Results 1 to 13 of 13

Thread: Eigen software bedrijf(je)

  1. #1
    Senior Member Willemm's Avatar
    Join Date
    Oct 2001
    Location
    Tilburg
    Posts
    797

    Eigen software bedrijf(je)

    Beste Mensen,

    Ik heb (nog) geen vergevorderde plannen, maar toch ben ik zeer
    benieuwd wat er allemaal komt kijken bij het opzetten van je
    eigen software bedrijf(je). Waarover (behalve alle software
    licenties) moet ik allemaal beschikken wil ik software aan de
    man kunnen & mogen brengen? Dus dingen als KVK, Belasting, etc etc.

    Is er misschien iemand met ervaring met het opzetten van een
    eigen bedrijf? En zo ja, kun je er dan iets meer over vertellen.
    Wat zijn zoal de kosten / risico's etc etc.

    Bvd,
    Willem.
    Een vraag zal nooit dommer zijn dan degene die hem stelt.

  2. #2
    TCustomVader JosAikema's Avatar
    Join Date
    May 2002
    Location
    Harderwijk
    Posts
    1,491
    Willem,

    Het ligt er een beetje aan wat precies je bedoelingen zijn. Wil je naaste je gewone werk software ontwikkelen en dat als standaard pakket verkopen? Of wil je je baan opzeggen en een bedrijf beginnen dat software ontwikkelt voor klanten? Of misschien nog anders?
    Vanaf 1 oktober 2004 geen Delphi programmeur meer

  3. #3
    Senior Member Willemm's Avatar
    Join Date
    Oct 2001
    Location
    Tilburg
    Posts
    797
    Mijn huidige baan opzeggen is in deze tijd wel heel gewaagd.
    Ik heb het er samen met een oud collega wel eens over om
    in het klein iets voor ons zelf op te zetten. Mocht dit dan z??
    goed gaan, kunnen we hierin altijd nog doorgroeien, maar vooralsnog
    zijn het nog maar ideeën. Dus eigenlijk gewoon avond / weekend uren
    besteden aan het ontwikkelen van software & deze op wat voor manier
    dan ook aan de man proberen te brengen.

    Ik ben me wat dat betreft een beetje aan het oriënteren.
    - Hoe zet je een bedrijfje op ?
    - Wat zijn de kosten ?
    - Wat voor software gaan we ontwikkelen ?
    - Enz.
    Een vraag zal nooit dommer zijn dan degene die hem stelt.

  4. #4
    TCustomVader JosAikema's Avatar
    Join Date
    May 2002
    Location
    Harderwijk
    Posts
    1,491
    Een bedrijfje opzetten is niet zo heel moeilijk. Ik zou even naar de Kvk gaan en daar een starterspakket halen. Daar staat alles in.

    Je moet je inschrijven bij de Kvk (+- 60 euro per jaar). Daarnaast een BTW-nummer aanvragen om de BTW te kunnen terug vragen. Dit aanvragen is aan bepaalde voorwaarden verbonden, dus ik zou vooral dat starterspaket even bekijken.

    En wat voor software je gaat ontwikkelen moet je zelf bedenken. Ik zou niet zomdaar beginnen en dan maar kijken waar de markt op zit te wachten. Ik zou op dit moment alleen een bedrijf opstarten wanneer ik een goed idee had voor een softwarepakket.
    Vanaf 1 oktober 2004 geen Delphi programmeur meer

  5. #5
    Senior Member Willemm's Avatar
    Join Date
    Oct 2001
    Location
    Tilburg
    Posts
    797
    Zoals ik het zie heb je 2 categorieën:

    1. Maatwerkoplossingen (bedrijven)
    2. Totaalpakketten (particulieren)

    Maatwerkoplossingen voor bedrijven is volgens mij geen optie wanneer
    je alleen in de avonduren en weekenden bezig bent. Tenminste, dan
    zul je geen grote vis aan de haak slaan. (in ieder geval niet wanneer je
    als bedrijf klein & onervaren bent. denk ik)
    Misschien oplossingen bieden voor kleine zelfstandigen die niet in staat
    zijn zelf 'zware' administratieve pakketen aan te schaffen.

    Met totaalpakketten kun je natuurlijk alle kanten op.
    Afgezien van wat je gaat maken:
    Hoe distribueer je zoiets? (Internet? Winkels? Per Post?)
    Hoe druk je cd's / diskettes? (Uitbesteden? Zelf kopiëren / printen?)
    Enz.

    Weet iemand waar ik antwoord kan vinden op dit soort vragen?
    Een vraag zal nooit dommer zijn dan degene die hem stelt.

  6. #6
    TCustomVader JosAikema's Avatar
    Join Date
    May 2002
    Location
    Harderwijk
    Posts
    1,491
    Ik denk dat je veel dingen zelf moet gaan uitzoeken. Ik zou een totaalpakket bouwen, op internet plaatsen, via internet laten bestellen en zorgen dat veel mensen weten dat je pakket bestaat (zoekmachines).

    CD's bakken zou ik uitbesteden, is tegenwoordig niet zo duur. Zijn genoeg jan doedels die dat aanbieden.
    Vanaf 1 oktober 2004 geen Delphi programmeur meer

  7. #7
    Hoi,

    Als ik zoiets zou doen, dan een standaardpakket. Maar die zijn er ook al veel te vinden. Het moet natuurlijk leuk zijn om te maken en vooral belangrijk iets origineels.

    - Officieel gedrukte cd's staan professioneler dan zelf gebakken cd's.
    - Een website bouwen die veel info over het pakket biedt, waar je vragen kunt stellen, etc.

    Tis dat de tijd me ontbreekt.

    Succes

  8. #8
    Ik denk dat het uiterlijk van je CD tje niet zo belangrijk is.
    Mensen zien 'm toch pas nadat ze'm hebben gekocht, en op dat moment gaat het er alleen nog maar om of de software is wat ze ervan verwachten. Daar verandert een mooie print niets, of in ieder geval heel weinig aan.

    Ik zou meer aandacht besteden aan de website, en misschien een mooie folder/brochure. Vooral het papierwerk is een flinke investering die je niet zomaar wilt doen. Ik denk dus dat het het beste is om daar nog even mee te wachten.

    De gemiddelde manager geilt op termen als XML en het is dus zeker handig om er van dat soort spul in te stoppen, al is het maar om twee instellingen in op te slaan. Aan de andere kant zijn het wel weer vaak de technische mensen, de beheerders die de knoop door moeten hakken. Gebruiksgemak en vooral beheersgemak is dus belangrijk.
    1+1=b

  9. #9
    staat toch prof. een gelabelde cd maar voor begint software bedrijf niet belangerijk...

    ik zou als ik jouw was eerst een plan maken van wat je wilt denk aan: programmeren,hoe,wanneer,waarvoor,hoeveel,distribu tie,etc etc...
    er komt behoorlijk wat bij kijken en zover ik weet is de programmeer sector behoorlijk op z'n gat dus je moet wel met wat nieuws komen

  10. #10
    Willemm,

    Let op!!!!!

    Leveren aan bedrijven is heel simpel (zolang het geen detachering is). Je schrijft je in bij de KvK, vraagt een BTW nr aan (en advies, neem een AVB, een aansprakelijkheidsverzekering bedrijven). Ook een tip, gebruik vanaf het begin goede leveringsvoorwaarden (als je ze zelf schrijft even laten checken door een advocaat, kost een paar honderd euro).

    Als je zorgt dat je alles netjes op papier zet, dan zal dat goed gaan.

    Leveren aan particulieren is een ander verhaal. Officieel mag je niet aan particulieren leveren, behalve als je een AOV diploma (vroegere middenstand) hebt. In de praktijk kun je gewoon aan particulieren leveren, maar bij klachten (van je concurrent) kan het zijn dat je daarmee moet stoppen.

    Als je een site als share-it gebruikt, weet ik niet hoe het zit. Share-it is een bedrijf, zij leveren aan de particulier. Dus het zou kunnen dat dat een uitzondering is.

    Wel iets om rekening mee te houden.

    Zoals jij wilt beginnen, zou ik een starterspakket halen (is al eerder gezegd), een startersbijeenkomst bezoeken, en bij de belastingdienst de starters CD ophalen (of het boek aanvragen).

    Zorg wel voor een goede administratie. Verder zou ik dan gewoon starten. Je zit in Oisterwijk (KvK Tilburg volgens mij). Sluit je dan ook aan bij de JOST, een ideale manier om snel een netwerk op te bouwen.


    Kijk wel even in je contract, of je nevenactiviteiten mag hebben. Soms worden die nl expliciet verboden als ze in het verlengde liggen als wat je in je baan doet.

    Veel succes


    Benno

  11. #11
    Konijnus Digitalus Bobo's Avatar
    Join Date
    Jul 2003
    Location
    Pernis
    Posts
    338
    Willemm,

    Samen met een aantal vrienden heb ik ook een tijdje een eigen bedrijf gehad voor standaardsoftware (voor particulieren).

    Ons grootste probleem is steeds geweest om de producten in de winkel te krijgen. Uitgeverijen van software zijn momenteel niet zo happig op nieuwe (onbekende) leveranciers en bij het zelf benaderen van winkelketens e.d. nekt het je als je misschien wel technisch maar niet verkooptechnisch begaafd bent Als je dus naast via het internet ook op deze wijze wilt verkopen zorg dan dat je over iemand beschikt die wel dit talent heeft.

    Iets wat je je daarnaast moet realiseren is dat je ook support zult moeten leveren. Zeker als je product een beetje begint te lopen kan dat (zeker op de particuliere markt) een aardige klus worden die een groot deel van je tijd op gaat slokken. Onze ervaring was dat je minstens de helft van je tijd bezig bent met zaken die weinig met programmeren te maken hebben (en ik neem aan dat dat hetgene is wat je het lolligst aan het hele idee vindt

    Een derde punt is dat je bij standaardsoftware een hoop geld uitgeeft (zeker als je cd's laat branden, hoesjes drukken etc. etc.) voordat er daadwerkelijk iets binnenkomt (ALS er iets binnenkomt). Wat dat betreft ben je met het doen van projecten in ieder geval van te voren al verzekerd van je inkomsten ..Misschien iets om in het begin te combineren? Een standaardproduct ontwikkelen en maatwerk doen als (vaste) bron van inkomsten?

    Anyway, misschien klink ik een beetje negatief, dat is zeker niet de bedoeling. Ik heb er ook een hoop lol van gehad en als je je eigen product gereviewed ziet in een tijdschrift geeft dat zeker een kick ..

    Mocht je besluiten een bedrijf te beginnen, succes ermee!

  12. #12
    Natuurlijk kun je (afhankelijk van wat je product is) ook een standaardproduct rechtsreeks bij bedrijven gaan slijten. Je hoeft niet te wachten tot iemand een doosje komt halen in de winkel..
    Ook het opsturen van een kopietje naar wat tijdschriften kan misschien voor wat naamsbekendheid zorgen zo zijn er wel meer manieren om je product toch nog een beetje te veilen zonder meteen klauwen met geld uit te geven aan marketing.
    1+1=b

  13. #13
    't is dat we op deze site geen reclame mogen maken maar WillemN, ik denk/vind dat je met betrekking tot de pro's en con's van het starten van een eigen bedrijf gewoon veel vragen moet stellen. Vragen aan deskundigen of aan personen die de stap naar een eigen bedrijf, hoe groot of klein ook, al eens gemaakt hebben.
    Je zult ervaren dat, zoals al eerder beschreven, het feitelijke "starten" van een bedrijf niet veel voorstelt: twee wandelingen (KvK en Belastingdienst) zijn voldoende.

    Ook zul je ervaren dat de medewerking van deze instanties bijzonder goed is: men helpt je graag op weg ook al kunnen ze het niet leuker maar wel makkelijker maken.

    Dan zijn er nog de banken die je, ook al heb je geen krediet nodig, toch graag en gratis willen helpen: zowel de ABN als de ING hebben uitstekende zogenaamde "startersmappen" met vragenlijsten die je aan het denken zetten.

    Dan is er een aardig boekje in omloop ("leidraad de startende ondernemer", door Robert J. Blom (naamgenoot, geen familie, van Graydon), te verkrijgen via ISBN 90 7534 8045. Kost weinig maar het geeft, zoals de titel al aangeeft, een handige leidraad voor het starten van een eigen bedrijf. Belangrijk gegegen: denk na, ook over een simpel ondernemingsplan en over de ideeen daarbij: zonder een goed idee (en dan wel degelijk en uitvoerbaar) kom je niet zover.
    Er zijn starters die een bedrijf starten uit onvrede bij hun werkgever. Zonder goed idee en/of deskundigheid maar met onvrede over hun werkgever hebben zij het zwaar... Een eigen bedrijf lijkt in dat geval het "walhalla" en dat is zonder deskundigheid, idee, plan en ondersteuning dus helemaal niet zo.

    Zo, een hoop tekst voor een koffiehoek.... Kijk eens op http://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/sp...eming_starten/ en bij eventuele raad en daad weet je de koffiehoek van NLDelphi wel te vinden! Ik wens je vreselijk veel succes en vooral plezier!

    p.s. Over het verkopen van software kan ik je niets vertellen maar dat had je inmiddels wel begrepen.... Dat komt wel in je ondernemingsplan te staan, toch?

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Similar Threads

  1. LEAD Software is nieuwe NLDelphi sponsor
    By Marcel in forum De website
    Replies: 25
    Last Post: 06-Feb-05, 17:34
  2. Veilig software downloaden
    By PiSymbol in forum Koffiehoek
    Replies: 18
    Last Post: 17-Dec-04, 10:31
  3. LEAD Software is nieuwe NLDelphi sponsor
    By Marcel in forum Nieuws
    Replies: 0
    Last Post: 17-Dec-04, 00:54
  4. eigen logo (bitmap) voor eigen component
    By Viper in forum Algemeen
    Replies: 2
    Last Post: 27-Feb-04, 00:06
  5. Richedit Demo gebruiken in eigen software
    By AmonRa in forum Algemeen
    Replies: 9
    Last Post: 10-Dec-02, 23:14

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •