Results 1 to 7 of 7

Thread: Bon versus Factuur

  1. #1

    Bon versus Factuur

    Hallo hallo,

    Wat is vanuit het perspectief van een software/database ontwikkelaar eigenlijk het verschil tussen een bon en een factuur? Is dat slechts een kwestie van de afnemer weglaten?

    Bij voorbaat dank!

  2. #2
    Het is niet van belang onder welke benaming je de factuur uitreikt. Dat kan ook rekening, nota, declaratie, bon of zelfs kwitantie zijn.

    Om als klant de BTW af te kunnen trekken moet dat papiertje wel wel aan bepaalde eisen voldoen. Die kun je overal vinden. Het woord "Factuur" is daar echter geen onderdeel van (de "Afnemer" wel).

    Er hoeft dus eigenlijk ook geen verschil te zitten tussen "bon" en "factuur".

    Misschien is context hier wel zo handig om de vraag zinnig te beantwoorden.

  3. #3
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Quote Originally Posted by rvk View Post
    Misschien is context hier wel zo handig om de vraag zinnig te beantwoorden.
    Wellicht ook een aardig idee om deze en de andere topic bij elkaar te voegen, zodat
    er een factuur-verzamel-topic ontstaat waar we allemaal wat van kunnen leren?
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  4. #4
    Wellicht ook een aardig idee om deze en de andere topic bij elkaar te voegen, zodat
    er een factuur-verzamel-topic ontstaat waar we allemaal wat van kunnen leren?
    Dat is een puik idee

    Misschien is context hier wel zo handig om de vraag zinnig te beantwoorden.
    Of mijn definities de lading dekken weet ik niet maar dit is hoe ik het zie:

    Factuur: beide partijen zijn bekend bij naam en adres.
    Bon: slechts de leverancier is bekend bij naam en adres, de afnemer in principe niet (misschien wel te achterhalen door pin transactie, klantenkaart of iets dergelijks)

    Nu heb ik mijn database ontwerp o.a. een tabel factuur en factuur item wat ik me concreet afvraag is of ik ook een tabel bon en bon item moet aanmaken alleen dan zonder de afnemer?

  5. #5
    Quote Originally Posted by luigi View Post
    Nu heb ik mijn database ontwerp o.a. een tabel factuur en factuur item wat ik me concreet afvraag is of ik ook een tabel bon en bon item moet aanmaken alleen dan zonder de afnemer?
    Of gewoon afnemer niet verplicht maken. Dan heb je al je verkopen toch in dezelfde tabel staan.

    Eventueel zou je bij het printen hiermee rekening kunnen houden en de ene als "Bon" afdrukken en de andere als "Factuur". Je zult ze n.l. wel allebei moeten boeken voor de omzet en btw.

    Bon is in dat geval niet te gebruiken door de afnemers indien het bedrag boven de €100 uitkomt (daaronder n.l. wel, als er natuurlijk wel btw op staat). Je maakt van de "Bon" dan in feite een "vereenvoudigde factuur". Daar zijn de eisen ook wat soepeler voor (zoals het ontbreken van de afnemer).
    Zie https://www.belastingdienst.nl/wps/w...ndere_facturen
    en https://www.belastingdienst.nl/wps/w...udigde_factuur

  6. #6
    Of gewoon afnemer niet verplicht maken. Dan heb je al je verkopen toch in dezelfde tabel staan.
    Dat idee had ik ook. Ik ga er even goed over nadenken of ik zowel de bon als de factuur in één tabel wil stoppen. Het ligt wel voor de hand om dit te doen, maar ik weet niet het handig is in mijn geval.

  7. #7
    Heb besloten dat ik één tabel ga gebruiken. Als er een afnemer is ingevuld dan wordt aan de bon/factuur een factuurnummer toegevoegd, anders een bonnummer. Voorheen zag ik een bon en een factuur als twee verschillende zaken, maar dat zijn het eigenlijk niet. Ik zie het nu beide als facturen waarbij sommige facturen voldoen aan de eisen van meneer de belastingdienst en andere niet. Volgens mij is dat precies wat Rik me probeerde duidelijk te maken , maar het duurt soms even voor het muntje valt.

    Bedankt!

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •