Results 1 to 11 of 11

Thread: QR-code via sms (Mail to sms ?)

  1. #1

    QR-code via sms (Mail to sms ?)

    Hi,

    Ik verstuur momenteel vanuit mijn applicatie een sms. Gebruik hiervoor BulkSms. Dit werk snel en eenvoudig.

    Nu wil ik graag een QR-code per sms versturen of in ieder geval naar iemand zijn gsm nummer.
    Dit kan niet op de manier zoals je een sms verstuurd maar zal,- denk ik, via een optie Mail-to-sms gebeuren.

    Bij BulkSms kan het ook maar voordat ik dit ga configureren en testen de vraag :
    - heeft er iemand ervaring met het versturen van QR-code via sms
    - hoe/waar mee maak je de QR-code aan, ik kan het evt. via FastReport doen en een gif genereren van de code
    - welk provider (CM, BulkSms, MessageBird enz.) ?


    Greetz Peter

  2. #2
    SMS is puur tekst dus een QR-code zul je daar nooit naartoe kunnen sturen.
    Je kunt natuurlijk wel MMS (Multimedia Messaging Service) gebruiken.
    (geen idee of dat via BulkSms kan werken)

    Wat is dan overigens de bedoeling met die QR-code op de telefoon? Want als ik een QR-code binnenkrijg via MMS of Whatsapp kun je er nog geen klap mee. Want je kunt geen camera-app openen om die QR-code te scannen (want hij staat op de telefoon zelf ).

    Dus wat is precies de bedoeling? (ik denk dat je hier QR-code wil gebruiken waar het niet voor bedoeld is)

    (Qr-code is bedoeld om op papier ergens te plakken zodat iemand dat makkelijk kan scannen met zijn telefoon en dan direct naar een website o.i.d. kan gaan. Maar als je al werkt met messages op de telefoon kun je natuurlijk ook gewoon een link sturen. Eventueel kun je met de Google shortener de url korter maken.)

  3. #3
    Hi Rik

    QR-codes kun je op meerdere manieren gebruiken. Als vervanger van de streepjes code of om bijv. een url te openen of om
    informatie in te zetten.

    De toepassing is eenvoudig. Nu wordt een mail met bijlage (incl. barcode) naar de gasten verzonden. Vooral bulk mail is tegenwoordig
    geen pretje meer om in te regelen. Wat we nu gaan doen is een QR-code versturen naar een gsm, deze QR-code wordt bij
    het festival vanaf de gsm gescand en gecontroleerd op geldigheid.

    De QR-code wordt samengesteld op basis van een uniek nummer in de database. Deze opzet werkt al jaren op basis van e-mail
    maar dat willen we dus nu overslaan en rechtstreeks de QR-code gebruiken. In principe ontvangt men 2 sms berichten, namelijk
    één met informatie en één met qr-code. Dit wordt al bij sommige online ticketshops gebruikt.


    Greetz Peter

  4. #4
    Ah, je gebruikt de QR-code op de telefoon dus om het met een ANDERE telefoon te scannen. Ja, dan kan ik me er iets bij voorstellen.

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog NOOIT een plaatje gezien heb in een SMS-bericht. Jij zegt dat dat wel voorkomt? Hoe sturen die shops dat dan?

    Via Whatsapp of MMS kan het wel maar SMS is volgens mij toch echt alleen maar tekst.
    (je kunt de code natuurlijk wel als tekst versturen naar SMS maar dan kun je die niet scannen)

  5. #5
    We gebruiken wel gewone 1D/2D barcode scanners gekoppeld aan laptop en
    dat werkt erg goed.

    Voorbeeld is dit : https://www.cm.com/nl-nl/toepassingen/events-artiesten/

    Ik denk dat er meestal Mail-To-Sms wordt gebruikt en dan wordt het
    omgezet naar een MMS vorm...Niet iedereen heeft/gebruikt Whatsapp
    en een sms komt altijd bij je berichten te staan.

    Vergelijkbaar zoals onze vrienden van CoolBlue het doen, daar krijg
    je sms bericht met bestel/ordernummer,-de QR-code ontbreekt daar ook nog

  6. #6
    Quote Originally Posted by mierlp View Post
    Vergelijkbaar zoals onze vrienden van CoolBlue het doen, daar krijg
    je sms bericht met bestel/ordernummer,-de QR-code ontbreekt daar ook nog
    Ja, logisch dat daar de QR-code nog ontbreekt. Dat is omdat SMS geen plaatjes ondersteund en dus geen QR-code kan versturen

    Wat jij daar op die website van cm ziet staan is ook geen SMS-berichten app. Het is een MultiMedia berichtenapp zoals MMS, Whatsapp of Facebook messenger. Dat zie je aan het camera-icoontje. Die heb je niet als je een SMS gaat versturen (tenzij het een MMS wordt).

  7. #7
    MMS zou ik niet aan beginnen omdat niet iedereen dat heeft aan staan. Bovendien weten veel mensen ook niet eens wat het is. Misschien is het een optie om een sms te versturen met een url waarbij de url verwijst naar een website met de desbetreffende QR (als ik me niet vergis wordt een url in een sms op een smartphone klikbaar). Het is dan denk ik wel handig om de parameter in de URL enigszins leesbaar te houden, zodat deze eventueel handmatig ingevoerd kan worden. Bijvoorbeeld in het geval dat iemand nog een oude Nokia 3310 gebruikt of geen internet verbinding heeft.

    Ik weet niet of je Devexpress hebt, maar die hebben ook een dxBarCode die QR ondersteunt. Als je voor de URL oplossing gaat zijn er denk ik wel meer te vinden. Bijvoorbeeld deze (zelf nooit echt gebruikt)

  8. #8
    Is dit voor bezoekers van een festival of voor medewerkers / artiesten? Je zou nog kunnen overwegen een app te maken die gratis beschikbaar stelt. Heb je 2 weg communicatie en je kunt makkelijk zaken pushen

  9. #9
    Fornicatorus Formicidae VideoRipper's Avatar
    Join Date
    Mar 2005
    Location
    Vicus Saltus Orientalem
    Posts
    5,708
    Ik heb deze QR-code manier voor het laatst gebruikt op Schiphol, als vervanger voor het vliegticket: werkt prima.
    Maar volgens mij kreeg ik die gewoon via e-mail, dus geen rare fratsen ofzo.

    MMS is eigenlijk nooit van de grond gekomen want tegen de tijd dat het uitgerold was, was het alweer ingehaald
    door andere multimediale berichtdiensten.
    TMemoryLeak.Create(Nil);

  10. #10
    Hi

    Quote Originally Posted by Benno View Post
    Is dit voor bezoekers van een festival of voor medewerkers / artiesten? Je zou nog kunnen overwegen een app te maken die gratis beschikbaar stelt. Heb je 2 weg communicatie en je kunt makkelijk zaken pushen
    Is alleen voor gasten & crew. Artiesten is bij de festivals die we doen anders geregeld,- via management..die melden zich niet aan de poort...wij zijn Rammstein en komen spelen haha.
    Probleem met een app is dat je toch een referentie moet hebben. Je wilt immers dat Pietje alleen zijn 'accreditatie' ziet/kan gebruiken.

    Heb ook zitten denken aan een portal op basis van username/wachtwoord of uniek nummer ...en dat kan natuurlijk via sms gecommuniceerd worden...tja..veiligheid...maar hoe ver ga je dan.
    We sturen normaliter de accreditaties/tickets via mail..is dat dan veiliger dan sms (iets dat alleen de ontvanger van de sms of mail ziet op dat specifieke nummer/e-mail box).


    Wat jij daar op die website van cm ziet staan is ook geen SMS-berichten app. Het is een MultiMedia berichtenapp zoals MMS, Whatsapp of Facebook messenger. Dat zie je aan het camera-icoontje. Die heb je niet als je een SMS gaat versturen (tenzij het een MMS wordt).
    Zal er nog eens over na denken en eens kijken of MAIL-TO-SMS een optie is

  11. #11
    je kunt zien op welk device een app staat. Je zou dus het device kunnen authenticeren via een code die je stuurt per mail of sms.

    Wij hebben recent zoiets gemaakt om alleen bekende personen toegang te geven tot bepaalde functionaliteit. Het gaat dan om een meldingen app voor bv vakantiehuizen ( www.GPAlert.com ). In ons geval kan de code gebruikt worden op een aantal devices en omdat we weten met welk device we communiceren kunnen we ook heel makkelijk de authorisatie voor al die devices of een van de devices verwijderen. Wij sturen de code in een e-mail, samen met een link voor de app in zowel de appstore als google play.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •