Results 1 to 7 of 7

Thread: Windows Server: bestand alleen lezen maken voor "iedereen behalve mij"?

  1. #1

    Windows Server: bestand alleen lezen maken voor "iedereen behalve mij"?

    Hallo,

    Een totaal niet programmeer gerelateerde vraag.
    Op mijn werk draait Windows Server 2012.
    Op een van de shares die voor de gehele vakgroep toegankelijk is wil ik een bestand beschermen tegen bewerken (en deleten) door "anderen", dat wil zeggen mijn collega's.
    (Diverse collega's hebben al diverse malen mijn spreadsheets en word sjablonen om zeep geholpen, omdat ze de basis kennis van MS Office ontberen).

    Nu kan ik wel het RO attribute aanzetten, maar:
    1. dat is onhandig voor mijzelf als ik het bestand moet bewerken
    2. dat is te makkelijk te omzeilen


    Nu heb ik de ICT gevraagd of het mogelijk is de bestandsrechten zo in te stellen dat alleen ik volledig beheer heb en de rest van de groep alleen lezen.
    Het antwoord was dat dit niet mogelijk was en er werd iets gemompeld over Active Directory.

    Nu ben ik geen grote fan van Bill Gates, maar het wil er bij mij niet in dat wat ik wil niet mogelijk is met Windows?

    Weet iemand of het überhaupt mogelijk is, en zo ja, hoe dan?
    Mijn collega's moeten echt toegang (= inzage) hebben tot het bestand (het gaat om dienstroosters), maar ze mogen er geen wijzigingen in aan kunnen brengen.

    PS. Uiteraard heb ik geen rechten om een console venster te openen, want ja, te gevaarlijk...

    Bart

  2. #2
    spreadsheets kun je gewoon beveiligen met een wachtwoord. Wissen voorkom je dan niet, wijzigen wel.

    Maar is het een optie om die bestanden gewoon in je persoonlijke dir te zetten en met een scheduler te kopieren naar de share?

    Volgens mij moet het gewoon mogelijk zijn om die bestanden te beschermen, maar dan moeten ze jou andere rechten geven als domeingebruiker van die share en ik denk dat jullie it daar geen zin in heeft.

  3. #3
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Mijn gok is dat het wel kan, maar meestal is het policy permissies alleen voor directories (en dan meestal alleen root directories zoals shares) te zetten, en dat dan op alle onderliggende containers laten overerven. Dat betekent dat die permissies ook direct overerven, en de admin heeft er geen omkijken meer naar. Bij problemen worden de permissies van alle files onder zo'n root gereset naar de permissies van de root.

    Met losse files frustreer je die werkwijze, en als jantje een uitzondering krijgt, wil morgen Pietje het ook.

  4. #4
    Tja, oorspronkelijk was mijn vraag aan de ICT dan ook of ze een share voor deze zaken wilden aanmaken (omdat ik ook dacht dat het op dat niveau beter beheersbaar zou zijn voor hen), maar dat leidde tot hetzelfde AD gemompel...

    Een excel sheet beschermen tegen bewerken: is ook een prima oplossing. In Word krijg ik dat voor elkaar. In Excel begrijp ik niet hoe dat werkt.
    Ik wil in essentie dat iedereen alles kan lezen (zonder wachtwoord o.i.d.) maar dat je om te bewerken (op welk nivo dan ook) een wachtwoord nodig hebt.
    Thuis heb ik geen MS Office om daar eens lekker rustig mee aan te klooien.

    Een scheduler heb ik uiteraard niet tot mijn beschikking.
    Zelfs batch bestanden worden niet getolereerd, as iemand van de ICT ze ziet flikkert hij ze weg.
    (Ik distribueer Word sjablonen met een batch bestand, dat is kennelijk een veiligheidsrisico...)

    Bart

  5. #5
    mov rax,marcov; push rax marcov's Avatar
    Join Date
    Apr 2004
    Location
    Ehv, Nl
    Posts
    10,357
    Maak alleen een kopie publiek met RO.

    Synchronizeer een werk directory met de publieke kopie, die om de RO heenwerkt en de werk dir over de publieke kopie heen zet.

  6. #6
    Je kan met bestandsrechten toch aangeven dat jij mag bewerken en de rest van de wereld niet?

    Click image for larger version. 

Name:	dienstrooster.png 
Views:	97 
Size:	22.3 KB 
ID:	7956

    Of anders, hou zelf een kopie van die spreadsheet, en exporteer 'm (desnoods als pdf of HTML) naar de share. Of gebruik Google docs..

    Klinkt trouwens alsof je een nieuwe IT-afdeling nodig hebt.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Click image for larger version. 

Name:	dienstrooster.png 
Views:	97 
Size:	18.8 KB 
ID:	7955  
    1+1=b

  7. #7
    Quote Originally Posted by GolezTrol View Post
    Je kan met bestandsrechten toch aangeven dat jij mag bewerken en de rest van de wereld niet?
    Heb je daar geen administrator rechten voor nodig dan?

    Quote Originally Posted by GolezTrol View Post
    Je kan met bestandsrechten toch aangeven dat jij mag bewerken en de rest van de wereld niet?
    Of anders, hou zelf een kopie van die spreadsheet, en exporteer 'm ...
    Ik ben bang dat het wel zoiets omslachtigs zal gaan worden.

    Quote Originally Posted by GolezTrol View Post
    Je kan met bestandsrechten toch aangeven dat jij mag bewerken en de rest van de wereld niet?
    Klinkt trouwens alsof je een nieuwe IT-afdeling nodig hebt.
    Tja, jij zegt het

    Bart

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •