Results 1 to 12 of 12

Thread: Een paar usability problemen in het forum

  1. #1

    Angry Een paar usability problemen in het forum

    Als nieuwe gebruiker vallen me een paar dingen op, die beter kunnen:
    - de user name in het forum wordt arbitrair beperkt tot 15 lettertekens, zonder dat daarvoor gewaarschuwd wordt bij het aanmaken van de naam.
    - zoeken in het forum is beperkt tot woorden die minimaal 4 letters lang zijn. Gezien het aantal 3-letterige afkortingen dat gebruikt wordt in deze omgeving is dat een buitengewoon irritante beperking. Normaal gesproken werken dit soort systemen niet met beperkingen op de lengte, maar met stoplijsten.

    Stephan Eggermont

  2. #2
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    1. Limitatie in vBulletin blijkbaar, net als 2 overigens...
    2. Gebruik de "Zoek op NLDelphi" functie bovenaan, die heeft dat probleem niet...
    Qui custodiet ipsos custodes

  3. #3
    Mijn probleem met de 'Zoek op NLDelphi' functie is dat deze lang niet zoveel resultaten teruggeeft. Als ik bijvoorbeeld zoek op 'plop' dan krijg ik bij de Search nog 3 topics ([edit]na deze post 4, en voor drie daarvan ben ik verantwoordelijk [/edit]), terwijl de 'Zoek op' functionaliteit niets oplevert. Dit is me wel vaker opgevallen. Ik gebruik zelf altijd de search knop, en mocht ik echt noodzakelijk op 3 letters willen zoeken, dan biedt een sterretje erachter altijd een oplossing.
    1+1=b

  4. #4
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    Wat ik wel net vind in het vBulletin admin panel (wat misschien een hele goeie suggestie is ):


    Minimum Word Length
    Enter the minimum word length that the search engine is to index. The smaller this number is, the larger your search index, and conversely your database is going to be.

    Die staat standaard op 4. Te klein willen we ook niet, maar ik denk dat 3 een aardige grootte is, vaak zoeken we tenslotte toch op dingen als 'COM' of 'EXE'...



    [Edit]

    Een Update Counter -> Rebuild Search Index is wellicht nodig, zal niet automatisch gebeuren ivm de overhead daarvan gok ik...
    Qui custodiet ipsos custodes

  5. #5
    Ik heb er even naar gekeken en verwacht er eigenlijk geen problemen. Behalve dan dat het downloaden van de backup weer wat langer duurt. Dus vanaf nu kunnen we op 3 lekker woorden zoeken!
    Marcel

  6. #6
    Dan vraag ik me af; hoe werkt zo'n index nou eigenlijk? Is dat niet gewoon de database met de artikelen erin? Gaat ie woord voor woord filteren en opslaan waar het voorkomt? Ik vraag me zoiets weleens af.
    1+1=b

  7. #7
    Originally posted by Marcel
    Ik heb er even naar gekeken en verwacht er eigenlijk geen problemen. Behalve dan dat het downloaden van de backup weer wat langer duurt. Dus vanaf nu kunnen we op 3 lekker woorden zoeken!
    Dat is letter!

  8. #8
    Senior Member PsychoMark's Avatar
    Join Date
    Nov 2001
    Location
    Raamsdonksveer
    Posts
    10,269
    @GolezTrol: vBulletin maakt een 'searchindex' tabel aan met 3 velden: wordid, postid en intitle. Spreken voor zich denk ik zo, wordid verwijst naar een record in de 'word' tabel die een lijst met unieke woorden bijhoudt. Op die manier kan je dus een woord opzoeken in de word tabel en direct linken aan posts via de searchindex zonder al teveel string searches te hoeven doen...
    Qui custodiet ipsos custodes

  9. #9
    Had al een beetje zo'n vermoeden. Slim hoor! (van de makers van vBulletin )
    1+1=b

  10. #10
    Het is alleen een beetje zonde dat ie blijkbaar geen stoplijst bijhoudt. Zo bestaat de index voor de helft uit de lijst van posts waar 'een', 'van', 'uit', 'heb', 'dan', 'dit', 'dat', 'het' en enige andere minder zinvolle zoekwoorden. Maar ja, disk ruimte is goedkoper dan programmeertalent.

  11. #11
    En de makers zijn van non-nederlandse afkomst en hebben dus misschien wel een stoplijst waar deze woorden niet in voorkomen.
    1+1=b

  12. #12
    Nu ja, je kunt zo'n stoplijst ook genereren. Als een woord in meer dan 10% van de posts voorkomt is de specificiteit onvoldoende. Maar in ieder geval ben ik blij dat ik nu op 'UML' kan zoeken.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •