Results 1 to 2 of 2

Thread: Introductie en To-Do

  1. #1
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269

    Introductie en To-Do

    Wat is het?

    NLDZipBackup is een vrij simpele tool om een map te backuppen naar een ZIP bestand. Hierbij biedt het de mogelijkheid om de bestandsnamen te voorzien van een datum (bijvoorbeeld: backup-26-05-2003.zip). Standaard negeert NLDZipBackup bestanden zonder het 'Archive' attribuut, welke door Windows wordt ingesteld zodra het bestand wijzigt, en zal van bestanden die dat attribuut wel hebben het attribuut weghalen zodat deze bij een volgende sessie wordt genegeerd. Optioneel is een "-noarchive" parameter mee te geven, wat ervoor zorgt dat NLDZipBackup alle bestanden wegschrijft en het 'Archive' attribuut met rust laat.

    Ook is er een "-nochange" parameter die ervoor zorgt dat, mits "-noarchive" niet is opgegeven uiteraard, het Archive attribuut wel wordt gecontroleerd, maar niet wordt gewijzigd. Zo is het mogelijk om 2 backups te maken. Ik gebruik het bijvoorbeeld om een bestand met datum weg te schrijven (backup-26-05-2003.zip) met alleen de gewijzigde bestanden van die dag (zodat ik later terug kan kijken), en daarnaast naar een bestand met vaste naam (backup-full.zip) die dan de laatste versie van alle bestanden bevat, wat erg makkelijk is als je het weer terug moet zetten.


    Hoe geef ik de datum op?

    In het doel-bestand kan je variabelen gebruiken die de datum bevatten:

    %d = Dag, zonder voorgaande 0 (b.v. 3)
    %D = Dag, met voorgaande 0 (b.v. 03)
    %m = Maand, zonder voorgaande 0 (b.v. 7)
    %M = Maand, met voorgaande 0 (b.v. 07)
    %y = Jaar, 2 decimalen (b.v. 03)
    %Y = Jaar, 4 decimalen (b.v. 2003)



    En waar download ik al dit moois?

    NLDZipBackup is uiteraard uit de FreeVCS database te halen, maar een zogenaamde 'stable' release staat ook op de FTP voor het gemak:


    NLDZipBackup-src.zip (source code, 2 kb)
    NLDZipBackup-bin.zip (gecompileerde EXE, 300 kb)


    Alle FreeVCS backups zijn uiteraard hier beschikbaar.


    Wat heb ik nog meer nodig?

    Om de EXE te draaien: niks. Om de source te compileren heb je in ieder geval ZipForge 2 nodig. Deze is free for personal use en dus gewoon te downloaden. Uiteraard is iedereen vrij om ZipForge te vervangen door een open-source ZIP library (en dit ook aan mij door te geven zodat deze ook op NLDelphi kan worden gezet ), maar die voldeden geen van allen aan mijn eisen.

    In de licentie staat dat personen (zonder achterliggend commercieel bedrijf) vrij zijn de gecompileerde EXE's beschikbaar te stellen aan derden, en daarnaast heb ik persoonlijk nog een email-conversatie gehad met de heren/dames van AidAim waarin ze dit nogmaals bevestigde, dus ik zie geen bezwaar. Maar nogmaals, indien iemand een andere ZIP library inbouwt hoor ik dit graag zodat de rest er ook van mee kan genieten .


    Opmerking voor batch bestanden

    Aangezien het wel handig kan zijn om NLDZipBackup als dagelijkse taak te draaien is het misschien ook makkelijk hier een batch-bestand voor te maken. Waar je in dat geval op moet letten is dat de %-tekens problemen zullen veroorzaken. Om dit op te lossen is het noodzakelijk om dubbele %-tekens te gebruiken. Een voorbeeld:


    Code:
    NLDZipBackup.exe myimportantfolder backup-%%D%%M%%Y.zip

    To-Do

    • Geen specifieken plannen, tenzij er verzoekjes zijn
    Qui custodiet ipsos custodes

  2. #2
    Voor de DeX'ers onder ons even een extra post, deze sectie werd nog niet geDeXed.
    Marcel

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Similar Threads

  1. Reacties op artikel 'Introductie tot SQL'
    By Marcel in forum De website
    Replies: 12
    Last Post: 29-Oct-03, 23:48
  2. WebDelphi introductie uitvoeren
    By guy in forum Algemeen
    Replies: 14
    Last Post: 03-Dec-01, 22:51
  3. webDelphi introductie vraagje printen
    By guy in forum Algemeen
    Replies: 4
    Last Post: 17-Nov-01, 11:52

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •