Page 1 of 3 1 2 3 LastLast
Results 1 to 15 of 42

Thread: Post hier info over je favo DB techniek

  1. #1
    Member Chilly-B's Avatar
    Join Date
    Jun 2001
    Location
    Hoogeveen
    Posts
    62

    Post hier info over je favo DB techniek

    Misschien beetje stomme vraag maar:

    Wat is jullie favoriete database? Of beter gezegd, welke database technieken
    preferen jullie boven die van de BDE in combi met Paradox?

    ----------------

    Martijn
    "Hey COP if I only had a NOSE like yours..."

  2. #2
    Senior Member
    Join Date
    Dec 2001
    Location
    Rotterdam
    Posts
    219
    In willekeurige volgorde maar wel afhankelijk van het project waar ze voor worden gebruikt:
    MSSQL Server
    Interbase (IBPhoenix)
    MySQL

    Gebruik van engines in de volgorde van 'gebruik ik het liefst' tot 'als het niet anders kan':
    'Native connections': ADO, SQLDirect, IBX components
    DBExpress (Delphi 6)
    BDE

    En dan is het natuurlijk het mooist om een database(-engine) abtracte laag ertussen te zetten waarbij de gebruikte database(-engine) transparant is.

  3. #3
    Hmm, helemaal geen stomme vraag maar juist één die erg moeilijk te beantwoorden is. Je moet altijd kijken naar aantal gebruikers, hoeveelheid data die moet worden opgeslagen. Is het belangrijk dat de database op Windows en/of Linux draait? Zijn er 'politieke redenen' om een database te gebruiken? Sommige bedrijven maakt het niet uit welke database er wordt gebruikt, als het maar Oracle is.

    Als ik het voor het zeggen heb en er geen honderden gebruikers met het programma moeten gaan werken: Interbase. Interbase biedt bijna alles wat ik zoek in een database:

    - Gebruik van (standaard) SQL, stored procedures, triggers, referential integrity
    - Mogelijkheid om zelf functies te schrijven als deze niet standaard aanwezig zijn.
    - Het is een database server die volgens standaard TCP/IP werkt en dus helemaal buiten de standaard beveiliging om kan werken. Met andere woorden: ik hoef gebruikers niet aan te maken in het besturingssysteem alleen omdat ze toegang tot een database willen.
    - Interbase is een database die redelijk simpel te installeren is en na een goede installatie heb je er geen omkijken meer naar.
    - De kosten zijn erg laag. De open source versie is zelfs gratis, maar zelfs de officiële versie is erg laag geprijsd.
    - Interbase kan eventueel ook op een Linux server worden geïnstalleerd. De keuze om de database een eigen machine te geven wordt daardoor makkelijker (goedkoper)


    Het enige nadeel van Interbase is dat er geen prioriteiten aan queries gegeven kunnen worden. Als iemand een slecht SQL statement gebruikt is het mogelijk dat deze de performance van de hele server omlaag brengt, daar zou een bescherming tegen moeten zijn. Overigens speelt dat probleem bij de meeste databases.

    Als je echt grote systemen gaat schrijven wordt Interbase misschien te beperkt, dan zou ik zelf meer aan Oracle denken. Maar dan heb je het opeens over licentie bedragen die je heeeel voorzichtig aan je klant moet vertellen.
    Marcel

  4. #4
    Ik ben op dit moment een grote leifhebber van Interbase / Firebird.

    Ga binnenkort een stoeien met MySql, maar daar weet ik eigenlijk nog niks van.

  5. #5
    Ik gebruik voor de site inderdaad alleen MySQL, dat wordt door de meeste hosting providers aangeboden. Ik denk dat de meeste dingen die ik over Interbase zei ook voor MySQL gelden.
    Marcel

  6. #6
    5th member of nldelphi
    Join Date
    Mar 2001
    Location
    Alkmaar
    Posts
    2,127
    Zie draadje: 96

    Richard
    RLD

  7. #7
    Mijn faforit blijft ORACLE
    maar daar kan dan ook heel veel in
    En hij is supper snel.

    Verder gebruik ik voor standalones vaak bde / odbc oplossingen

    Voor ORACLEe zijn ook native drivers voor delphi te krijgen die direct op SQL-net werken
    Over preformance gesproken :-).

    Sql-Server van microsoft is best ok ook deze benader ik op clients hel liefst met ODBC / BDE oplossingen.
    Delphi Is Just My Dream

  8. #8
    Ik zie dat MySQL veel genoemd wordt. Als je op zoek bent naar een 'gratis' database engine, kijk dan ook eens naar PostgreSQL (of ook wel Postgres SQL). Het is trager in het gebruik dan MySQL, maar stabieler bij een hogere load en mist twee irritante beperkingen van MySQL (geen transacties en geen sub-selects).

    Bas.

  9. #9
    Senior Member
    Join Date
    Jan 2002
    Location
    Nieuwlande, Nederland
    Posts
    612
    Oracle is goed maar niet alleen super-snel maar ook super duur. Daar hoort een vakgebied bij: DBA.

    PostgreSQL krijgt binnenkort mijn aandacht.

    Wat heeft iedereen trouwens op de BDE tegen? Als je die eenmaal aan de praat hebt, is ie super stabiel en heeft alle mogelijke onderhouds en reparatie functies aan boord. Volgens mij is er geen mens die ooit eens goed in BDE32.HLP gekeken heeft naar wat er allemaal met de BDE kan.

  10. #10
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Ik gebruik voor offline gebruik niet vaak een echte database, dus mijn lijstje is klein:



    1. MySQL
    2. DAO




    Waarom MySQL? Het is gratis, vrij snel, cross-platform, wordt ondersteund door veel hosting providers (voor het PHP werk vooral, zo kan ik de database delen tussen mijn app en lokale webserver ) en ik snap de API.

    DAO: Dit stamt nog uit m'n Visual Basic tijd. Makkelijk voor lokaal werk, doet wat 't moet doen, geen gigantische installaties nodig (1 DLL zelfs maar geloof ik ) en wederom: ik weet hoe ik ermee om moet gaan.



    Ik wil dus zo weinig mogelijk afhangen van componenten of layers, daarvoor zijn de toepassingen van mijn databases gewoon niet groot genoeg...

    Sterker nog: 80% van alle 'databases' die ik nodig heb volstaan met een file of record, aangezien het vaak puur is voor opslag van data en deze methode vrij snel is als je toch niet ingewikkeld hoeft te gaan zoeken en sorteren



    (Teo: dat zijn dus tegelijkertijd mijn bezwaren tegen de BDE )
    Qui custodiet ipsos custodes

  11. #11
    Senior Member
    Join Date
    Jan 2002
    Location
    Nieuwlande, Nederland
    Posts
    612
    In jouw geval is het bezwaar tegen de BDE een voor de hand liggende. Bij een klein programma is de BDE inderdaad gauw groter dan het programma.

    Mijn databases zijn misschien ietsje groter dan die van jou. Ik heb eens een blauwe zondagmiddag naar DAO gekeken, en om er iets mee te kunnen moest ik eerst MS-Office installeren (op Win98), daarmee in mijn ogen dezelfde bult extra als de BDE.

    Zou ik een klein progje willen bakken, dan zou ik daar zoals het nu lijkt waarschijnlijk tDBF voor gebruiken.

  12. #12
    Waarom MySQL? Het is gratis,
    Let op, MySQL is niet altijd gratis. Als je MySQL met een commerciële applicatie mee installeerd moet je daarvoor een licentie aanschaffen.

    Zie http://www.mysql.com/support/arrangements.html
    Marcel

  13. #13
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Dan zeg je tegen je klanten "download zelf MySQL"



    Ok ok, niet een ideale oplossing, mee eens, maar ik zal dan ook nooit een MySQL server meeleveren met m'n apps
    Qui custodiet ipsos custodes

  14. #14
    Senior Member
    Join Date
    Jan 2002
    Location
    Nieuwlande, Nederland
    Posts
    612
    Hetzelfde zeg ik ook tegen mijn klanten. Voor Firebird en zeker ook voor Interbase geldt hetzelfde.

    De klanten hebben bij mij de keuze uit "Ik heb het zelf gedownload" of de licentie betalen.

  15. #15
    Senior Member walterheck's Avatar
    Join Date
    Oct 2001
    Location
    Belo Horizonte, Brasil
    Posts
    4,212
    @Teo: bezwaren tegen de BDE? Langzaam, grote footprint, vervelende installatie, vaak conflicten tussen twee apps die allebei BDE gebruiken, en ga zo nog maar even door. BDE was leuk in zijn eigen tijd, maar is ondertussen zwaar achterhaald. Ik gebruik tegenwoordig eigenlijk meestal IB 6 OS met dbExpress. Het kan loeiend snel zijn en biedt mij alles wat ik nodig heb in een db. Verder heeft het (in principe ) geen client-install nodig, waardoor het uitrollen van je applicatie beperkt blijft tot het bereikbaar maken van een netwerkshare op de server waar de app in staat. zo wordt updaten ook zeer gemakkelijk...
    Nee, de Romeinen spraken geen ISO-8859-1 LATIN

Page 1 of 3 1 2 3 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Similar Threads

  1. Attachment toevoegen bij een post.
    By Dees in forum Forum regels
    Replies: 0
    Last Post: 15-Dec-04, 20:16
  2. Geheugenlek dat er niet is?
    By CompuChip in forum Algemeen
    Replies: 16
    Last Post: 10-Sep-03, 19:12
  3. Link naar post...
    By PsychoMark in forum De website
    Replies: 1
    Last Post: 23-Aug-02, 22:59
  4. LINKS! Post hier de sites die je dagelijks gebruikt
    By Chilly-B in forum Koffiehoek
    Replies: 2
    Last Post: 10-Jul-01, 20:33

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •