Results 1 to 12 of 12

Thread: Indy components, internet clients & servers

  1. #1

    Indy components, internet clients & servers

    Zodra je iets gaat programmeren voor internet merk je dat de met Delphi meegeleverde internet componenten niet echt lekker werken en wat beperkt zijn. Gelukkig zijn er betere: Indy components. Indy bestaat uit een verzameling componenten waarmee je in de meeste gevallen zowel de server als de client kunt programmeren.

    Een aantal bekende protocollen:

    • FTP
    • HTTP
    • POP3
    • NNTP
    • SMTP
    • Telnet
    Indy heeft er allemaal clients voor. Ik gebruik Indy onder andere voor de mailafhandeling van NLDelphi. Als je een mail verstuurt via de e-mail pagina, of je zelf aanmeldt voor de nieuwsbrief wordt dit m.b.v. een Indy SMTP component verstuurd.

    Overigens heeft Borland ook gezien dat de bestaande componenten niet best zijn: bij zowel Kylix als Delphi 6 wordt Indy standaard meegeleverd.

    Prijs: Open Source
    Waar: www.nevrona.com/indy
    Marcel

  2. #2

    Post

    Wat ik me eigenlijk afvraag is of je deze website ook gemaakt hebt met behulp van delphi.
    Aan de website te zien kan het niet anders want het is gewoon schitterend opgezet.

    Ik wil graag een beetje aan internet programmatie beginnen dus een cursusje of artikel hierover zou welkom zijn.

    Laatst heb ik via mijn werk een opleiding gevolgd over ASP. Maar dat vind ik maar niks. Ben benieuwd naar de Borland-oplossing daarvoor.

  3. #3
    Member
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Hengelo (OV)
    Posts
    39
    Zover ik kan zien, is deze website juist niet opgezet met delphi. Volgens mij wordt er gebruik gemaakt van php en de database zal dan wel MySQL zijn.
    Als je een webapplicatie met behulp van delphi wilt bouwen kun je het beste gebruik maken van het webbroker framework. Dit framework is beschikbaar in
    Delphi 3/4 client-server en in Delphi 5/6 pro/enterprise. Met behulp van dit
    framework kun je bijvoorbeeld een isapi.dll produceren, voor meer infomatie
    hierover kun je gaan naar :

    www.matlus.com

  4. #4
    Het forum is inderdaad gemaakt met PHP, dat heb ik ook niet zelf gebouwd.

    De volgende onderdelen zijn wel in Delphi gemaakt:

    • Hoofdpagina, samenvattingen uit de database
    • Nieuwspagina, uit de database
    • NLDelphi links
    • Nieuwsbrief, registratie en verzenden
    • Printvriendelijke pagina bij de artikelen
    • Statistieken


    Al deze onderdelen maken inderdaad gebruik van een MySQL database en zijn gemaakt met een eigen WebDelphi framework.
    Marcel

  5. #5

    Thumbs up

    Mooi staaltje van integratie van de diverse technieken moet ik zeggen.

  6. #6
    Dank je! Het is inmiddels ook al een aardig leerzame site geworden en dan heb ik het nu niet over de inhoud, maar over de technieken. En er blijft altijd werk aan, maar dat is alleen maar leuk. Ik ben momenteel bezig om de database connectie van ZeosDBO over te zetten naar dbExpress, daar verwacht ik wel weer wat snelheidsverbetering van.
    Marcel

  7. #7
    En draait het nu inmiddels (half jaar later) met dbExpress en is de snelheidsverbetering ook geworden wat jij gedacht had?

    Gewoon uit nieuwsgierigheid.

    Groetjes Greta.
    Niets is zo gemakkelijk als het lijkt.

  8. #8
    Vanwege de problemen met Delphi 6.01, dbExpress en CGI applicaties heb ik nog niet alles overgezet. Er draait nu een gedeelte met TMySQL en een gedeelte met dbExpress. De snelheid van beide is bijna gelijk, zeker voor een website zijn de verschillen verwaarloosbaar omdat de traagste factor toch internet zelf is. Beiden zijn zeker sneller dan ZeosDBO en omdat de laatste niet echt meer wordt onderhouden was de keuze voor dbExpress duidelijk. Dus langzamerhand zal alles naar dbExpress gaan.
    Marcel

  9. #9
    DbExpress en TMySQL is dat iets van Delphi 6? (kom het namelijk niet in Delphi 5 tegen) Of zijn het componenten. En heb je misschien ook een link of zoiets waar meer informatie over DbExpress en TMySQL te vinden is.

    Groetjes Greta.
    Niets is zo gemakkelijk als het lijkt.

  10. #10
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Qui custodiet ipsos custodes

  11. #11
    En dbExpress is inderdaad Delphi 6 (en Kylix). Inmiddels is dbExpress officiëel door Borland als opvolger van de BDE genoemd (zie NLDelphi voorpagina). Als je de beschikking hebt over Delphi 6 zou ik er zeker eens naar kijken. Het is een erg dunne laag zonder veel installatieoverhead. Je hebt zelfs een mogelijkheid de benodigde DLL's mee te linken, dan hoef je (naast je database client) niets meer te installeren.
    Marcel

  12. #12
    Klinkt goed. Alleen jammer genoeg heb ik nog geen Delphi 6. Dus hou ik het eerst nog maar even bij het verkenen en uitproberen van TMySQL.

    Groetjes Greta.
    Niets is zo gemakkelijk als het lijkt.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Similar Threads

  1. Replies: 12
    Last Post: 30-Jan-04, 00:26
  2. Hoe de Internet Connection kiezen met Indy?
    By Dany in forum WebDelphi
    Replies: 5
    Last Post: 26-Sep-03, 14:16
  3. Indy components
    By Marcel0000 in forum Algemeen
    Replies: 4
    Last Post: 25-Aug-02, 22:47
  4. Indy components
    By Marcel in forum Componenten sets
    Replies: 0
    Last Post: 21-Oct-01, 22:49

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •