEdit, een integeredit met een plus en min button. De code die we langs zagen komen zag er verrassend bekend uit, kortom: gewoon Delphi. De bovenliggende structuur is uiteraard een stuk anders, we zijn immers niet meer van de VCL aan het erven maar direct van de .NET controls. Daar zullen we dus nog wel één en ander tussen moeten gaan zoeken, ons grootste probleem wordt niet hoe we met .NET omgaan (die werkwijze zal ons erg bekend voorkomen) maar wel welke 'control' we gaan gebruiken en wat we waar moeten vinden.

    Een leuk voorbeeld (of eigenlijk niet zo leuk) hiervan is de benaming van events en de bijbehorende methods. In Delphi hebben we bijvoorbeeld een Paint (of soms DoPaint) method en het event dat daarin wordt aangeroepen is het OnPaint event. In Delphi.NET hebben we een Paint event en een OnPaint method. Yep, lees dat nog maar even terug....

    Maar goed, als dat ons grootste probleem wordt.... Deze sessie gaf een erg leuk overzicht van onze toekomst waarbij geen gebruik werd gemaakt van de 'VCL voor .NET" die je echt als overgangsfase moet zien, maar er werd direct van een .NET control geërfd. Zoals ik al zei, het component was in syntax uiteraard iets anders, het is immers een .NET component, maar in stijl was het nog 'gewoon' Delphi. En na het compileren VS.NET opstarten, component installeren.... klaar!

    Kortom: leerzaam!

    Tot slot van de dag:

    The Dark Side of Delphi 2.5a - Fun With Source Code
    Mark Miller

    Zoals het hoort in een avondsessie: vooral lol! Mark kreeg de zaal weer plat met ontploffende source, een Office Agent die in beeld kwam met de tekst "WOULD YOU PLEASE REMOVE THAT SEMI COLUMN?" en natuurlijk: de Dr Bob hat remover die je hele harddisk scant naar plaatjes van Dr Bob (uiteraard eventueel met handtekening) en de hoed niet alleen verwijdert maar hem ook vervangt door de meest hylarische varianten.

    Kortom: een erg gave sessie die stiekem ook nog even wat Delphi kunstjes laat zien

    Weltrusten............... ik ga naar de bar!
    Marcel

  13. #13
    Senior Member Anders's Avatar
    Join Date
    Dec 2001
    Location
    Doetinchem
    Posts
    1,415
    Veel plezier in de baar en hartstikke bedankt dat je ons op deze wijze op de hoogte houden - ga zo door
    Anders

    May your code compile!

  14. #14

    Jaloers......

    Oke, ik geef het meteen toe: ik ben jaloers.....

    Maar wel gaaf dat je (weer) een aantal boeiende (en leerzame) sessies hebt kunnen volgen.

    Robert
    Last edited by Robert; 20-May-03 at 13:29.

  15. #15
    TCustomVader JosAikema's Avatar
    Join Date
    May 2002
    Location
    Harderwijk
    Posts
    1,491
    Marcel,

    Geweldige samenvattingen. Zolang mijn baas er nog niet van overtuigd is dat de SDGN en CTTM geen weg gegooid geld is, moet ik het hier mee doen.

    Jos
    Vanaf 1 oktober 2004 geen Delphi programmeur meer

Page 1 of 2 1 2 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Similar Threads

  1. IE ftp probleem bij xp 2003 sp2
    By Luig?¡ in forum Koffiehoek
    Replies: 11
    Last Post: 09-Sep-04, 20:19
  2. Applicatie in combinatie met Windows 2003
    By JackBigMac in forum Algemeen
    Replies: 1
    Last Post: 14-Jul-04, 13:56
  3. NLDelphi op BorCon 2003
    By Richard in forum De website
    Replies: 12
    Last Post: 13-Nov-03, 10:28
  4. Cttm 2002
    By Richard in forum Koffiehoek
    Replies: 9
    Last Post: 14-May-02, 21:28

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •