Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 15 of 27

Thread: Reacties op artikel '.NET: Hello world...'

  1. #1

    Reacties op artikel '.NET: Hello world...'

    Welkom bij mijn eerste .NET artikel....... Eeeeeh, .NET? We zijn hier toch op NLDelphi? Dat klopt helemaal, maar regelmatige forumbezoekers weten dat ik .NET al een tijdje aan het volgen ben,
    al was dat vanaf een grote afstand. Maar .NET komt steeds dichterbij nu ook Borland binnenkort de tools daarvoor gaat uitbrengen, eerst C# Builder (in Nederland geïntroduceerd op de
    NLDelphi chat, toen nog onder de naam SideWinder) en later in het jaar natuurlijk Delphi voor .NET.



    Ben ik dan opeens .NET guru? Nee, zeker niet. Als je deze artikelen leest lees je een verslag van mijn eerste stappen met .NET. Die eerste stappen zijn dan ook nog eens in een vreemde taal.
    Omdat Delphi voor .NET nog niet beschikbaar is zal ik voorlopig C# gebruiken voor mijn zoektochten. Oftewel, het wordt een zoektocht op het vreemde eiland dat we .NET noemen, waar ze een nieuwe
    taal spreken die ik nog niet ken. Verder heb ik ook nog eens nieuwe wandelschoenen want de Visual Studio IDE is volledig nieuw voor me. Kortom: er is genoeg te leren en in de artikelen zal ik
    best eens dingen schrijven die bij nader inzien toch niet helemaal kloppen.

    Lees het artikel...

    ...of reageer op dit artikel als reply op deze thread.
    Marcel

  2. #2
    Ik heb het artikel gelezen en ik moet zeggen dat ik zo op het eerste gezicht het gevoel heb dat ik wel snel kan wennen aan .Net. Natuurlijk is het even anders. Wanneer je in C# gaat programmeren, dan zul je ongetwijfeld de syntax verwarren met Delphi, maar dat heb ik nu ook al omdat ik Delphi, VBA en af en toe JavaScript programmeer. Er komt wat dat betreft een taal bij.
    Wat misschien nog wel verwarrender is, is de opdeling van 'classes' (als ik het nog zo mag noemen) in namespaces. Ik denk dat het wel even wennen gaat worden om mijn TForm class ineens in een namespace op te moeten zoeken, en ik denk vooral dat het erg verwarrend gaat zijn aangezien de verdere syntax en ontwikkel omgeving wel hetzelfde is als wat ik al jaren gewend ben. (Ik neem tenminste aan dat er in de syntax en in de omgeving niet veel gaat veranderen.)

    Toch heb ik het gevoel dat de overstap vrij vlot zal verlopen.

    Een vraag die ik overigens niet beantwoord heb gezien (hetgeen ik ook al miste in het artikel 'Het einde van object oriëntatie?') is de vraag of dit alles nu niet vertragend werkt? Dat classes die je relatief weinig gebruikt beter zijn dan een 'simple type' lijkt me duidelijk. Ik gebruik liever een StringList dan een array omdat de mogelijkheden ruimschoots opwegen tegen de overhead, maar als een simpel type zoals een Integer (die nu door de compiler vaak nog in een processor register wordt gestopt) ook al een complex type (een class) wordt, halen we ons dan niet veel te veel overhead op de hals, of kan de computer van tegenwoordig daar wel mee omgaan?
    Voor zakelijke software zal het ook nog wel meevallen denk ik, maar wat nu met bijvoorbeeld games? Het lijkt me toch niet dat je een supersnelle 3D engine kunt schrijven als je zelfs een Integer moet gaan createn...
    1+1=b

  3. #3
    Old Navigator Matthijs's Avatar
    Join Date
    Mar 2001
    Location
    Ede, NL. Delphi: Delphi 7/2005 :). Matthijs schrijf je Matthijs
    Posts
    2,199
    Door het artikel heb ik ook eens de VS.NET 2003 opgestart. Code aan het handje van Marcel ingetikt en ...
    Verschillen met de Delphi IDE? Bijna niet. Als je op [ctrl][spatiebalk] drukt zie het zelfde als in Delphi: Een keurige pop-up met de mogelijkheden op dat moment.
    Verder is het wel zwaar zoeken naar de verschillende properties, om maar niet te spreken over mijn zoektocht naar de toolbox
    Afin als je dan eindelijk zover bent... denk je: Het lijkt zoveel op Delphi, F9 en gaan met die banaan!
    Verschijnt er op eens een rode stipje (nou ja stipje ) in de kantlijn en heb je een breakpoint gezet! Afin terug naar het artikel en dan blijkt met F5 laat je je programma runnen
    In het vervolg misschien toch maar eerst de handleiding lezen, maar ja het was eigenlijk nog geen kwestie van: "If everything else fails ...."

    Maar goed: Leuk artikel, Marcel en ... "Keep them coming"!
    What's in a sig?

    Would my posting be less valuable if it didnot have a sig? (Vrij naar William S.)

    Let op de kleine lettertjes. For all postings: e&oe!
    This program performed an illegal function, the police are on their way

  4. #4

    Namespaces

    Ik denk eerlijk gezegd dat dat mee gaat vallen. Ik vind het eerlijk gezegd wel logisch om mijn Form (maar ook de MessageBox) terug te vinden in System.Windows.Forms. Overigens ben ik naar aanleiding van je opmerking even verder gaan zoeken. Ik heb mijn formulier in de namespace WINHelloWorld.Default gezet en vervolgens een nieuwe classe gemaakt in een nieuwe namespace:
    Code:
    namespace WINHelloWorld.Second
    {
    	public class TestClass
    	{
    		public TestClass()
    		{
    		}
    
    		public void SayHelloWorld()
    		{
    			MessageBox.Show("Hello world from TestClass");		
    		}
    	}
    }
    Deze classe mag ik aanroepen als:
    Code:
    		private void button1_Click(object sender, System.EventArgs e)
    		{
    			WINHelloWorld.Second.TestClass Test;
    			Test = new WINHelloWorld.Second.TestClass();
    			Test.SayHelloWorld();
    		}
    	}
    ... maar ook als:
    Code:
    		private void button1_Click(object sender, System.EventArgs e)
    		{
    			Second.TestClass Test;
    			Test = new Second.TestClass();
    			Test.SayHelloWorld();
    		}
    	}
    Kortom, ik hoef dus niet altijd het volledige path naar mijn namespaces op te geven.
    Marcel

  5. #5

    Performance

    Ik denk inderdaad dat de performance best iets minder kan zijn. Maar dat zou alleen met die integer zelf zijn. Zodra je die integer gaat bewerken, bijvoorbeeld naar een string gaat omzetten zal het weinig uitmaken of je een IntToStr(i) doet of een i.toString. Maar goed, verlies aan performance hebben we eigenlijk al sinds de eerste DOS versie en de hardware heeft dat ruimschoots goedgemaakt. Je zag inderdaad ook bij de overgang naar Windows dat games heel conservatief op DOS bleven draaien, maar die zijn uiteindelijk toch ook allemaal overgestapt.

    Ik weet niet waar de bottleneck van de games op het moment zit (CPU, graphices, ...) maar ik kan me inderdaad voorstellen dat games niet als eerste over zullen stappen. Business software draait nou eennmaal meer op centrale servers en daar is het geen probleem om een hogere CPU en een paar honderd Mb extra te installeren.
    Marcel

  6. #6
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Een Int.ToString zal niet trager zijn, maar rekenen met die int wel degelijk; je kan het niet meer direct aan de CPU overlaten. En laten games nou erg afhankelijk zijn van dat soort berekeningen . Maar goed, je mag een ontwikkelomgeving niet beoordelen op specifieke situaties, net zo min als je mag zeggen dat Delphi onderontwikkeld is omdat het geen device drivers kan schrijven zonder hulp.

    Het artikel is duidelijk, weer een uitstekend werk. De namespaces zullen wennen zijn, maar als mede-OO-freak kan ik hier geen bezwaar tegen maken. Ik blijf C een ranzige taal vinden, dus het wachten is eigenlijk op Delphi.NET... ik ben benieuwd. Ik hoop in ieder geval dat, zoals volgens mij 'beloofd' is door Borland, de native compiler er nog wel in zit, zodat je zelf kan bepalen of .NET de uitkomst is voor een situatie, maar zeker voor bedrijven ziet .NET er op dit moment inderdaad uit als een leuk nieuw speeltje .
    Qui custodiet ipsos custodes

  7. #7
    Originally posted by PsychoMark
    Maar goed, je mag een ontwikkelomgeving niet beoordelen op specifieke situaties, net zo min als je mag zeggen dat Delphi onderontwikkeld is omdat het geen device drivers kan schrijven zonder hulp.
    Waarom niet? Er wordt toch ook veel op VB gescholden omdat het trage code zou opleveren? Als je geen drivers kan schrijven in Delphi, dan mag dat best gezegd worden, en als je geen games kan schrijven in .Net, dan mag dat ook bekend zijn, en ik kom daar liever vroeger dan later achter.
    1+1=b

  8. #8
    Een ander .Net vraagje. (Wordt waarschijnlijk ook wel ergens al genoemd, maar we zijn hier nu zo lekker aan't keuvelen..)

    Hoe zit het met case sensitivity? Delphi (Pascal) is in basis niet case sensitive. C is dat bijvoorbeeld wel. Aangezien Windows in basis in C is geschreven, en de API etc ook case sensitive is, zou het best kunnen zijn dat de namespaces ook case sensitive worden. Dat wordt dan wel erg veel code om op te letten. Ik heb er zelf niet zo'n probleem mee, sterker nog, ik zal mijn code vaak verbeteren als de case me niet bevalt, maar veel mensen zullen juist graag in een taal als Delphi proggen omdat deze regel niet van toepassing is. Hoe gaat Delphi hier straks mee om?
    1+1=b

  9. #9
    Ik denk dat pascal gewoon case insensitive blijft. De reden is heel simpel volgens mij. Alle code worden eerst gecompiled naar Intermediate Language. Deze is een soort precompiled code door een compiler van de desbetreffende taal. Deze precompiled code is dan weer benaderbaar door de JIT Compiler De jit compiler zorgt dat alle stukjes precompiled code weer in native code speciaal voor die computer zodat het geoptimaliseerd is voor die computer.

    ik hoop dat het een beetje begrijpbaar is

  10. #10
    Originally posted by PsychoMark
    Een Int.ToString zal niet trager zijn, maar rekenen met die int wel degelijk; je kan het niet meer direct aan de CPU overlaten.
    Vandaar ook de, overigens nog heel voorzichtige plannen van MS en Intel om .NET in de CPU op te nemen. Of dat ooit werkelijkheid gaat worden weet ik niet, maar die geruchten zijn er wel.

    Originally posted by PsychoMark
    Ik hoop in ieder geval dat, zoals volgens mij 'beloofd' is door Borland, de native compiler er nog wel in zit, zodat je zelf kan bepalen of .NET de uitkomst is voor een situatie
    Klopt, er komt één IDE waarin je een CLX (de oude VCL), een Visual CLX (de oude CLX), een VCL.NET en een FCL (native .NET) applicatie kunt bouwen.
    Marcel

  11. #11
    Originally posted by Marcel
    Vandaar ook de, overigens nog heel voorzichtige plannen van MS en Intel om .NET in de CPU op te nemen. Of dat ooit werkelijkheid gaat worden weet ik niet, maar die geruchten zijn er wel.

    Klopt, er komt één IDE waarin je een CLX (de oude VCL), een Visual CLX (de oude CLX), een VCL.NET en een FCL (native .NET) applicatie kunt bouwen.
    wow dat gaat voor verwarring zorgen CLX die voor oude VCL staat Visual CLX voor oude CLX

  12. #12
    Originally posted by GolezTrol
    Hoe zit het met case sensitivity? Delphi (Pascal) is in basis niet case sensitive. C is dat bijvoorbeeld wel. Aangezien Windows in basis in C is geschreven, en de API etc ook case sensitive is, zou het best kunnen zijn dat de namespaces ook case sensitive worden.
    Delphi wordt niet case sensitive. Misschien zullen de namespaces case sensitive worden omdat er een C dodo een namespace nldelphi.opensource en een namespace nlDelphi.openSource maakt, maar dat zal dan ook het enige zijn.
    Marcel

  13. #13
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Originally posted by GolezTrol
    Waarom niet? Er wordt toch ook veel op VB gescholden omdat het trage code zou opleveren? Als je geen drivers kan schrijven in Delphi, dan mag dat best gezegd worden, en als je geen games kan schrijven in .Net, dan mag dat ook bekend zijn, en ik kom daar liever vroeger dan later achter.

    Tussen gebreken noemen en je complete oordeel daarop baseren zit een groot verschil . Ik noemde het driver-voorbeeld omdat ik dat vaak heb gehoord van C-aanhangers als een minpunt van Delphi. Maar uiteindelijk komt het toch weer neer op 'the right tool for the right job'. Ik ben in ieder geval blij dat Borland ons de keuze geeft, want .NET als enige onwikkelomgeving zie ik niet zo zitten (zeker omdat ik absoluut nog niet geloof dat .NET buiten MS om kan gaan zodat platformen als Linux voorlopig niet ondersteund worden)...
    Qui custodiet ipsos custodes

  14. #14
    Linux heeft al een bijna werkende .Net framework http://www.go-mono.com/

  15. #15
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Originally posted by Link
    Linux heeft al een bijna werkende .Net framework http://www.go-mono.com/

    Dat was inderdaad te verwachten, maar hoe erg zal MS z'n best doen om hun software compatible te houden? Ik zie MS er nog wel voor aan om alles en iedereen dwars te zitten en te forceren hun eigen platform te gebruiken .
    Qui custodiet ipsos custodes

Page 1 of 2 1 2 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Similar Threads

  1. Reacties op artikel 'Rave artikel 1: De basis'
    By Marcel in forum De website
    Replies: 14
    Last Post: 26-Jul-05, 10:05
  2. Reacties op artikel '.NET: Hello DataSets...'
    By Marcel in forum De website
    Replies: 19
    Last Post: 20-Apr-05, 00:11
  3. Replies: 6
    Last Post: 24-Feb-05, 23:11
  4. CTTM 2003
    By Marcel in forum Koffiehoek
    Replies: 26
    Last Post: 02-Jun-03, 13:02

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •